Koronawirus: pomoc dla biur podróży i ich klientów

Biura podróży, które z powodu pandemii znalazły się w tarapatach, oraz ich klienci mogą liczyć na pomoc.

Aktualizacja: 29.09.2020 13:57 Publikacja: 29.09.2020 07:14

Koronawirus: pomoc dla biur podróży i ich klientów

Foto: AdobeStock

Od 1 października zaczną obowiązywać nowe zasady zwrotu pieniędzy za opłacone, ale odwołane z powodu pandemii wycieczki. Zostały one przewidziane w noweli przepisów o przeciwdziałaniu Covid-19.

Chodzi o wsparcie zarówno biura podróży, jak i turystów. Tych drugich wspomoże Turystyczny Fundusz Zwrotów (TFZ), który będzie zwracał im całość kosztów poniesionych na wycieczkę. Osoba zainteresowana zwrotem pieniędzy będzie się musiała zarejestrować na stronie funduszu oraz wypełnić odpowiednią deklarację. W kolejnym kroku deklarację wypełnia operator biura podróży czy innego podmiotu odpowiedzialnego za rezerwację. Jeśli wszystkie dane będą się zgadzały, turysta w ciągu 14 dni otrzyma zwrot pieniędzy.

Czytaj także: Koronawirus: trudno było odzyskać pieniądze konsumentom

Organizator wycieczki znajdujący się w rejestrze musi złożyć wniosek do Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego (UFG) oraz przedstawić oświadczenie, że wcześniej nie wręczył klientowi vouchera i nie dokonał zwrotu wpłat. Turystyczny Fundusz Pomocowy (TFP), druga obok TFZ powołana przez ustawę do życia instytucja, ma również zapewnić pożyczki dla organizatorów turystyki. Z kolei postojowe i zwolnienie ze składek mają otrzymać przewoźnicy autokarowi, osoby prowadzące działalność kulturalną i artystyczną, baza hotelowa, agenci turystyczni, piloci i przewodnicy. Dodatkowe świadczenie postojowe oraz zwolnienie ze składek obejmuje w większości tych, którzy wykażą spadek obrotów o 75 proc.

– Takie rozwiązania są uzasadnione. Pozwolą przynajmniej części branży turystycznej odetchnąć w trudnych czasach. Pewne zastrzeżenia może jednak budzić fakt, że niektóre z tych rozwiązań, np. zwolnienia ze składek ZUS i świadczenia postojowe, nie są dostępne dla istotnej części podmiotów z branży biur podróży, pośredników turystycznych czy podmiotów organizujących targi, wystawy i kongresy. Te mogą skorzystać jedynie z dofinansowania zwrotu za odwołaną imprezę turystyczną z powołanego ustawą TFZ, co może być niewystarczające – uważa mecenas Marcin Kupisiński z Kancelarii Radcy Prawnego Marcin Kupisiński MK-Legal.

Podstawa prawna: ustawa z 17 września 2020 r. (DzU z 23 września 2020 r., poz. 1639)

Od 1 października zaczną obowiązywać nowe zasady zwrotu pieniędzy za opłacone, ale odwołane z powodu pandemii wycieczki. Zostały one przewidziane w noweli przepisów o przeciwdziałaniu Covid-19.

Chodzi o wsparcie zarówno biura podróży, jak i turystów. Tych drugich wspomoże Turystyczny Fundusz Zwrotów (TFZ), który będzie zwracał im całość kosztów poniesionych na wycieczkę. Osoba zainteresowana zwrotem pieniędzy będzie się musiała zarejestrować na stronie funduszu oraz wypełnić odpowiednią deklarację. W kolejnym kroku deklarację wypełnia operator biura podróży czy innego podmiotu odpowiedzialnego za rezerwację. Jeśli wszystkie dane będą się zgadzały, turysta w ciągu 14 dni otrzyma zwrot pieniędzy.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Prawo karne
Słynny artykuł o zniesławieniu ma zniknąć z kodeksu karnego
Prawo karne
Pierwszy raz pseudokibice w Polsce popełnili przestępstwo polityczne. W tle Rosjanie
Podatki
Kiedy ruszy KSeF? Ministerstwo Finansów podało odległy termin
Konsumenci
Sąd Najwyższy orzekł w sprawie frankowiczów. Eksperci komentują
Podatki
Ministerstwo Finansów odkryło karty, będzie nowy podatek. Kto go zapłaci?
Materiał Promocyjny
Co czeka zarządców budynków w regulacjach elektromobilności?