Komisja Europejska wypuściła aplikację na smartfony dla podróżujących samolotami i koleją. Aplikacja zawiera wyjaśnienie praw przysługujących pasażerom w przypadku nieprzewidzianych okolicznościach komplikujących podróż, jak np. odwołany lot, zgubiony bagaż czy zmiana godziny odjazdu pociągu. Umożliwi natychmiastowe sprawdzenie potrzebnych informacji w sytuacji awaryjnej. Przykładowo, w razie odwołania lotu i odmowy wejścia na pokład, pasażer ma prawo do odszkodowania w wysokości od 125 do 600 euro. Odszkodowanie przysługuje także w przypadku uszkodzenia bagażu. Jeśli podróżny będzie chciał złożyć skargę na przewoźnika, znajdzie w aplikacji dane kontaktowe odpowiednich instytucji.
W przyszłym roku zaczną obowiązywać przepisy dotyczące praw pasażerów w transporcie autokarowym i morskim. Wtedy aplikacja zostanie uzupełniona o informacje na temat podróży autokarem i statkiem. Komisja chce, aby aplikacja służyła również do przekazywania podróżnym wskazówek dotyczących podróży i aktualnych informacji o ewentualnych zagrożeniach.
Aplikacja jest dostępna bezpłatnie na czterech mobilnych platformach: Android, Apple iOS, Blackberry i Windows Phone.
Dostęp jest możliwy w 22 językach urzędowych UE, w tym po polsku. Aplikację można pobrać ze strony