Od 1 lipca obowiązuje ustawa o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych. Ma zabezpieczyć podróżnych przed niewypłacalnością organizatorów turystyki, regulując zasady i tryb prowadzenia turystycznego biznesu.
Czytaj także: Firmy turystyczne: nowe przepisy korzystne dla klientów
Odwołanie i oddanie wycieczki
Podróżni uzyskają uprawnienie do pokrycia kosztów kontynuacji imprezy lub kosztów powrotu do kraju w razie niewypłacalności organizatora. Otrzymają także zwrot wpłat na imprezę turystyczną, która zostanie odwołana. Uregulowano również możliwość przeniesienia wycieczki na inną osobę – zgłoszenia należy dokonać w rozsądnym terminie, tj. siedem dni przed rozpoczęciem wycieczki. Podróżny, który poniesie szkodę w wyniku niezgodności imprezy turystycznej z zawartą umową, będzie mógł wnosić o odszkodowanie. Roszczenie to będzie objęte trzyletnim okresem przedawnienia, a organizator turystyki ma je wypłacić niezwłocznie.
Odszkodowanie za opóźniony lot, które wypłaci przewoźnik, będzie zaliczane na poczet odszkodowania należnego od organizatora.
Czytaj także: Usługi turystyczne - prawa konsumentów