Budowa nowego dachu albo wymiana pokrycia to inwestycje, które wiążą się ze znaczącymi dla domowego budżetu kosztami. Warto zwracać uwagę nie tylko na zalety, parametry czy możliwości zastosowania danego materiału budowlanego, ale także warunki gwarancji.
Regulacje prawne w zakresie gwarancji są w ustawie o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej z 27 lipca 2002. W myśl jej zapisów gwarancja udzielana jest przez producenta (gwaranta) i dotyczy jakości sprzedawanego produktu.
Gwarant dobrowolnie zobowiązuje się do spełnienia odpowiednich świadczeń, w przypadku ujawnienia się w okresie gwarancyjnym wad fizycznych produktu. Warto dodać, że jest to dobrowolna deklaracja i może nią zostać objęta np. tylko jedna cecha produktu.
W praktyce jedynymi dokumentami, które dają podstawę do dochodzenia swoich praw, są karty gwarancyjne wystawiane przez producenta oraz umowa kupna-sprzedaży.
Karta i certyfikaty
W przypadku dokumentu gwarancyjnego przepisy prawa zostały unormowane tylko w określonym zakresie. Ustawa nakłada obowiązek zawarcia w niej nazwy i adresu gwaranta, zasięgu terytorialnego, jaki obejmuje gwarancja, oraz okresu jej obowiązywania.