Sklep Mango wprowadzał konsumentów w błąd

W reklamie internetowej mopa obrotowego Whirly Mop spółka prezentowała dane, które nie miały potwierdzenia w testach produktu.

Publikacja: 24.04.2014 12:07

Sklep Mango wprowadzał konsumentów w błąd

Foto: www.sxc.hu

Tak uznała Komisja Etyki Reklamy w uchwale podjętej 26 marca 2014 r. w związku ze skargą złożoną przez konsumenta (nr ZO 35/14).

Przedmiotem skargi była reklama mopa obrotowego o nazwie Whirly Mop spółki Mango Media z Gdyni, prezentowana w Internecie.

Konsument w wyniku przeprowadzonej analizy działania mopa, szczególnie co do wchłanianej ilości wody uznał, iż tezy prezentowane w reklamie są nieprawdziwe. W związku z tym 27 listopada 2013 r. zwrócił się do firmy Mango o zajęcie stanowiska oraz o podanie źródeł cytowanych wartości dotyczących m.in. pochłaniania wody i ilości obrotów mopa.

Ponieważ spółka nie udzieliła konsumentowi odpowiedzi na stawiane zarzuty, wniósł on skargę do Rady Reklamy z prośbą o interwencję i wyjaśnienie wątpliwości, czy informacje podawane przez Mango są zgodne z prawdą (sygn. skargi K/02/14).

Winny producent

W pisemnej odpowiedzi na skargę spółka Mango Media wyjaśniła, że informacje podane w skarżonej reklamie zostały uzyskane bezpośrednio od producenta produktu Whirly Mop, będącego jednocześnie producentem przedmiotowej reklamy.

- Nie przeprowadzaliśmy własnych testów produktu, jednakże logiczne jest, że wynik pierwszego z testów porównawczych zależy od osoby uruchamiającej koszyk, jej siły oraz zaangażowania, a w przypadku drugiego z testów od chłonności porównywanego mopa. W związku z tym, zgodnie z zapewnieniami producenta oświadczenia prezentowane w reklamie w pełni zgadzają się z rzeczywistością - argumentowała spółka.

- Reklama Whirly Mopa nie wprowadza jej odbiorców w błąd, w szczególności w odniesieniu do istotnych cech, w tym właściwości reklamowanego produktu, gdyż reklama w pełni przedstawia zapewnienia złożone dystrybutorowi - spółce Mango Media - przez jej producenta - dodała.

Spółka się myliła

Zespół orzekający podzielił jednak zarzuty skarżącego. Zaznaczył, że przedmiotowa reklama prezentuje konkretne dane liczbowe w zakresie ilości obrotów wykonywanych przez wirówkę mopa i ilości wchłanianej wody, na potwierdzenie których spółka Mango nie przedstawiła dowodów.

Jego zdaniem wskazana reklama, właśnie z uwagi na prezentowane dane, może wprowadzać odbiorców w błąd.

- Ponadto spot nadużywa zaufania odbiorców i wykorzystuje ich brak doświadczenia lub wiedzy - uznał skład orzekający i zalecił spółce zmodyfikowanie reklamy w taki sposób, aby nie prezentowała danych, które nie mają potwierdzenia w testach produktu.

Tak uznała Komisja Etyki Reklamy w uchwale podjętej 26 marca 2014 r. w związku ze skargą złożoną przez konsumenta (nr ZO 35/14).

Przedmiotem skargi była reklama mopa obrotowego o nazwie Whirly Mop spółki Mango Media z Gdyni, prezentowana w Internecie.

Pozostało 90% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów