Reklama

Zarzuty turystki były przesadzone - wyrok ws. odszkodowania i zadośćuczynienia za zmarnowany urlop

Ani brzydkie otoczenie obiektu, ani subiektywne odczucie, że goście z Polski są gorzej traktowani, nie uzasadnia wypłaty odszkodowania.

Aktualizacja: 18.08.2020 12:40 Publikacja: 18.08.2020 07:00

Zarzuty turystki były przesadzone - wyrok ws. odszkodowania i zadośćuczynienia za zmarnowany urlop

Foto: Adobe Stock

Kobieta wykupiła wczasy w biurze podróży. Przez pierwszą noc była zmuszona nocować w hotelu zastępczym, a po zakwaterowaniu w docelowym zdarzyła się przerwa w dostawie prądu i wody. Także klimatyzacja nie działała, jak powinna. Co więcej, kobieta uważała, że traktowano ją gorzej niż włoskich turystów. Nie miała też widoku na morze, a otoczenie hotelu pozostawiało wiele do życzenia. Domagała się więc zarówno odszkodowania, jak i zadośćuczynienia za zmarnowany urlop.

Zdaniem Sądu Okręgowego w Łodzi skarżąca nie wykazała jednak, że biuro podróży miało obowiązek zapewnić jej pokój z widokiem na morze. Poczucie, że goście z Polski są traktowani gorzej od turystów włoskich, było zaś czysto subiektywne. Skarżąca nie wie bowiem, jakie warunki pobytu wykupiły te osoby i ile za nie zapłaciły. Okolice hotelu nie wchodzą zaś w skład oferty usługi turystycznej. Skarżąca oczekiwała hotelu z plażą i bezpośrednim dostępem do morza i warunki te uzyskała. Przesadzone były też zarzuty o przerwach w dostawach wody i prądu. Doszło do jednej takiej sytuacji. Utrudnienia trwały około trzech godzin, a więc dyskomfort nie był duży. Podobnie trzeba podejść do problemów z klimatyzacją. Nie tyle jej nie było, ile jej efektywność nie była dla powódki zadowalająca. Sądowi trudno było odnieść się do zarzutu zbudowanego na odczuciach i oczekiwaniach. Obiektywnie rzecz biorąc, obiekt był wyposażony w klimatyzację, która działała, co oznacza spełnienie zaoferowanych warunków pobytu. Sąd uznał więc, że odszkodowanie może być przyznane tylko za awarię elektryczności. Zważywszy na niewielką uciążliwość (jednorazowy charakter i krótki czas trwania awarii prądu), odszkodowanie w kwocie 150 zł jest adekwatne do szkody.

Czytaj też: Prawa turystów po 1 lipca 2018 r.: 3 lata na dochodzenie odszkodowania za zmarnowany urlop

Największy problem dotyczył jednak tego, że powódka straciła jeden dzień wypoczynku, ponieważ początkowo została zakwaterowana w hotelu zastępczym. Obiekt ten spełniał wykupione warunki standardu hotelu, ale nie pozwalał na skorzystanie z oczekiwanych walorów wypoczynkowych. Wykupiony pobyt był krótki, a więc utrata jednego dnia wypoczynku stanowiła istotną dolegliwość. Sąd odwoławczy zdecydował się znacząco podwyższyć przyznane zadośćuczynienie z 300 zł do 500 zł.

Nadal jest to niewysoka kwota, ale zadośćuczynienie musi nawiązywać do rozsądnych oczekiwań turysty w stosunku do usługi turystycznej, którą nabywa.

Reklama
Reklama
Prawo karne
Prokurator krajowy o śledztwach ws. Ziobry, Romanowskiego i dywersji
Konsumenci
Nowy wyrok TSUE ws. frankowiczów. „Powinien mieć znaczenie dla tysięcy spraw”
Nieruchomości
To już pewne: dziedziczenia nieruchomości z prostszymi formalnościami
Praca, Emerytury i renty
O tym zasiłku mało kto wie. Wypłaca go MOPS niezależnie od dochodu
Nieruchomości
Co ze słupami na prywatnych działkach po wyroku TK? Prawnik wyjaśnia
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama