Na terenie całej Polski działa ponad 370 powiatowych i miejskich rzeczników konsumentów. Konsumenci mogą się do nich zwrócić po bezpłatną pomoc.
Rzecznicy nie tylko informują konsumentów o przysługujących im prawach, lecz także zajmują się polubownym rozstrzyganiem sporów z przedsiębiorcami, analizują treści umów i kart gwarancyjnych oraz pomagają sporządzać reklamacje. Ponadto przygotowują pozwy i inne pisma procesowe dla konsumentów oraz występują do sądu z powództwem. Ważną część ich pracy stanowi działalność edukacyjno-informacyjna. Konsumenci chętnie korzystają z pomocy rzeczników. W ubiegłym roku rzecznicy udzielili ponad 413 tys. porad, podobnie w 2010 r. (ponad 416 tys. porad), a w latach wcześniejszych – blisko 350 tys. porad w 2009 r. i ponad 300 tys. w 2008 r.
Rzecznik konsumentów może wystąpić do przedsiębiorcy z wezwaniem do udzielenia wyjaśnień. W ubiegłym roku rzecznicy skorzystali z tego uprawnienia 51 540 razy, a w ponad czterech tys. przypadków skierowali do sądów pozwy na rzecz konsumentów.
4138 , tys. porad udzielili rzecznicy konsumentów w 2011 roku
Najwięcej porad w ubiegłym roku dotyczyło usług (181,6 tys.), z czego 44,4 tys. telekomunikacyjnych, 19,4 tys. – finansowych, a 15,5 tys. – remontowo-budowlanych. Blisko połowa skarg (ponad 198 tys.) dotyczyła umów sprzedaży w tradycyjnych sklepach. Problemy konsumentów najczęściej dotyczyły zakupów odzieży i obuwia (75,2 tys. skarg), sprzętu RTV i AGD (36,8 tys.) oraz wyposażenia mieszkania (25,4 tys.).