Mniej reklam piwa w telewizji, kinie i teatrze

Spoty będzie można emitować tylko między godziną 23 a 6 rano. Kibice na stadionie nie kupią alkoholu powyżej 4,5 proc.

Publikacja: 13.01.2009 07:17

Mniej reklam piwa w telewizji, kinie i teatrze

Foto: Fotorzepa, MW Michał Walczak

Ministerstwo Zdrowia chce ograniczyć reklamę piwa. Ma jej być mniej w telewizji i radiu. Wszystko z myślą o najmłodszych, którzy coraz częściej sięgają po ten napój.

Dziś niepokojącą normą jest, że próbują go już 11-latki, podczas gdy jeszcze kilka lat temu zaczynały 13-, 14-latki. Na stadionach (to z kolei propozycja związana z Euro 2012) dopuszczalne będzie jedynie słabsze piwo – do 4,5 proc. Chodzi tu o spożywanie, podawanie oraz sprzedaż.

To najważniejsza z propozycji zmian w [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=71667]ustawie o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi[/link], choć w projekcie znalazło się też kilka innych kontrowersyjnych nowości. O jakich mowa?

[srodtytul]Na stoku bez wyskoku[/srodtytul]

[b]Za jazdę na nartach w stanie nietrzeźwym trzeba będzie zapłacić wysoką grzywnę – nie mniej niż 2,5 tys. zł.[/b] – Po co wprowadzać kary, których nie uda się wyegzekwować? Przecież do respektowania tak surowych przepisów potrzebne byłyby specjalne służby obecne na stokach – mówi “Rz” Jakub Wypych, kierownik jednego z tatrzańskich hoteli, który dysponuje własnym stokiem narciarskim. Dyskusyjna jego zdaniem pozostaje także wysokość grzywny. – Dlaczego takich sum nie mają płacić pijani kierowcy? – pyta. Surowiej będą także traktowani kierowcy np. skuterów śnieżnych. Jazda w stanie nietrzeźwym ich także kosztować będzie co najmniej 2,5 tys zł. Identyczna grzywna czeka osoby odsprzedające lub podające napoje alkoholowe osobom niepełnoletnim.

[srodtytul]Reklama kusi dzieci[/srodtytul]

Autorzy noweli chcą też ograniczyć reklamę piwa. Uważają, że poprzednie przepisy (porównanie – patrz ramka) lepiej chroniły dzieci i młodzieży. Chcą więc wprowadzić dopuszczalność emisji reklam i promocji piwa w telewizji, radiu, kinie i teatrze wyłącznie w godzinach między 23 a 6 rano. – [b]Propozycja podyktowana jest potrzebą ograniczenia wpływu reklam i promocji piwa na małoletnich odbiorców środków masowego przekazu – [/b]twierdzą autorzy.

Opinię tę potwierdza Krzysztof Brzózka, dyrektor Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. Przywołuje też światowe badania, z których wynika, że negatywnego wpływu szerokiej reklamy nie da się pomniejszyć. Po roku 2002 (kiedy to wydłużono czas na reklamę piwa) liczba emisji filmów reklamowych promujących ten napój wzrosła z ponad 10 tys. do ponad 30 tys.

[srodtytul]Istnieje związek[/srodtytul]

Badania ujawnione przez Światową Organizację Zdrowia w 2001 r. wskazują, że istnieje jednoznaczny związek między wydłużeniem czasu emisji reklam a wzrostem konsumpcji alkoholu przez młodzież (w Polsce jeszcze takich badań nie przeprowadzono).

– W państwach, które wprowadziły całkowity zakaz reklamy alkoholu w TV, poziom spożycia jest niższy o 16 proc. – dodaje Brzózka.

Projektodawcy chcą również ułatwić życie przedsiębiorcom prowadzącym obrót hurtowy napojami powyżej 18 proc. zawartości alkoholu. Dostając zezwolenie na taki obrót, będą mogli działać na terenie całego kraju.

Projekt budzi wiele kontrowersji. Już dziś z firm browarniczych usłyszeliśmy słowa krytyki pod adresem najnowszych propozycji. Zapowiada się niebawem nawet oficjalny protest, w którym producenci piwa zamierzają obalić twierdzenie o wpływie reklamy na spożycie alkoholu.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki [mail=a.lukaszewicz@rp.pl]a.lukaszewicz@rp.pl[/mail]

[ramka]Medialna promocja

[b]Tak jest [/b]

Reklama i promocja piwa nie może być prowadzona:

- w telewizji, radiu, kinie, teatrze między godziną 6 rano a 20 z wyjątkiem reklamy prowadzonej przez organizatora imprezy sportu wyczynowego lub profesjonalnego w trakcie trwania imprezy

[b]Tak ma być[/b]

Reklama i promocja piwa nie może być prowadzona:

- w telewizji, radiu, kinie, teatrze między godziną 6 rano a 23 z wyjątkiem reklamy prowadzonej przez organizatora imprezy sportu kwalifikowanego w trakcie trwania tej imprezy [/ramka]

Ministerstwo Zdrowia chce ograniczyć reklamę piwa. Ma jej być mniej w telewizji i radiu. Wszystko z myślą o najmłodszych, którzy coraz częściej sięgają po ten napój.

Dziś niepokojącą normą jest, że próbują go już 11-latki, podczas gdy jeszcze kilka lat temu zaczynały 13-, 14-latki. Na stadionach (to z kolei propozycja związana z Euro 2012) dopuszczalne będzie jedynie słabsze piwo – do 4,5 proc. Chodzi tu o spożywanie, podawanie oraz sprzedaż.

Pozostało jeszcze 88% artykułu
Sądy i trybunały
Ważna opinia z TSUE ws. neosędziów. Nie spodoba się wielu polskim prawnikom
Sądy i trybunały
Będzie nowa ustawa o Sądzie Najwyższym. Ujawniamy plany reformy
Matura i egzamin ósmoklasisty
Matura i egzamin ósmoklasisty 2025 z "Rzeczpospolitą" i WSiP
ZUS
Kolejny pomysł zespołu Brzoski: ZUS rozliczy składki za przedsiębiorców
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Prawo w Polsce
Od 1 maja rusza nowy program bezpłatnych badań. Jak z niego skorzystać?
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne