Abonent i operator dogadają się szybciej i łatwiej

Informacja o zmianie numeru może przyjść pod adres e-mailowy

Publikacja: 12.01.2011 04:20

Abonent i operator dogadają się szybciej i łatwiej

Foto: Fotorzepa, MW Michał Walczak

Jeśli korzystanie z przydzielonego numeru telefonicznego jest uciążliwe, abonent może wystąpić do operatora o jego zmianę. Najczęściej z tego uprawnienia będą korzystać osoby, które np. są nękane telefonicznie w określonych godzinach dnia.

W myśl wchodzącego dzisiaj w życie [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=405481]rozporządzenia ministra infrastruktury w sprawie warunków korzystania z uprawnień w publicznych sieciach telefonicznych[/link], abonent w takiej sytuacji musi złożyć pisemny wniosek do dostawcy usług, określając w nim charakter doznawanych uciążliwości i czas ich występowania.

Wniosek spełniający wymogi prawa powinien być rozpatrzony i zrealizowany w ciągu 21 dni od dnia jego złożenia. Oznacza to, że w tym czasie abonent powinien otrzymać nowy aktywny już numer telefonu niegenerujący kłopotów z uzyskaniem połączenia.

[srodtytul]Nowe mieszkanie[/srodtytul]

Rozporządzenie określa też tryb przenoszenia przydzielonego już numeru w razie zmiany miejsca zamieszkania, siedziby lub miejsca wykonywania działalności gospodarczej. Również taki wniosek powinien być zrealizowany w ciągu 21 dni.

Nowe przepisy pozwalają na wybranie przez abonenta sposobu przesyłania przez dostawcę usług zawiadomień i różnych informacji związanych z procedurą zmiany bądź też przeniesienia numeru. Abonent może zdecydować, że zamiast zawiadomień pisemnych przesyłanych pocztą chce otrzymywać od dostawcy mejle pod konkretny adres lub korzystać z innego podobnego środka porozumiewania się na odległość.

– Jest to korzystne rozwiązanie, gdyż ułatwi kontakty abonenta i operatora. Informacje między nimi będą szybciej przekazywane, co powinno wpływać na przyspieszenie procedur załatwiania indywidualnych spraw – tłumaczy Marlena Wach, radca prawny w kancelarii Bird & Bird.

Bardzo przyjaznym dla obu stron rozwiązaniem jest też przyjęcie zasady, że w razie wybrania przez abonenta telefonicznej drogi porozumiewania się z operatorem musi on też wskazać alternatywny sposób kontaktowania się z nim.

– Wszystko po to, by wówczas, gdy abonent nie odbiera połączenia lub z przyczyn technicznych leżących po jego stronie dostawca usług nie może nawiązać z nim połączenia, była jednak możliwość nawiązania kontaktu – dodaje prawnik.

[srodtytul]Skutki finansowe[/srodtytul]

Rozporządzenie określa też tryb przeniesienia numeru telefonu podczas zmiany dostawcy usług. Abonent występuje do nowego dostawcy usług z wnioskiem. Dołącza oświadczenie (wzór w załączniku do rozporządzenia) o świadomości konsekwencji finansowych rozwiązania umowy z dotychczasowym dostawcą usług i konieczności zwrotu udzielonej ulgi. Może też dołączyć pełnomocnictwo do przeprowadzenia czynności związanych z przeniesieniem numeru, zwłaszcza wypowiedzenia w imieniu abonenta umowy z dotychczasowym dostawcą usług.

Abonent może w każdej chwili skierować do prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej wniosek o podjęcie interwencji w razie nierealizowania albo realizowania niezgodnie z prawem albo z wnioskiem uprawnienia do zmiany przydzielonego numeru.

[ramka]Opinia

[b]Wacław Knopkiewicz, radca prawny z Kancelarii Grynhoff Woźny Wspólnicy[/b]

Nowość wynikająca z rozporządzenia to możliwość przesyłania wyłącznie drogą elektroniczną abonentowi, który tego zażąda, zawiadomień związanych ze zmianą lub przeniesieniem numeru. Analogiczne rozwiązanie przyjęto w nowelizacji prawa telekomunikacyjnego, która weszła w życie w lipcu 2010 r., w odniesieniu do informacji o zmianie umów, regulaminów i cenników usług. Żądanie abonenta musi określać sposób przesyłania wszystkich zawiadomień w procedurze zmiany numeru lub jego przenoszenia. Jest to ułatwienie dla dostawców, gdyż w różnych procedurach tych zawiadomień jest kilkanaście. Bez tego ograniczenia czekałaby dostawców konieczność rozbudowy systemów obsługi klientów.[/ramka]

[srodtytul]podstawa prawna: [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=405481]rozporządzenie z 16 grudnia 2010 r., DzU nr 249, poz. 1670[/link] [/srodtytul]

Jeśli korzystanie z przydzielonego numeru telefonicznego jest uciążliwe, abonent może wystąpić do operatora o jego zmianę. Najczęściej z tego uprawnienia będą korzystać osoby, które np. są nękane telefonicznie w określonych godzinach dnia.

W myśl wchodzącego dzisiaj w życie [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=405481]rozporządzenia ministra infrastruktury w sprawie warunków korzystania z uprawnień w publicznych sieciach telefonicznych[/link], abonent w takiej sytuacji musi złożyć pisemny wniosek do dostawcy usług, określając w nim charakter doznawanych uciążliwości i czas ich występowania.

Pozostało 84% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów