Reklama

Będzie trudniej złożyć reklamację e-mailem

Przepisy antyspamowe utrudnią życie klientom, którzy drogą elektroniczną lub przez telefon będą składali reklamacje i skargi do sklepów i producentów

Publikacja: 05.09.2008 07:52

Będzie trudniej złożyć reklamację e-mailem

Foto: Fotorzepa, MW Michał Walczak

Chodzi o tzw. antyspamową nowelizację prawa telekomunikacyjnego. Projekt ustawy jest jeszcze w uzgodnieniach wewnątrzresortowych w Ministerstwie Infrastruktury. Ma ułatwić walkę ze spamem, dotychczas mało skuteczną.

– Mamy tylko kilka skarg rocznie – mówi Kamila Kurowska z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który zajmuje się tymi sprawami. – Gdyby przepisy weszły w życie w wersji przygotowanej przez resort ministra Cezarego Grabarczyka i jego poprzedników z PiS, to utrudniłyby nie tylko przesyłanie niezamówionej informacji handlowej, ale też kontakty konsumentów z przedsiębiorcami.

Niezadowolony z zakupów klient może wysłać do sprzedawcy lub producenta email krytykujący jakość produktu lub usługi albo nawet reklamację transakcji (bo w razie niezgodności towaru z umową nie jest wymagana forma pisemna dla żądań klienta). Konsument może też zadzwonić w takiej sprawie. Okazuje się, że po nowelizacji musiałby to robić znacznie ostrożniej. Z definicji informacji niezamówionej (patrz ramka) wynika, że chodzi o taką, która została przesłana do oznaczonego adresata, a na jej otrzymanie odbiorca uprzednio nie wyraził zgody.

Nie będzie wątpliwości, jeśli firma ma serwis konsumencki – podane tam emaile i telefony można bez zastrzeżeń wykorzystywać w celach składania reklamacji lub innych uwag.

Gorzej, gdy takiego serwisu nie ma.

Reklama
Reklama

Wówczas email lub telefon konsumenta może być uznany za niezamówioną informację. Dlaczego? Bo ciężar udowodnienia posiadania zgody na otrzymanie informacji ma spoczywać na wysyłającym. Tak wynika z projektowanego art. 175a prawa telekomunikacyjnego.

Jeśli konsument nie wykaże, że działał zgodnie z prawem, to za wysyłanie takich emaili albo dzwonienie będzie mu grozić kara pieniężna od 100 zł nawet do 100 tys. zł.

Co więcej, każda informacja przesłana już po uprzednim uzyskaniu zgody odbiorcy musi zawierać klauzulę o możliwości i sposobie odwołania tej zgody. Oznacza to, że nawet jeżeli zainteresowany wykaże, iż firma – podając swój email – godziła się na otrzymywanie krytycznych uwag lub reklamacji pocztą elektroniczną, to w każdej chwili przedsiębiorca, mając do czynienia z kłopotliwym klientem, może taką zgodę odwołać.

Ten i podobne absurdy dostrzega m.in. Polska Izba Informatyki i Telekomunikacji. Wacław Iszkowski, prezes izby, podkreśla ponadto, że część spamu jest wysyłana nieświadomie.

– Nie można z czymś walczyć tylko przez zastraszanie. Nawet wysokiej klasy specjaliści nie zawsze zdołają szybko się zorientować, że ich komputer stał się zombie [czyli poprzez niego jest rozsyłany spam bez ujawniania autora –red.].

Izba krytykuje też nierealne wymogi dotyczące np. SMSów.

Reklama
Reklama

W przesyłanej informacji (już po uzyskaniu zgody zainteresowanego) trzeba bowiem podać m.in. swój adres i uprzedzić o możliwości odwołania zgody. Oznacza to wysłanie nawet kilku SMSów, bo jeden może mieć tylko 160 znaków, a to nie wystarczy na cały komunikat. Zamiast mniejszej liczby wiadomości, będzie więc ich więcej. –

Efekt proponowanej regulacji będzie odwrotny, niż zamierzono

– mówi prezes Wacław Iszkowski.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora m.kosiarski@rp.pl

Chodzi o tzw. antyspamową nowelizację prawa telekomunikacyjnego. Projekt ustawy jest jeszcze w uzgodnieniach wewnątrzresortowych w Ministerstwie Infrastruktury. Ma ułatwić walkę ze spamem, dotychczas mało skuteczną.

– Mamy tylko kilka skarg rocznie – mówi Kamila Kurowska z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który zajmuje się tymi sprawami. – Gdyby przepisy weszły w życie w wersji przygotowanej przez resort ministra Cezarego Grabarczyka i jego poprzedników z PiS, to utrudniłyby nie tylko przesyłanie niezamówionej informacji handlowej, ale też kontakty konsumentów z przedsiębiorcami.

Pozostało jeszcze 83% artykułu
Reklama
Nieruchomości
Czy wspólnota mieszkaniowa może odmówić remontu balkonów i garażu? Wyrok NSA
Materiał Promocyjny
UltraGrip Performance 3 wyznacza nowy standard w swojej klasie
Oświata i nauczyciele
Uczniowie i nauczyciele alarmują w sprawie tzw. godzin basiowych. „To tykająca bomba”
Dane osobowe
Chciał usunięcia danych z policyjnego rejestru, by dostać pracę. Wyrok NSA
Sądy i trybunały
Sędzia z dwoma paszportami? Resort Żurka chce powrotu do zasady sprzed rządów PiS
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Nieruchomości
Kiedy można domagać się drogi koniecznej? Ważny wyrok Sądu Najwyższego
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama