Abonent i operator dogadają się szybciej i łatwiej

Informacja o zmianie numeru może przyjść pod adres e-mailowy

Publikacja: 12.01.2011 04:20

Abonent i operator dogadają się szybciej i łatwiej

Foto: Fotorzepa, MW Michał Walczak

Jeśli korzystanie z przydzielonego numeru telefonicznego jest uciążliwe, abonent może wystąpić do operatora o jego zmianę. Najczęściej z tego uprawnienia będą korzystać osoby, które np. są nękane telefonicznie w określonych godzinach dnia.

W myśl wchodzącego dzisiaj w życie [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=405481]rozporządzenia ministra infrastruktury w sprawie warunków korzystania z uprawnień w publicznych sieciach telefonicznych[/link], abonent w takiej sytuacji musi złożyć pisemny wniosek do dostawcy usług, określając w nim charakter doznawanych uciążliwości i czas ich występowania.

Wniosek spełniający wymogi prawa powinien być rozpatrzony i zrealizowany w ciągu 21 dni od dnia jego złożenia. Oznacza to, że w tym czasie abonent powinien otrzymać nowy aktywny już numer telefonu niegenerujący kłopotów z uzyskaniem połączenia.

[srodtytul]Nowe mieszkanie[/srodtytul]

Rozporządzenie określa też tryb przenoszenia przydzielonego już numeru w razie zmiany miejsca zamieszkania, siedziby lub miejsca wykonywania działalności gospodarczej. Również taki wniosek powinien być zrealizowany w ciągu 21 dni.

Nowe przepisy pozwalają na wybranie przez abonenta sposobu przesyłania przez dostawcę usług zawiadomień i różnych informacji związanych z procedurą zmiany bądź też przeniesienia numeru. Abonent może zdecydować, że zamiast zawiadomień pisemnych przesyłanych pocztą chce otrzymywać od dostawcy mejle pod konkretny adres lub korzystać z innego podobnego środka porozumiewania się na odległość.

– Jest to korzystne rozwiązanie, gdyż ułatwi kontakty abonenta i operatora. Informacje między nimi będą szybciej przekazywane, co powinno wpływać na przyspieszenie procedur załatwiania indywidualnych spraw – tłumaczy Marlena Wach, radca prawny w kancelarii Bird & Bird.

Bardzo przyjaznym dla obu stron rozwiązaniem jest też przyjęcie zasady, że w razie wybrania przez abonenta telefonicznej drogi porozumiewania się z operatorem musi on też wskazać alternatywny sposób kontaktowania się z nim.

– Wszystko po to, by wówczas, gdy abonent nie odbiera połączenia lub z przyczyn technicznych leżących po jego stronie dostawca usług nie może nawiązać z nim połączenia, była jednak możliwość nawiązania kontaktu – dodaje prawnik.

[srodtytul]Skutki finansowe[/srodtytul]

Rozporządzenie określa też tryb przeniesienia numeru telefonu podczas zmiany dostawcy usług. Abonent występuje do nowego dostawcy usług z wnioskiem. Dołącza oświadczenie (wzór w załączniku do rozporządzenia) o świadomości konsekwencji finansowych rozwiązania umowy z dotychczasowym dostawcą usług i konieczności zwrotu udzielonej ulgi. Może też dołączyć pełnomocnictwo do przeprowadzenia czynności związanych z przeniesieniem numeru, zwłaszcza wypowiedzenia w imieniu abonenta umowy z dotychczasowym dostawcą usług.

Abonent może w każdej chwili skierować do prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej wniosek o podjęcie interwencji w razie nierealizowania albo realizowania niezgodnie z prawem albo z wnioskiem uprawnienia do zmiany przydzielonego numeru.

[ramka]Opinia

[b]Wacław Knopkiewicz, radca prawny z Kancelarii Grynhoff Woźny Wspólnicy[/b]

Nowość wynikająca z rozporządzenia to możliwość przesyłania wyłącznie drogą elektroniczną abonentowi, który tego zażąda, zawiadomień związanych ze zmianą lub przeniesieniem numeru. Analogiczne rozwiązanie przyjęto w nowelizacji prawa telekomunikacyjnego, która weszła w życie w lipcu 2010 r., w odniesieniu do informacji o zmianie umów, regulaminów i cenników usług. Żądanie abonenta musi określać sposób przesyłania wszystkich zawiadomień w procedurze zmiany numeru lub jego przenoszenia. Jest to ułatwienie dla dostawców, gdyż w różnych procedurach tych zawiadomień jest kilkanaście. Bez tego ograniczenia czekałaby dostawców konieczność rozbudowy systemów obsługi klientów.[/ramka]

[srodtytul]podstawa prawna: [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=405481]rozporządzenie z 16 grudnia 2010 r., DzU nr 249, poz. 1670[/link] [/srodtytul]

Jeśli korzystanie z przydzielonego numeru telefonicznego jest uciążliwe, abonent może wystąpić do operatora o jego zmianę. Najczęściej z tego uprawnienia będą korzystać osoby, które np. są nękane telefonicznie w określonych godzinach dnia.

W myśl wchodzącego dzisiaj w życie [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=405481]rozporządzenia ministra infrastruktury w sprawie warunków korzystania z uprawnień w publicznych sieciach telefonicznych[/link], abonent w takiej sytuacji musi złożyć pisemny wniosek do dostawcy usług, określając w nim charakter doznawanych uciążliwości i czas ich występowania.

Pozostało jeszcze 84% artykułu
Matura i egzamin ósmoklasisty
Matura i egzamin ósmoklasisty 2025 z "Rzeczpospolitą" i WSiP
Prawo drogowe
Ważny wyrok ws. płatnego parkowania. Sąd: nie można nakładać kar za spóźnienie
Oświata i nauczyciele
Nauczyciele nie ruszyli masowo po pieniądze za nadgodziny. Dlaczego?
Prawo w Polsce
Jak zmienić miejsce głosowania w wyborach prezydenckich 2025?
Prawo drogowe
Ważny wyrok dla kierowców i rowerzystów. Chodzi o pierwszeństwo