Informacja musi dotrzeć do studenta

Uczelnia musi bezpośrednio poinformować słuchacza o podwyżce czesnego

Aktualizacja: 07.02.2011 03:28 Publikacja: 07.02.2011 03:18

Informacja musi dotrzeć do studenta

Foto: Fotorzepa, Raf Rafał Guz

Wysokość opłat dla każdego kierunku studiów określa rektor Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w zarządzeniu. Podaje je do wiadomości studentów przed każdym rokiem akademickim za pośrednictwem Internetu i tablic ogłoszeniowych. Podniesienie opłat nie wymaga zmiany w umowie ze studentem. Takie postanowienia znalazły się w uczelnianym wzorcu umownym o warunkach odpłatności za świadczone usługi edukacyjne. Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów uznał je za naruszające zbiorowe interesy konsumentów i wymierzył uczelni karę pieniężną w wysokości 119 tys. zł.

Uczelnia twierdziła, że w dobie społeczeństwa informacyjnego stosuje elektroniczny sposób porozumiewania się ze studentami od samego początku ich rekrutacji. Każdy z nich jest zalogowany w systemie elektronicznej obsługi. Uczelnia ułatwia też porozumiewanie się ze słuchaczami, instalując ogólnodostępne komputery, za pośrednictwem których każdy student w każdej chwili ma możliwość wglądu do stron internetowych SGGW i do swojego konta.

– Taki sposób komunikowania się jest w społeczeństwie XXI w. standardem – podnosiła SGGW podczas postępowania. Dodawała, że pisemny, papierowy sposób komunikowania się uważany jest przez studentów za anachroniczny.

Urząd nie podzielił tej argumentacji. Zapisy we wzorcu umownym – twierdził – były dla studentów niekorzystne i godziły w ich interesy, zwłaszcza ekonomiczne. Podanie informacji o wysokości opłat poprzez wydanie zarządzenia rektora albo nawet umieszczenie jej na stronie internetowej czy tablicy ogłoszeń nie gwarantuje, że dotrze ona do studenta. [b]Brak informacji o nowej wysokości czesnego może przynieść negatywne dla studenta skutki, np. w postaci powstania zadłużenia wynikłego z braku wiedzy o podwyżce[/b].

– Warunkiem koniecznym do związania postanowieniami wzorca umownego przygotowanego przez szkołę wyższą jest doręczenie ich studentowi, a nie podanie do wiadomości w bliżej nieokreślony sposób i miejscu – konkludował prezes UOKiK.

– Kara pieniężna nałożona na SGGW jest adekwatna do okresu, stopnia oraz okoliczności naruszenia przepisów ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów. Nakładając karę na uczelnię, prezes UOKiK wyszedł z założenia, że powinna ona mieć charakter zarówno represyjny, jak i prewencyjny – tłumaczy Maciej Chmielowski, specjalista z biura prasowego UOKiK. Uzupełnia, że będzie ona miała również wymiar ogólny, bo ma funkcję odstraszającą i wychowawczą w stosunku do innych uczestników rynku.

Wysokość opłat dla każdego kierunku studiów określa rektor Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w zarządzeniu. Podaje je do wiadomości studentów przed każdym rokiem akademickim za pośrednictwem Internetu i tablic ogłoszeniowych. Podniesienie opłat nie wymaga zmiany w umowie ze studentem. Takie postanowienia znalazły się w uczelnianym wzorcu umownym o warunkach odpłatności za świadczone usługi edukacyjne. Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów uznał je za naruszające zbiorowe interesy konsumentów i wymierzył uczelni karę pieniężną w wysokości 119 tys. zł.

Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów