Reklama
Rozwiń
Reklama

Sklep Mango wprowadzał konsumentów w błąd

W reklamie internetowej mopa obrotowego Whirly Mop spółka prezentowała dane, które nie miały potwierdzenia w testach produktu.

Publikacja: 24.04.2014 12:07

Sklep Mango wprowadzał konsumentów w błąd

Foto: www.sxc.hu

Tak uznała Komisja Etyki Reklamy w uchwale podjętej 26 marca 2014 r. w związku ze skargą złożoną przez konsumenta (nr ZO 35/14).

Przedmiotem skargi była reklama mopa obrotowego o nazwie Whirly Mop spółki Mango Media z Gdyni, prezentowana w Internecie.

Konsument w wyniku przeprowadzonej analizy działania mopa, szczególnie co do wchłanianej ilości wody uznał, iż tezy prezentowane w reklamie są nieprawdziwe. W związku z tym 27 listopada 2013 r. zwrócił się do firmy Mango o zajęcie stanowiska oraz o podanie źródeł cytowanych wartości dotyczących m.in. pochłaniania wody i ilości obrotów mopa.

Ponieważ spółka nie udzieliła konsumentowi odpowiedzi na stawiane zarzuty, wniósł on skargę do Rady Reklamy z prośbą o interwencję i wyjaśnienie wątpliwości, czy informacje podawane przez Mango są zgodne z prawdą (sygn. skargi K/02/14).

Winny producent

W pisemnej odpowiedzi na skargę spółka Mango Media wyjaśniła, że informacje podane w skarżonej reklamie zostały uzyskane bezpośrednio od producenta produktu Whirly Mop, będącego jednocześnie producentem przedmiotowej reklamy.

Reklama
Reklama

- Nie przeprowadzaliśmy własnych testów produktu, jednakże logiczne jest, że wynik pierwszego z testów porównawczych zależy od osoby uruchamiającej koszyk, jej siły oraz zaangażowania, a w przypadku drugiego z testów od chłonności porównywanego mopa. W związku z tym, zgodnie z zapewnieniami producenta oświadczenia prezentowane w reklamie w pełni zgadzają się z rzeczywistością - argumentowała spółka.

- Reklama Whirly Mopa nie wprowadza jej odbiorców w błąd, w szczególności w odniesieniu do istotnych cech, w tym właściwości reklamowanego produktu, gdyż reklama w pełni przedstawia zapewnienia złożone dystrybutorowi - spółce Mango Media - przez jej producenta - dodała.

Spółka się myliła

Zespół orzekający podzielił jednak zarzuty skarżącego. Zaznaczył, że przedmiotowa reklama prezentuje konkretne dane liczbowe w zakresie ilości obrotów wykonywanych przez wirówkę mopa i ilości wchłanianej wody, na potwierdzenie których spółka Mango nie przedstawiła dowodów.

Jego zdaniem wskazana reklama, właśnie z uwagi na prezentowane dane, może wprowadzać odbiorców w błąd.

- Ponadto spot nadużywa zaufania odbiorców i wykorzystuje ich brak doświadczenia lub wiedzy - uznał skład orzekający i zalecił spółce zmodyfikowanie reklamy w taki sposób, aby nie prezentowała danych, które nie mają potwierdzenia w testach produktu.

Prawo w Polsce
Zmowa przetargowa Budimexu. Wyrok może utrudnić walkę o kolejne kontrakty
Sądy i trybunały
Co dalej z Trybunałem po wyroku TSUE? Setki orzeczeń do podważenia
Praca, Emerytury i renty
Planujesz przejść na emeryturę w 2026 roku? Ekspert ZUS wskazuje dwa najlepsze terminy
Internet i prawo autorskie
Masłowska zarzuca Englert wykorzystanie „kanapek z hajsem”. Prawnicy nie mają wątpliwości
Edukacja
Pisownia na nowo. Co zmieni się w polskiej ortografii od przyszłego roku?
Materiał Promocyjny
W kierunku zrównoważonej przyszłości – konkretne działania
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama