Klient banku umiera – co z jego oszczędnościami

Brak jednolitej procedury w przypadku śmierci klienta banku oraz przywilej egzekucyjny banków – to największe problemy konsumentów z jakimi zgłaszają się do Rzecznika praw obywatelskich.

Publikacja: 13.05.2013 12:31

Klient banku umiera – co z jego oszczędnościami

Foto: Fotorzepa, Dariusz Gorajski

O niewłaściwych praktykach banków w wystąpieniu do Prezesa Banków Polskich napisała Rzecznik praw obywatelskich prof. Irena Lipowicz.

Jak czytamy na wstępie, znaczna część otrzymywanych przez biuro RPO skarg zawiera zarzuty dotyczące niedochowania przez banki odpowiedniego poziomu staranności i rzetelności w zakresie obsługi klienta. – W dużej mierze skargi te pochodzą od osób starszych, które podnoszą zarzut wykorzystania przez pracowników banku ich podeszłego wieku oraz niewiedzy na temat funkcjonowania rynku finansowego oraz oferowanych instrumentów finansowych – pisze Rzecznik.

Prof. Lipowicz zwraca uwagę, na sygnalizowany przez obywateli problem braku jednolitej procedury postępowania w przypadku śmierci klienta i wpływ tego zdarzenia na zwarte umowy rachunku bankowego lub kredytu konsumenckiego, a także sytuację spadkobierców zmarłego klienta. Chodzi o to, że z chwilą uzyskania informacji o śmierci kredytobiorcy, niektóre banki zaprzestają naliczania oprocentowania umownego określonego w umowie o prowadzenie rachunku bankowego i przenoszą zgromadzone środki pieniężne na nieoprocentowany rachunek (środki te stają się nieoprocentowanym depozytem), natomiast większość banków nie zaprzestaje naliczania oprocentowania i nie zmienia sposobu oprocentowania kredytu. Jeszcze inne, aczkolwiek nieliczne banki zawieszają naliczanie oprocentowania do czasu uprawomocnienia się postanowienia o nabyciu spadku przez spadkobierców lub do czasu upływu terminu bezskutecznego wezwania spadkobierców do spłaty odziedziczone obowiązania. Jeszcze inne banki naliczają oprocentowanie ustawowe lub uznają całe zobowiązanie kredytowe za natychmiast wymagalne i od tych środków naliczają oprocentowane maksymalnie.

Brak jednolitych zasad działania banków w tym zakresie budzi zastrzeżenia spadkobierców. – Śmierć spadkodawcy nie powinna mieć negatywnego wpływu na kapitał zgromadzony przez niego na rachunku bankowym, a spadkobiercy niejednokrotnie nie mają w ogóle świadomości istnienia długu – uważa RPO.

Kolejnym istotnym problemem wynikającym z analizy otrzymywanych skarg jest przywilej egzekucyjny banków, które na wniosek organu egzekucyjnego mają obowiązek dokonać zajęcia zgromadzonych na rachunku bankowym środków. – Wielokrotnie otrzymuję skargi, w których wnioskodawcy – zarówno osoby prywatne, ale także przedsiębiorcy, w tym osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą – podnoszą iż wskutek wszczętej wobec nich egzekucji często dotyczącej niskich kwot (przykładowo wynikających z niezapłaconych mandatów), następuje blokada wszystkich posiadanych przez nich kont bankowych – informuje w wystąpieniu prof. Lipowicz.

Zdaniem RPO, w tego rodzaju sytuacjach iluzoryczna staje się ochrona wynikająca z art. 54 ust. 1 Prawa bankowego, zgodnie z którym środki pieniężne znajdujące się na rachunkach oszczędnościowych, rachunkach oszczędnościowo-rozliczeniowych oraz na rachunkach terminowych lokat oszczędnościowych jednej osoby, niezależnie od liczby zawartych umów, są wolne od zajęcia na podstawie sądowego lub administracyjnego tytułu zawartych umów, są wolne od zajęcia na podstawie od zajęcia do wysokości trzykrotnego przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia.

Jak zauważa, prof. Lipowicz upowszechnienie formy gromadzenia środków pieniężnych na rachunkach bankowych i rozliczanie się z innymi osobami za ich pośrednictwem, powoduje, że wpływające na rachunek kwoty z różnych tytułów, nawet tych wyłączonych spod egzekucji, w wyniku zajęcia prowadzonego przez bank na wniosek organu egzekucyjnego stają się niedostępne. – Sytuacja, w której obywatel zostaje pozbawiony minimum egzystencji jest z kolei, w mojej ocenie, niedopuszczalna i sprzeczna z obowiązkiem poszanowania i ochrony godności człowieka – stwierdza Rzecznik.

STATYSTYKI

W 2012 roku do Biura RPO wpłynęło 496 spraw związanych z szeroko rozumianą problematyką prawa bankowego, w tym:

- 135 spraw dotyczących Prawa bankowego,

- 187 spraw dotyczących kredytów bankowych i depozytów,

- 21 spraw dotyczących oprocentowania kredytów i depozytów (w tym wkładów

terminowych),

- 13 spraw dotyczących bankowych gwarancji kredytowych, kredytów hipotecznych, rejestru zastawów, poręczeń,

- 7 spraw dotyczących ugód bankowych,

- 79 spraw dotyczących odpowiedzialności poręczycieli i egzekucji należności,

- 49 spraw dotyczących działalności parabankowej,

- 5 spraw dotyczących Komisji Nadzoru Finansowego.

O niewłaściwych praktykach banków w wystąpieniu do Prezesa Banków Polskich napisała Rzecznik praw obywatelskich prof. Irena Lipowicz.

Jak czytamy na wstępie, znaczna część otrzymywanych przez biuro RPO skarg zawiera zarzuty dotyczące niedochowania przez banki odpowiedniego poziomu staranności i rzetelności w zakresie obsługi klienta. – W dużej mierze skargi te pochodzą od osób starszych, które podnoszą zarzut wykorzystania przez pracowników banku ich podeszłego wieku oraz niewiedzy na temat funkcjonowania rynku finansowego oraz oferowanych instrumentów finansowych – pisze Rzecznik.

Pozostało 86% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów