Wakacje to okres, w którym częściej niż zwykle się przemieszczamy. W podróży jednak może się zdarzyć wiele nieprzewidzianych sytuacji, które znacznie ją wydłużą. Europejskie Centrum Konsumenckie przypomina, czego mogą się domagać konsumenci w takich przypadkach.
Przede wszystkim, niezależnie od środka transportu, w przypadku odwołania połączenia przewoźnik musi zapewnić inny dojazd do tego samego miejsc, albo – jeśli podróżny zrezygnuje – zwrócić mu pełną wartość biletu. Prawo to powstaje także w przypadku znacznego opóźnienia, przy czym jego minimalny czas jest zależny od środka transportu. Dla pociągów wynosi godzinę, dla statków – półtorej godziny, a dla autokarów – dwie godziny.
Pasażerowie autokarów, którzy nie dostaną możliwości zwrotu biletu, mają prawo do odszkodowania w wysokości połowy jego wartości.
Jeśli opóźnienie jest na tyle duże, że trzeba oczekiwać np. przez całą noc, przewoźnik musi też zapewnić nocleg (przy podróżach morskich nie może on przekraczać trzech nocy). Podróżni mają też prawo do posiłków i napojów w czasie oczekiwania (w przypadku autokarów tylko, jeśli podróż miała trwać ponad trzy godziny, a opóźnienie przekracza półtorej godziny.)
Ponadto pasażer pociągu, który mimo opóźnienia skorzysta z tego transportu, może liczyć na zwrot części kosztów biletu. Jeśli opóźnienie było większe niż godzina, ale mniejsze niż dwie, należy mu się 25 proc. ceny, a jeśli przekroczyło 120 minut – 50 proc. ceny.