Wszyscy jesteśmy konsumentami – te słynne słowa prezydenta Kennedy’ego powinni wziąć sobie do serca autorzy ogólnych warunków umów, regulaminów i wzorców kontraktów kierowanych do klientów indywidualnych. Ekspert w jednej dziedzinie, który dziś występuje z pozycji profesjonalisty, jutro staje się konsumentem, podpisuje umowy dotyczące np. korzystania z Internetu czy innych usług telekomunikacyjnych.
Na pewno każdy konsument chciałby otrzymać do podpisania wzorzec umowy, który jest czytelny, przejrzysty, zawiera wszystkie najważniejsze informacje. Termin jego otrzymania powinien umożliwiać rzeczywiste zapoznanie się z jego treścią. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, którego zadania wiążą się m.in. z badaniem tego typu umów występujących w obrocie gospodarczym, wielokrotnie wytykał przedsiębiorcom różne błędy.
Stosowanie nieuczciwych lub niejasnych zapisów może skutkować postawieniem zarzutu działania na szkodę konsumentów, a w konsekwencji nałożeniem kary finansowej w wysokości nawet 10 proc. przychodów przedsiębiorcy. Jednocześnie wspomniany urząd stara się promować dobre praktyki wśród firm, wydając własne zalecenia, wyjaśnienia i rekomendacje.
W ostatnim czasie taki dokument został opracowany z myślą o firmach z branży telekomunikacyjnej. Może on być cennym materiałem zarówno dla firm, jak i bezpośrednio dla konsumentów, którzy mogą teraz skorzystać ze swego rodzaju poradnika ułatwiającego ocenianie składanych im propozycji umów. Z materiałem można się zapoznać na stronie internetowej urzędu www.uokik.gov.pl.
Badając wzorce umów i regulaminy stosowane przez firmy z telekomunikacyjnego sektora, UOKiK zwracał uwagę na pojawiające się w nich prawidłowości. Mogą one prowadzić do wprowadzenia w błąd konsumenta lub narażenia go na dodatkowe koszty. Przykładowo część dostawców usług telekomunikacyjnych stosuje wzory umów, które nie zawierają informacji o wysokości opłat abonamentowych ponoszonych przez konsumenta. W efekcie wielu z nich w umowach podaje jedynie nazwę pakietu taryfowego.