W trakcie lotu obsługiwanego przez Austrian Airlines z wózka cateringowego spadł dzbanek z gorącą kawą i poparzył pasażera. Na pokładzie samolotu została udzielona pierwsza pomoc medyczna.
Pasażer wystąpił jednak do sądów austriackich z powództwem o odszkodowanie i stwierdzenie odpowiedzialności Austrian Airlines za wszystkie przyszłe szkody wynikające ze spotęgowania oparzeń wskutek udzielenia mu nieodpowiedniej pierwszej pomocy medycznej na pokładzie.
Czytaj więcej
Odwołanie lotu z powodu niespodziewanej śmierci drugiego pilota nie zwalnia przedsiębiorstwa lotn...
Spóźnione roszczenie
Austrian Airlines uznały, że powództwo powinno zostać oddalone, ponieważ zostało ono wniesione po upływie dwuletniego terminu przewidzianego w Konwencji montrealskiej dla powództw o odszkodowanie dotyczących wypadków na pokładzie. Pasażer podnosił, że konwencja montrealska nie ma zastosowania, ponieważ w zakres pojęcie „wypadku" w rozumieniu tej konwencji, nie wchodzi pierwsza pomoc medyczna udzielona na pokładzie. Twierdził, że w przypadku jego roszczenia, stosuje się trzyletni termin przewidziany w prawie austriackim. A zatem powództwo nie było spóźnione.
Austriacki sąd najwyższy, który ma wydać wyrok w sprawie tego sporu, zwrócił się o pomoc do Trybunału UE. A TSUE orzekł, że udzielenie pasażerowi na pokładzie samolotu nieodpowiedniej pierwszej pomocy medycznej, która doprowadziła do spotęgowania uszkodzeń ciała spowodowanych przez „wypadek" w rozumieniu konwencji montrealskiej, należy uznać za objęte tym wypadkiem.