Sprzedawca twierdzi, że wydany z towarem paragon jest jednocześnie gwarancją. Czy ma rację? Przecież w paragonie nie ma żadnych warunków.

Paragon w rozumieniu prawa cywilnego ma funkcję dowodową i nie jest gwarancją. Potwierdza dokonanie czynności prawnej zakupu towaru. Warto wiedzie jednak, że przepisy prawa konsumenckiego nie uzależniają złożenia reklamacji od przedstawienia paragonu ani jakiegokolwiek innego dowodu zakupu. Sprzedawca jednak w celu ustalenia, czy towar został zakupiony może poprosić o dowód – może to potwierdzić np. metka.

Udzielając natomiast gwarancji wydaje kupującemu wraz towarem dokument gwarancyjny, oczywiście nie zawsze. Zgodnie z art 13 ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie kc, udzielenie kupującemu gwarancji następuje bez odrębnej opłaty przez oświadczenie gwaranta zamieszczone w dokumencie gwarancyjnym lub reklamie, odnoszące się do towaru konsumpcyjnego. Nie uważa się za gwarancję oświadczenia, które nie kształtuje obowiązków gwaranta.

Gwarancja jest dobrowolnym oświadczeniem gwaranta (najczęściej producenta, podmiot ten określony jest w dokumencie gwarancyjnym), które określa obowiązki gwaranta i uprawnienia konsumenta w przypadku, gdy właściwość sprzedanego towaru nie odpowiada właściwości wskazanej w tym oświadczeniu.

Warunki gwarancji (w tym termin na odpowiedź na żądania reklamującego), jej przedmiot i uprawnienia konsumenta są takie jak wynika to z treści dokumentu gwarancyjnego, gdyż przepisy prawa nie regulują jej treści.