Reklama

Zwrot niezamówionego towaru

Wysłanie niezamówionego towaru następuje na ryzyko przedsiębiorcy i nie nakłada na konsumenta żadnych zobowiązań.

Publikacja: 25.03.2013 12:00

Odmawianie konsumentom prawa do zwrotu kosztów wysyłki towaru gdy rezygnują z zakupu dokonanego w sk

Odmawianie konsumentom prawa do zwrotu kosztów wysyłki towaru gdy rezygnują z zakupu dokonanego w sklepie internetowym - to jedna z zakwestionowanych przez Prezes UOKiK praktyk spółki Matras.

Foto: www.sxc.hu

Pan Janusz wyraził zgodę na przesłanie mu promocyjnego egzemplarza czasopisma z pewnego wydawnictwa. Zapłacił fakturę za jeden egzemplarz, ale zaznaczył, że jeśli gazeta spełni jego oczekiwania, to zdecyduje się na prenumeratę. Kilka tygodni później dostał kolejny niezamówiony numer wraz z dodatkiem oraz fakturę za półroczną prenumeratę. W odpowiedzi na protesty czytelnika wydawnictwo wyjaśniło, że jeśli zapłacił fakturę za numer promocyjny to znaczy, że zgodził się na półroczną prenumeratę czasopisma.

Po pierwsze zgodnie z ustawą o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny spełnienie świadczenia niezamówionego przez konsumenta następuje na ryzyko przedsiębiorcy i nie nakłada na konsumenta żadnych zobowiązań.

Należy zauważyć również, iż propozycja zawarcia umowy w postaci oferty, zaproszenia do składania ofert lub zamówień albo do podjęcia rokowań powinna jednoznacznie i w sposób zrozumiały informować o zamiarze zawarcia umowy przez tego, kto ją składa. Podobnie stanowi art 66 kodeksu cywilnego - oświadczenie drugiej stronie woli zawarcia umowy stanowi ofertę, jeżeli określa istotne postanowienia tej umowy. Oferta nie może być zatem dorozumiana, podobnie jak zgoda na przystąpienie do oferty.

Po drugie, jeśli nawet z regulaminu wynikałoby, że zapłata faktury oznacza zgodę na regulamin, to warto skorzystać z prawa do odstąpienia od umowy zawartej na odległość. Zgodnie z art 7 wspomnianej ustawy konsument, który zawarł umowę na odległość, może od niej odstąpić bez podania przyczyn, składając stosowne oświadczenie na piśmie w terminie dziesięciu dni od otrzymania rzeczy. Do zachowania tego terminu wystarczy wysłanie oświadczenia przed jego upływem.

Termin wydłuża się do 3 miesięcy gdy nie zostaliśmy poinformowani na piśmie o prawie do odstąpienia od umowy.

Reklama
Reklama

W sprawie zachodzi również prawdopodobieństwo, iż wydawnictwo stosuje niedozwolone klauzule umowne w regulaminie sprzedaży. Zgodnie z kodeksem cywilnym postanowienia umowy zawieranej z konsumentem nie uzgodnione indywidualnie nie wiążą go, jeżeli kształtują jego prawa i obowiązki w sposób sprzeczny z dobrymi obyczajami lub rażąco naruszając jego interesy.

Warto sprawdzić, czy twierdzenie firmy ma pokrycie w regulaminie, a jeśli tak to należy poszukać go w rejestrze klauzul niedozwolonych Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Znajdujące się w bazie kwestionowane postanowienie lub o podobnej treści należy uważać za nie obowiązujące. O tym należy powiadomić wydawnictwo na piśmie.

Pan Janusz wyraził zgodę na przesłanie mu promocyjnego egzemplarza czasopisma z pewnego wydawnictwa. Zapłacił fakturę za jeden egzemplarz, ale zaznaczył, że jeśli gazeta spełni jego oczekiwania, to zdecyduje się na prenumeratę. Kilka tygodni później dostał kolejny niezamówiony numer wraz z dodatkiem oraz fakturę za półroczną prenumeratę. W odpowiedzi na protesty czytelnika wydawnictwo wyjaśniło, że jeśli zapłacił fakturę za numer promocyjny to znaczy, że zgodził się na półroczną prenumeratę czasopisma.

Pozostało jeszcze 81% artykułu
Reklama
Konsumenci
Jest opinia rzecznika generalnego TSUE ws. WIBOR-u. Wstrząśnie bankami?
Prawo rodzinne
Sąd Najwyższy wydał ważny wyrok dla konkubentów. Muszą się rozliczyć jak po rozwodzie
Podatki
Inspektor pracy zamieni samozatrudnienie na etat - co wtedy z PIT, VAT i ZUS?
Zawody prawnicze
W sądach pojawią się togi z białymi lub złotymi żabotami. Wiemy, kto je włoży
Sądy i trybunały
Rzecznik dyscyplinarny sędziów „na uchodźstwie”. Jak minister chce ominąć ustawę
Reklama
Reklama