Jak uzyskać odszkodowanie za opóźniony lot

W okresie wakacyjno-urlopowym podróżni często spotykają się ze znacznymi, niejednokrotnie przekraczającymi kilka godzin opóźnieniami w połączeniach lotniczych. Do niedawna, z tego tytułu nie przysługiwało jednak odszkodowanie, poza dochodzonym na drodze sądowej – ze wszystkimi konsekwencjami, w postaci wymagania uiszczenia wpisu, czasu trwania postępowania, wreszcie konieczności wykazania wszystkich przesłanek odpowiedzialności przewoźnika

Publikacja: 04.09.2012 15:59

W okresie wakacyjno-urlopowym podróżni często spotykają się ze znacznymi, niejednokrotnie przekracza

W okresie wakacyjno-urlopowym podróżni często spotykają się ze znacznymi, niejednokrotnie przekraczającymi kilka godzin opóźnieniami w połączeniach lotniczych.

Foto: www.sxc.hu

Red

Rozporządzenie nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r. przewiduje, w zależności od skali opóźnienia oraz długości lotu, różnego rodzaju świadczenia dla pasażerów np. posiłki i napoje w ilościach adekwatnych do czasu oczekiwania, bezpłatne rozmowy telefoniczne, zakwaterowanie w hotelu oraz transport pomiędzy lotniskiem a miejscem zakwaterowania.

W przypadku opóźnionego lotu, w przeciwieństwie do sytuacji gdy lot został odwołany, akt ten nie stanowi wyraźnie o prawie do odszkodowania. Uprawnienie to zostało wyinterpretowane przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w wyroku z dnia 19 listopada 2009 r. w połączonych sprawach C-402/07 oraz C-432/07, w którym stwierdził on, że rozporządzenie należy interpretować w ten sposób, że „pasażerów opóźnionych lotów można traktować jak pasażerów odwołanych lotów oraz że mogą oni powoływać się na prawo do odszkodowania (...), jeżeli z powodu tych lotów poniosą stratę czasu wynoszącą co najmniej trzy godziny, czyli jeżeli przybędą do ich miejsca docelowego co najmniej trzy godziny po pierwotnie przewidzianej przez przewoźnika lotniczego godzinie przylotu. Niemniej takie opóźnienie nie rodzi po stronie pasażerów prawa do odszkodowania, jeżeli przewoźnik lotniczy jest w stanie dowieść, że odwołanie lub duże opóźnienie lotu jest spowodowane zaistnieniem nadzwyczajnych okoliczności, których nie można było uniknąć pomimo podjęcia wszelkich racjonalnych środków". Odszkodowanie nie należy się wiec jeżeli opóźnienie nastąpi, jak to miało już miejsce, np. w wyniku erupcji wulkanu.

Przywołany wyrok, stanowiący wyłom w dotychczasowej linii orzeczniczej Trybunału był szeroko komentowany. Istota rozumowania w nim przyjęta sprowadza się bowiem do faktycznego zrównania sytuacji pasażerów, których loty zostały odwołane z tymi, których loty zostały znacząco opóźnione – jedni i drudzy doznają straty czasu.

Skargi na naruszenie przez przewoźnika lotniczego rozporządzenia 261/2004, w tym skargi na znacznie opóźniony lot, w Polsce rozpatruje wyodrębniona komórka organizacyjna Urzędu Lotnictwa Cywilnego - Komisja Ochrony Praw Pasażerów (KOPP). Jednakże przed złożeniem skargi konieczne jest wyczerpanie postępowania reklamacyjnego u przewoźnika. Jeśli nie ustosunkuje się on do reklamacji w przeciągu 30 dni od złożenia, można wnieść skargę bez konieczności oczekiwania na decyzję. Do skargi pasażer powinien załączyć kopie następujących dokumentów: reklamacji skierowanej do przewoźnika, odpowiedzi przewoźnika na reklamację (albo oświadczenie, że nie została ona udzielona w terminie) oraz potwierdzoną rezerwację na dany lot; a także oświadczenie o zgodności tych dokumentów z oryginałami.

Co istotne, w postępowaniu przed KOPP ciężar udowodnienia, że uprawnienia przysługujące pasażerowi na podstawie rozporządzenia 261/2004 nie zostały naruszone, obciąża przewoźnika lotniczego, sytuacja jest więc odwrotna niż w procesie cywilnym. Stanowi to dodatkowe ułatwienie mające na celu ochronę konsumenta w sporze z profesjonalnym przedsiębiorcą. Jedyną przesłanką odpowiedzialności jaką w przypadku opóźnienia pasażer musi wykazać jest fakt, że opóźnienie przekraczało 3 godziny.

Obowiązek usunięcia naruszenia, w tym przypadku poprzez zapłatę odszkodowania, Prezes ULC stwierdza w drodze decyzji administracyjnej. Zgodnie z art. 7 rozporządzenia wysokość odszkodowania może wynosić od 250 euro do 600 euro w zależności od rozmiaru opóźnienia i długości lotu.

Co natomiast w sytuacji gdy przewoźnik odmawia wykonania prawomocnej decyzji i nie chce wypłacić odszkodowania? W takiej sytuacji pasażer może wytoczyć przeciwko niemu powództwo do sądu cywilnego, dysponując już decyzją stwierdzającą naruszenie jego praw. W mojej ocenie tego rodzaju prawomocna decyzja administracyjna może zostać zaklasyfikowana przez sąd jako dokument urzędowy, o którym mowa w art. 485 § 1 pkt 1 Kodeksu postępowania cywilnego. Umożliwia tym samym wydanie nakazu zapłaty przeciwko przewoźnikowi, co znacznie przyśpiesza postępowanie sądowe. Nie wyklucza to jednak rozpoznania sprawy w trybie ogólnym procesowym, w zależności od wykładni przepisu przyjętej przez sąd.

Bartłomiej Dziliński jest aplikantem radcowskim, ekspertem ds. legislacji w Biurze Analiz Sejmowych, uczestnikiem seminarium doktoranckiego na WPiA UW

Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów