Osobom dokonującym zakupu przez Internet w innym państwie UE ma być łatwiej w razie sporu. Mogą skorzystać z pomocy neutralnego rozjemcy (np. arbitra, mediatora, rzecznika praw konsumentów). Alternatywne metody rozwiązywania sporów – Alternative Dispute Resolution (ADR) – są szybsze i dużo tańsze od postępowań sądowych.
Teraz klient w UE, który popadnie w spór z przedsiębiorcą z innego kraju, może się zgłosić do jednego z europejskich centrów konsumenckich. Zajmują się one szukaniem podmiotu ADR, który mógłby rozwiązać problem.
Zgodnie z przygotowywaną w Komisji dyrektywą w całej Unii mają być powszechnie dostępne wyspecjalizowane podmioty ADR świadczące pomoc we wszystkich rodzajach sporów konsumenckich. Na rozstrzygnięcie będzie 90 dni. Firmy zostaną zobowiązane do informowania klientów o właściwym podmiocie ADR, który mógłby rozstrzygnąć ewentualny spór.
Kolejna nowość to unijna platforma internetowego rozstrzygania sporów, tzw. platforma ODR, dostępna we wszystkich językach urzędowych UE. Za pomocą elektronicznego formularza będzie można wnieść skargę. Na podstawie danych w nim zawartych platforma określi podmioty ADR potencjalnie właściwe do rozpatrzenia sporu i automatycznie przekaże skargę temu, który wybiorą strony. Rozstrzygnięcie sporu za pośrednictwem Internetu będzie możliwe w ciągu 30 dni.
Państwa członkowskie będą miały 18 miesięcy na wprowadzenie dyrektywy.