Dyrektywa w sprawie ochrony konsumentów, gdy umowy są zawierane na odległość, wymaga, aby przed zawarciem umowy klient dostał istotne informacje dotyczące m.in. prawa odstąpienia od niej w formie pisemnej lub na innym trwałym, dostępnym dla niego nośniku.
Spółka Content Services prowadzi działalność w Niemczech. Na swojej stronie internetowej, dostępnej również w Austrii, oferuje różne usługi online, takie jak ściąganie bezpłatnych programów i płatnych próbnych wersji oprogramowania.
Aby skorzystać ze strony, klient musi wypełnić formularz rejestracyjny. Zaznaczając jedno z pól, oświadcza, że akceptuje ogólne warunki umowne i zrzeka się prawa do odstąpienia od umowy. Bez tego zawarcie umowy jest niemożliwe. Po złożeniu zamówienia klient otrzymuje pocztą elektroniczną link do strony internetowej Content Services, na której umieszczone są informacje dotyczące prawa odstąpienia od umowy. Dostęp do tych informacji możliwy jest wyłącznie za pomocą przekazanego linku.
Następnie klient otrzymuje fakturę za roczny dostęp do oferowanych usług w wysokości 96 euro. Jednocześnie faktura zawiera przypomnienie, że konsument zrzekł się prawa odstąpienia od umowy.
Austriacki Urząd Ochrony Konsumentów zakwestionował praktyki Content Services. W jego opinii naruszają one przepisy unijne i krajowe w zakresie ochrony konsumentów.