Usługi płatnicze: nowe przepisy zwiększają bezpieczeństwo konsumentów

Osoby, które płacą rachunki w punktach finansowych, będą miały większą gwarancję, że ich pieniądze nie przepadną

Aktualizacja: 24.10.2011 10:41 Publikacja: 24.10.2011 09:00

Usługi płatnicze: nowe przepisy zwiększają bezpieczeństwo konsumentów

Foto: www.sxc.hu

– Działalność w różnego rodzaju okienkach i punktach  będzie można prowadzić dopiero po uzyskaniu wpisu do rejestru prowadzonego przez Komisję Nadzoru Finansowego. Będą one również przez nas kontrolowane  – mówi Katarzyna Mazurkiewicz z Komisji Nadzoru Finansowego.

Dziś wchodzi w życie ustawa z 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych, która nakłada wiele rygorów na firmy prowadzące tego typu usługi.

– Mamy nadzieję, że rozwiązania te zwiększą zaufanie konsumentów korzystających z tzw. okienek kasowych  – mówi Agnieszka Majchrzak z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Większy parasol

Według badań UOKiK z zeszłego roku Polacy coraz częściej opłacają rachunki w punktach  finansowych. Korzysta z  ich usług  21 proc. Polaków, a prawie 8 proc. z nich opłaca  rachunki za gaz i energię w supermarketach.

Do tej pory wystarczyło prowadzić działalność gospodarczą, by świadczyć tego rodzaju usługi.

Usługi płatnicze trzeba zarejestrować w Komisji Nadzoru Finansowego

– Z dnia na dzień więc takie okienko mogło, by zniknąć, a poszkodowani mieliby duże problemy z dochodzeniem swoich roszczeń  – dodaje Mazurkiewicz.

Teraz to się zmieni.  Został wprowadzony  obowiązek ubezpieczenia się od odpowiedzialności cywilnej lub posiadania gwarancji bankowej.  Jeśli więc  klient poniesie szkodę, otrzyma odszkodowanie z polisy lub gwarancji.

Ustawa  daje usługodawcom  trzy miesiące (liczone od daty jej wejścia  w życie) na uzyskanie gwarancji lub ubezpieczenia. Pół roku jest przewidziane  na zarejestrowanie się w Komisji Nadzoru Finansowego.

Nowe przepisy pozwalają na łączenie działalności płatniczej z inną. Będzie można także  w takim punkcie płacić podatki (patrz ramka).

Ustawa o usługach płatniczych zwiększa ochronę klientów korzystających z pomocy nie tylko agencji płatniczych, ale także banków, instytucji kredytujących etc. I tak, w razie upadłości banku,  jego oddziału lub instytucji kredytującej środki pieniężne  klientów  zostaną  wyłączone z masy upadłościowej.

Informacja to podstawa

Banki,  instytucje kredytujące, płatnicze itp. będą miały ponadto obowiązek udostępniać swoim klientom informacje o  wszelkich należnych opłatach, a w wypadku transakcji związanych z przeliczaniem waluty – także o wysokości kursu, po którym dana transakcja zostanie wykonana. Muszą one także informować o maksymalnym czasie realizacji transakcji i danych niezbędnych do wykonania zlecenia płatniczego.

Przy transakcjach poniżej 30 euro lub z limitem wydatków do 150 euro klient otrzyma np. od banku  tylko podstawowe informacje.

Zgodnie z nowymi przepisami transakcja będzie musiała zostać zakończona (uznanie rachunku) nie później niż do końca następnego dnia roboczego po dokonaniu zlecenia. W przypadku zlecenia w formie papierowej ten termin może być przedłużony o jeden dzień. Do końca 2011 r. może on zostać wydłużony do trzech dni (lub czterech dni w przypadku zlecenia w formie papierowej) za zgodą  klienta.

Informowanie stanie się obowiązkowe za 12 miesięcy. Teraz może być stosowane, ale nie musi.

Podatek w sklepie

Od dziś także podatki (również te stanowiące dochody budżetowe gmin, powiatów lub województw) będzie można płacić w biurach usług płatniczych, czyli w praktyce  w agencjach, okienkach lub innych punktach znajdujących się np. w supermarketach.

Umożliwia to art. 156 ustawy o usługach płatniczych,  który zmienił art. 60 ordynacji podatkowej (DzU z 2005 r. nr 8, poz. 60 ze zm.). Przepis ten dotyczy terminu, który uznawany jest za dzień dokonania zapłaty podatku. To w tym przepisie rozszerzono katalog podmiotów,  za których pośrednictwem można zapłacić  podatek w formie gotówkowej lub bezgotówkowej. Teraz będzie można to zrobić właśnie w biurach usług płatniczych i instytucjach płatniczych.

—g.l

Podstawa prawna: ustawa z 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych DzU nr 19, poz. 1175

Zobacz serwis » Prawo dla Ciebie » Konsumenci

Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Prawo dla Ciebie
PiS wygrywa w Sądzie Najwyższym. Uchwała PKW o rozliczeniu kampanii uchylona
W sądzie i w urzędzie
Już za trzy tygodnie list polecony z urzędu przyjdzie on-line
Dane osobowe
Rekord wyłudzeń kredytów. Eksperci ostrzegają: będzie jeszcze więcej
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawnicy
Ewa Wrzosek musi odejść. Uderzyła publicznie w ministra Bodnara