W wypadku nieudanego rejsu po morzu skargę na przewoźników, gdy nie uwzględnią oni reklamacji, będzie można złożyć do dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni lub w Szczecinie. Wynika to z projektu rozporządzenia określającego urzędy właściwe do rozpatrywania skarg pasażerów.
Projekt ten jest skutkiem zmian w kodeksie morskim, nad którymi pracuje parlament. Zgodnie z projektowaną nowelą ustawy reklamacje pasażerów dotyczące podróży morskiej ma w pierwszej kolejności rozpatrywać przewoźnik bądź operator rejsu. Gdy roszczenia konsumenta za rejs morski nie zostaną uwzględnione, należy się zwrócić do dyrektora urzędu morskiego, którego minister transportu ma wyznaczyć w drodze rozporządzenia. I właśnie projektowane zmiany wskazują podróżnym, dokąd mają się udać w takich sytuacjach.
Ministerstwo Transportu przygotowało też inny projekt rozporządzenia, w którym wskazuje, gdzie należy się zgłosić z nieuwzględnioną reklamacją w razie podróży rzekami lub jeziorami. I w takim wypadku minister wskazał, że właściwy będzie dyrektor Urzędu Żeglugi Śródlądowej w Szczecinie.
Właściwe jednostki nie zajmą się jednak skargami na rejsy krajoznawcze i spacerowe czy takimi, gdy na statek wchodzi nie więcej niż 12 pasażerów. Zmiany w kodeksie morskim zakładają bowiem, że przepisy o ochronie pasażerów mają mieć zastosowanie do usług związanych z przewozem osób, czyli rejsami liniowymi, których celem jest przetransportowanie pasażera z miejsca A do miejsca B.
Etap legislacyjny uzgodnienia międzyresortowe