Prawo do odszkodowania nie tylko za spóźniony samolot

Także osoby podróżujące pociągami, statkami i autokarami mają prawo do pewnych świadczeń w przypadku opóźnień.

Aktualizacja: 22.08.2017 08:33 Publikacja: 22.08.2017 07:54

Prawo do odszkodowania nie tylko za spóźniony samolot

Foto: Fotolia

Wakacje to okres, w którym częściej niż zwykle się przemieszczamy. W podróży jednak może się zdarzyć wiele nieprzewidzianych sytuacji, które znacznie ją wydłużą. Europejskie Centrum Konsumenckie przypomina, czego mogą się domagać konsumenci w takich przypadkach.

Przede wszystkim, niezależnie od środka transportu, w przypadku odwołania połączenia przewoźnik musi zapewnić inny dojazd do tego samego miejsc, albo – jeśli podróżny zrezygnuje – zwrócić mu pełną wartość biletu. Prawo to powstaje także w przypadku znacznego opóźnienia, przy czym jego minimalny czas jest zależny od środka transportu. Dla pociągów wynosi godzinę, dla statków – półtorej godziny, a dla autokarów – dwie godziny.

Pasażerowie autokarów, którzy nie dostaną możliwości zwrotu biletu, mają prawo do odszkodowania w wysokości połowy jego wartości.

Jeśli opóźnienie jest na tyle duże, że trzeba oczekiwać np. przez całą noc, przewoźnik musi też zapewnić nocleg (przy podróżach morskich nie może on przekraczać trzech nocy). Podróżni mają też prawo do posiłków i napojów w czasie oczekiwania (w przypadku autokarów tylko, jeśli podróż miała trwać ponad trzy godziny, a opóźnienie przekracza półtorej godziny.)

Ponadto pasażer pociągu, który mimo opóźnienia skorzysta z tego transportu, może liczyć na zwrot części kosztów biletu. Jeśli opóźnienie było większe niż godzina, ale mniejsze niż dwie, należy mu się 25 proc. ceny, a jeśli przekroczyło 120 minut – 50 proc. ceny.

Podobne roszczenia ma pasażer opóźnionego statku. Przewoźnik morski nie odpowiada za opóźnienia spowodowane złymi warunkami pogodowymi, a także jeśli statek przeznaczony jest do przewozu maksymalnie 12 osób, dystans rejsu jest mniejszy niż 500 metrów lub załoga liczy mniej niż trzy osoby.

Natomiast przewoźnicy kolejowi odpowiadają tu nawet za działanie siły wyższej (np. skutki burz). Warunkiem jest jednak potwierdzenie opóźnienia na bilecie, o co należy poprosić konduktora.

Odszkodowania nie dostanie podróżny, który został poinformowany o opóźnieniu przed zakupem. Także w przypadku rejsów morskich taka informacja wyłącza prawo do opieki, zakwaterowania i odszkodowania.

Wakacje to okres, w którym częściej niż zwykle się przemieszczamy. W podróży jednak może się zdarzyć wiele nieprzewidzianych sytuacji, które znacznie ją wydłużą. Europejskie Centrum Konsumenckie przypomina, czego mogą się domagać konsumenci w takich przypadkach.

Przede wszystkim, niezależnie od środka transportu, w przypadku odwołania połączenia przewoźnik musi zapewnić inny dojazd do tego samego miejsc, albo – jeśli podróżny zrezygnuje – zwrócić mu pełną wartość biletu. Prawo to powstaje także w przypadku znacznego opóźnienia, przy czym jego minimalny czas jest zależny od środka transportu. Dla pociągów wynosi godzinę, dla statków – półtorej godziny, a dla autokarów – dwie godziny.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Podatki
Nierealna darowizna nie uwolni od drakońskiego podatku. Jest wyrok NSA
Samorząd
Lekcje religii po nowemu. Projekt MEiN pozwoli zaoszczędzić na katechetach
Prawnicy
Bodnar: polecenie w sprawie 144 prokuratorów nie zostało wykonane
Cudzoziemcy
Rząd wprowadza nowe obowiązki dla uchodźców z Ukrainy
Konsumenci
Jest pierwszy wyrok ws. frankowiczów po głośnej uchwale Sądu Najwyższego
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił