Ochrona konsumentów wzorce umów a firmy telekomunikacyjne

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zaleca używanie odpowiedniej wielkości czcionki, ograniczenie stosowania gwiazdek i innych odnośników, jednoznaczne określanie ceny za usługę główną i dodatkowe

Publikacja: 13.12.2011 07:00

Ochrona konsumentów wzorce umów a firmy telekomunikacyjne

Foto: www.sxc.hu

Wszyscy jesteśmy konsumentami – te słynne słowa prezydenta Kennedy’ego powinni wziąć sobie do serca   autorzy ogólnych warunków umów, regulaminów i wzorców kontraktów kierowanych do klientów indywidualnych. Ekspert w jednej dziedzinie, który dziś występuje z pozycji profesjonalisty, jutro staje się konsumentem, podpisuje umowy  dotyczące  np. korzystania z Internetu czy innych usług telekomunikacyjnych.

Na pewno każdy konsument chciałby otrzymać do podpisania wzorzec umowy, który jest czytelny, przejrzysty, zawiera wszystkie najważniejsze informacje. Termin jego otrzymania powinien umożliwiać rzeczywiste zapoznanie się z jego treścią. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, którego zadania wiążą się m.in. z badaniem tego typu umów występujących w obrocie gospodarczym, wielokrotnie wytykał  przedsiębiorcom różne błędy.

Stosowanie nieuczciwych lub niejasnych zapisów może skutkować postawieniem zarzutu działania na szkodę konsumentów, a w konsekwencji nałożeniem kary finansowej w wysokości nawet 10 proc. przychodów przedsiębiorcy. Jednocześnie wspomniany urząd stara się promować dobre praktyki wśród firm, wydając własne zalecenia, wyjaśnienia i rekomendacje.

W ostatnim czasie taki dokument został opracowany z myślą o firmach z branży telekomunikacyjnej. Może on być cennym materiałem  zarówno dla firm, jak i bezpośrednio dla konsumentów, którzy mogą teraz skorzystać ze swego rodzaju poradnika ułatwiającego ocenianie składanych im propozycji umów. Z materiałem można się zapoznać na stronie internetowej urzędu www.uokik.gov.pl.

Badając wzorce umów i regulaminy stosowane przez firmy z  telekomunikacyjnego sektora, UOKiK zwracał uwagę na pojawiające się w nich prawidłowości. Mogą one prowadzić do wprowadzenia w błąd konsumenta lub narażenia go na dodatkowe koszty. Przykładowo część dostawców usług telekomunikacyjnych stosuje wzory umów, które nie zawierają informacji o wysokości opłat abonamentowych ponoszonych przez konsumenta. W efekcie wielu z nich w umowach podaje jedynie nazwę pakietu taryfowego.

Aby wiedzieć, jak wysoki jest abonament, klient musi przeanalizować wiele dokumentów: umowę (w której znajduje się informacja o planie taryfowym), regulamin promocji i cennik. Co więcej, informowanie w kontrakcie jedynie o nazwie planu taryfowego powoduje, że operator pomija także koszt usług dodatkowych aktywowanych wraz z zawarciem umowy podstawowej.

Usługi te na początku obowiązywania umowy są bezpłatne, ale jeśli abonent ich nie dezaktywuje w określonym terminie, stają się płatne. Informacje o zasadach działania usług dodatkowych (np. o ich wyłączeniu) zazwyczaj nie są ujawniane bezpośrednio w umowie, ale w regulaminie promocji. Wielu konsumentów decyduje się na skorzystanie z oferty operatora na podstawie informacji przedstawionych na jego stronie internetowej albo podczas rozmowy telefonicznej.

Umowa lub aneks, regulamin i cennik są zazwyczaj dostarczane przez kuriera. Niestety, bardzo często się zdarza, że konsument nie ma możliwości wcześniejszego zapoznania się z warunkami umowy. Pierwszy raz może to zrobić w momencie wizyty kuriera, a więc w okolicznościach niesprzyjających spokojnej i rzetelnej analizie przedstawionych do podpisu dokumentów.

Inne zastrzeżenia wiążą się np. z obsługą nowoczesnych telefonów, które, przy braku wyłączenia pewnych opcji, automatycznie dokonują aktualizacji oprogramowania lub ściągają inne dane, narażając użytkownika na koszty.

Wciąż powracającym problemem jest rozmiar czcionki, jaka stosowana jest w umowach, czyli małej, trudnej do odczytania.

Propozycje urzędu

Wybrane rekomendacje urzędu zawarte w opracowaniu określają m.in., że:

• umowa powinna wskazywać wysokość wszystkich opłat abonamentowych, jakie konsument będzie musiał ponosić, gdy zgodzi się na ofertę przedsiębiorcy,

• w przypadku gdy konsument zawrze umowę na odległość, np. poprzez kuriera, którego wizyta jest następstwem wcześniejszej rozmowy telefonicznej, i zgłosi np. konsultantowi, że chciałby otrzymać dokumenty jeszcze przed wizytą kuriera, powinien je otrzymać; dostawca usług może to zrobić wysyłając je np. pocztą lub w formie elektronicznej,

• dokumenty umowy powinny być sporządzone w czytelnej formie, czcionką nie mniejszą niż 10 pkt, przy zastosowaniu tła, koloru czcionki i jakości wydruku zapewniających możliwość bezproblemowego przeczytania umowy,

• przed zawarciem umowy operator powinien poinformować abonenta, że telefon może automatycznie łączyć się z Internetem oraz o stawkach opłat.

Wszyscy jesteśmy konsumentami – te słynne słowa prezydenta Kennedy’ego powinni wziąć sobie do serca   autorzy ogólnych warunków umów, regulaminów i wzorców kontraktów kierowanych do klientów indywidualnych. Ekspert w jednej dziedzinie, który dziś występuje z pozycji profesjonalisty, jutro staje się konsumentem, podpisuje umowy  dotyczące  np. korzystania z Internetu czy innych usług telekomunikacyjnych.

Na pewno każdy konsument chciałby otrzymać do podpisania wzorzec umowy, który jest czytelny, przejrzysty, zawiera wszystkie najważniejsze informacje. Termin jego otrzymania powinien umożliwiać rzeczywiste zapoznanie się z jego treścią. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, którego zadania wiążą się m.in. z badaniem tego typu umów występujących w obrocie gospodarczym, wielokrotnie wytykał  przedsiębiorcom różne błędy.

Pozostało 81% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów