Reklama

TSUE: karta pokładowa wystarczy, by żądać odszkodowania za opóźniony lot

Zapłata ceny imprezy turystycznej obejmującej lot przez osobę trzecią nie wyklucza prawa do odszkodowania w przypadku dużego opóźnienia lotu - orzekł Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej.

Publikacja: 06.03.2025 10:31

TSUE: karta pokładowa wystarczy, by żądać odszkodowania za opóźniony lot

Foto: Adobe Stock

Przewoźnik lotniczy oferujący loty czarterowe zawarł umowę z organizatorem wycieczek. Zgodnie z nią przewoźnik obsługiwał w określonych terminach loty, na które organizator wycieczek, po zapłaceniu za loty, sprzedawał bilety pasażerom lotniczym. Dwóch pasażerów lotniczych wzięło udział w imprezie turystycznej obejmującej lot z Teneryfy do Warszawy. Został on wykonany z ponad 22-godzinnym opóźnieniem w przylocie. Umowa o udział w imprezie turystycznej została zawarta w imieniu tych pasażerów  między spółką jako tzw. osobą trzecią a owym organizatorem wycieczek. Pasażerowie zażądali od przewoźnika lotniczego odszkodowania za opóźnienie na podstawie prawa Unii.

Przewoźnik odmówił wypłaty. Jego zdaniem pasażerowie nie posiadali potwierdzonej rezerwacji na lot, a jedynie kopie kart pokładowych. Nie są one jednak wystarczające. Zdaniem przewoźnika impreza turystyczna tych pasażerów została opłacona przez spółkę będącą osobą trzecią na preferencyjnych warunkach. W konsekwencji podróżowali oni bezpłatnie lub na podstawie taryfy zniżkowej, co wykluczało ich prawo do odszkodowania.

Polski sąd do którego pasażerowie wnieśli pozew, zwrócił się do Trybunału Sprawiedliwości, by ustalić, czy wbrew stanowisku przewoźnika lotniczego powinni oni otrzymać odszkodowanie na podstawie prawa Unii.

Czytaj więcej

Tania linia lotnicza przesadziła z overbookingiem? Jest interwencja

Trybunał UE: karta pokładowa może być dowodem rezerwacji lotu

Trybunał uznał, że karta pokładowa może stanowić inny dowód wskazujący, że rezerwacja została przyjęta i zarejestrowana przez przewoźnika lotniczego lub organizatora wycieczek dla danego lotu. I tak, poza sytuacjami nadzwyczajnymi, należy uznać, że pasażerowie, którzy stawili się na odprawę i odbyli dany lot, posiadając na niego kartę pokładową, mieli potwierdzoną rezerwację na ten lot.

Reklama
Reklama

Ponadto Trybunał nie przyjął argumentu,  iż pasażerowie, którzy zgłosili roszczenie, podróżowali bezpłatnie lub na podstawie taryfy zniżkowej, która nie jest bezpośrednio lub pośrednio dostępna powszechnie.

- Taka sytuacja miałaby miejsce tylko wtedy, gdyby to sam przewoźnik lotniczy zezwolił im na taką możliwość. W związku z tym okoliczność, że osoba trzecia zapłaciła organizatorowi wycieczek cenę za imprezę turystyczną i że ów organizator zapłacił przewoźnikowi lotniczemu cenę za lot zgodnie z warunkami rynkowymi, nie uniemożliwia pasażerom skorzystania z prawa do odszkodowania – wyjaśnił TSUE.

Trybunał wskazał również, że to  przewoźnik lotniczy musi wykazać, zgodnie z zasadami przewidzianymi w prawie krajowym, że pasażer podróżował bezpłatnie lub na podstawie taryfy zniżkowej.

 sygn. akt C-20/24

Praca, Emerytury i renty
O tym zasiłku mało kto wie. Wypłaca go MOPS niezależnie od dochodu
Materiał Promocyjny
MLP Group z jedną z największych transakcji najmu w Niemczech
Prawo drogowe
Koniec mandatów za zieloną strzałkę? Ministerstwo szykuje rewolucyjne zmiany
Sądy i trybunały
Fundacja Helsińska nie zostawia suchej nitki na projekcie resortu Waldemara Żurka
Nieruchomości
Nadchodzi rewolucja w spółdzielniach mieszkaniowych. Jest projekt ustawy
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Prawo w Polsce
Twoje dziecko jest ofiarą hejtu? Sprawdź, jakie kroki prawne możesz podjąć
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama