Reklama

W sporze z przedsiębiorcą? można liczyć na rzecznika konsumentów

Rzecznicy nie tylko udzielają bezpłatnych porad, lecz także pomagają w ugodowym rozwiązywaniu spraw

Publikacja: 22.08.2012 08:28

Do rzeczników konsumentów można się zgłaszać po bezpłatną pomoc.

Do rzeczników konsumentów można się zgłaszać po bezpłatną pomoc.

Foto: Fotorzepa, Seweryn Sołtys SS Seweryn Sołtys

Na terenie całej Polski działa ponad 370 powiatowych i miejskich rzeczników konsumentów. Konsumenci mogą się do nich zwrócić po bezpłatną pomoc.

Rzecznicy nie tylko informują konsumentów o przysługujących im prawach, lecz także zajmują się polubownym rozstrzyganiem sporów z przedsiębiorcami, analizują treści umów i kart gwarancyjnych oraz pomagają sporządzać reklamacje. Ponadto przygotowują pozwy i inne pisma procesowe dla konsumentów oraz występują do sądu z powództwem. Ważną część ich pracy stanowi działalność edukacyjno-informacyjna. Konsumenci chętnie korzystają z pomocy rzeczników. W ubiegłym roku rzecznicy udzielili ponad 413 tys. porad, podobnie w 2010 r. (ponad 416 tys. porad), a w latach wcześniejszych – blisko 350 tys. porad w 2009 r. i ponad 300 tys. w 2008 r.

Rzecznik konsumentów może wystąpić do przedsiębiorcy z wezwaniem do udzielenia wyjaśnień. W ubiegłym roku rzecznicy skorzystali z tego uprawnienia 51 540 razy, a w ponad czterech tys. przypadków skierowali do sądów pozwy na rzecz konsumentów.

4138 , tys. porad udzielili rzecznicy konsumentów w 2011 roku

Najwięcej porad w ubiegłym roku dotyczyło usług (181,6 tys.), z czego 44,4 tys. telekomunikacyjnych, 19,4 tys. – finansowych, a 15,5 tys. – remontowo-budowlanych. Blisko połowa skarg (ponad 198 tys.) dotyczyła umów sprzedaży w tradycyjnych sklepach. Problemy konsumentów najczęściej dotyczyły zakupów odzieży i obuwia (75,2 tys. skarg), sprzętu RTV i AGD (36,8 tys.) oraz wyposażenia mieszkania (25,4 tys.).

Reklama
Reklama

Z roku na rok wzrasta liczba skarg związanych z zakupami na odległość (np. przez Internet) i poza lokalem. Podczas gdy w 2009 r. ich liczba wyniosła ponad 18 tys., w 2010 r. było to już blisko 25 tys., a w ubiegłym roku – ponad 33 tys.Rzecznicy nie tylko informują konsumentów o przysługujących im prawach, lecz także zajmują się polubownym rozstrzyganiem sporów z przedsiębiorcami, analizują treści umów i kart gwarancyjnych oraz pomagają sporządzać reklamacje. Ponadto przygotowują pozwy i inne pisma procesowe dla konsumentów oraz występują do sądu z powództwem. Ważną część ich pracy stanowi działalność edukacyjno-informacyjna. Konsumenci chętnie korzystają z pomocy rzeczników. W ubiegłym roku rzecznicy udzielili ponad 413 tys. porad, podobnie w 2010 r. (ponad 416 tys. porad), a w latach wcześniejszych – blisko 350 tys. porad w 2009 r. i ponad 300 tys. w 2008 r.

Rzecznik konsumentów może wystąpić do przedsiębiorcy z wezwaniem do udzielenia wyjaśnień. W ubiegłym roku rzecznicy skorzystali z tego uprawnienia 51 540 razy, a w ponad czterech tys. przypadków skierowali do sądów pozwy na rzecz konsumentów.

Najwięcej porad w ubiegłym roku dotyczyło usług (181,6 tys.), z czego 44,4 tys. telekomunikacyjnych, 19,4 tys. – finansowych, a 15,5 tys. – remontowo-budowlanych. Blisko połowa skarg (ponad 198 tys.) dotyczyła umów sprzedaży w tradycyjnych sklepach. Problemy konsumentów najczęściej dotyczyły zakupów odzieży i obuwia (75,2 tys. skarg), sprzętu RTV i AGD (36,8 tys.) oraz wyposażenia mieszkania (25,4 tys.).

Z roku na rok wzrasta liczba skarg związanych z zakupami na odległość (np. przez Internet) i poza lokalem. Podczas gdy w 2009 r. ich liczba wyniosła ponad 18 tys., w 2010 r. było to już blisko 25 tys., a w ubiegłym roku – ponad 33 tys.

Po pomoc do rzeczników mogą zwrócić się także przedsiębiorcy, np. w celu podjęcia mediacji w sporze z konsumentem lub po poradę w sprawie stosowanych wzorców umownych.

Matura i egzamin ósmoklasisty
Nadchodzi najpoważniejsza zmiana w polskiej ortografii od kilkudziesięciu lat
Nieruchomości
Sąd Najwyższy wydał ważny wyrok ws. zasiedzenia służebności przesyłu
Dobra osobiste
Dziennikarka TVP ofiarą pomówień wspomaganych przez AI. Jak walczyć z oczernianiem?
Prawo w Polsce
Jest pierwsze weto. Karol Nawrocki mówi o „szantażu wobec społeczeństwa"
Matura i egzamin ósmoklasisty
CKE podała terminy egzaminów w 2026 roku. Zmieni się też harmonogram ferii
Materiał Promocyjny
Firmy coraz częściej stawiają na prestiż
Reklama
Reklama