Niedozwolone klauzule: konsumenci składają coraz więcej pozwów

Ponad sześciokrotnie wzrosła w ostatnich czterech latach liczba pozwów składanych przez niezadowolonych konsumentów

Publikacja: 17.08.2012 09:55

Niedozwolone klauzule: konsumenci składają coraz więcej pozwów

Foto: Fotorzepa, Bartek Sadowski BS Bartek Sadowski

Od kilku lat spraw z zakresu ochrony konkurencji stale przybywa. Jak wynika z najnowszych statystyk Ministerstwa Sprawiedliwości, w 2008 r. takich spraw było 888, a w 2011 r. jest ich już ponad 6,5 tys. (w 2010 r. było ich 4,5 tys.). Najczęściej do Sądu Okręgowego w Warszawie (jako Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów) trafiają sprawy dotyczące niedozwolonych klauzul w różnego rodzaju umowach z ubezpieczycielami, biurami turystycznymi, operatorami telefonicznymi.

Walczą o swoje

– Coraz większa świadomość prawna społeczeństwa to główny powód rosnącej liczby spraw kierowanych przez niezadowolonych klientów – uważa sędzia warszawskiego Sądu Okręgowego Marcin  Łochowski. Mec. Łukasz Kalinowski podaje inną przyczynę: różni przedsiębiorcy wpisują do umów zabronione już klauzule, tylko  inaczej je formułują, np. przestawiają wyrazy. Konsumenci zachęceni  korzystnym wyrokiem w jednej sprawie idą więc do sądu z umowami niedozwolonymi, choć inaczej zapisanymi.

– To dobrze, że sądy coraz częściej przyznają rację obywatelom – cieszy się Marian Walewski ze Stowarzyszenia Stop Bezprawiu. – W zderzeniu obywatel–przedsiębiorca zbyt często ten pierwszy bywał bezradny – przekonuje.

Mniej optymistyczny jest adwokat Mariusz Paplaczyk.

Powstały specjalne stowarzyszenia do walki z niedozwolonymi klauzulami. Wiele z nich traktuje je wręcz jak biznes. Już sam zwrot kosztów sądowych uważają za wygraną – mówi „Rz".

Na tym nie koniec. W Internecie coraz częściej można znaleźć ogłoszenia namawiające klientów niezadowolonych z usług świadczonych przez firmę X do kontaktu. To zdaniem mec. Paplaczyka mogą być główne przyczyny tak poważnego wzrostu liczby spraw kierowanych do sądu.

Szanse coraz większe

O jakie sprawy najczęściej chodzi? Najwięcej w minionym roku było spraw o uznanie postanowień wzorca umowy za niedozwolone (na 6,5 tys. wszystkich było ich aż 5976). Przykład?

Jedno z warszawskich biur turystycznych zapisało w umowie, iż w razie rezygnacji z imprezy turystycznej klient musi ponieść koszty manipulacyjne. Byłe one tym wyższe, im mniej czasu pozostało do rozpoczęcia wakacyjnego wyjazdu. Inna ze spraw, jakie trafiły do sądu, dotyczyła wpisania do umowy zdania, w którym przedsiębiorca rezerwował sobie możliwość zmiany regulaminu w każdej chwili  świadczenia usług, a złożenie przez klienta zastrzeżeń do jego treści nie wchodziło w rachubę.

Wśród spraw, z jakimi zmierzył się warszawski sąd, były też takie, które przewidywały bezprawne odsetki karne, np. za opóźnienie w opłacie za przedszkole czy szkołę, oraz naliczenie opłat klientom, którym przedsiębiorca ze swojej winy przez pewien czas nie świadczył usług.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki a.lukaszewicz@rp.pl

Co mówią przepisy

Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów