Reklama

Polkomtel może promować styl życia bez zobowiązań

Komisja Etyki Reklamy badając czy reklama była prowadzona w poczuciu odpowiedzialności społecznej przyjmuje model konsumenta świadomego i rozważnego, który nie odbiera jej bezkrytycznie.

Publikacja: 22.02.2014 11:05

Komisja Etyki Reklamy nie ukarała spółki Polkomtel za reklamę telewizyjną Internetu domowego

Komisja Etyki Reklamy nie ukarała spółki Polkomtel za reklamę telewizyjną Internetu domowego

Foto: www.sxc.hu

Do Komisji wpłynęło sześć skarg, których przedmiotem była reklama telewizyjna Internetu domowego sieci Plus GSM (sygn. K/112/13/01-06).

Skarżący zarzucili reklamodawcy - spółce Polkomtel, że pokazywanie młodej dziewczyny, która urządzając nowe mieszkanie z uśmiechem na twarzy opowiada o tym jak rozstała się ze swoim chłopakiem i zaczyna wszystko od nowa - ma nowe mieszkanie i przy okazji zmieniła również operatora internetowego - jest promowaniem stylu życia bez zobowiązań oraz traktuje drugiego człowieka w sposób przedmiotowy.

- Reklama ta pokazuje rozstanie jako coś pozytywnego. Taki zafałszowany, czy zniekształcony obraz rzeczywistości może negatywnie wpływać na rozwój społeczny i moralny dzieci i młodzieży, bowiem życie pod wspólnym dachem kobiety i mężczyzny, będących parą, nie wiąże się z żadnymi konsekwencjami czy obowiązkami, mało tego, nie wiąże się również z uczuciami ani przywiązaniem, bowiem w każdej chwili, bez żalu czy smutku, można się rozstać - podnieśli w skardze konsumenci.

Popierający skargę arbiter-referent wniósł o uznanie reklamy za sprzeczną z dobrymi obyczajami oraz zarzucił, że reklama nie była prowadzona w poczuciu odpowiedzialności społecznej, co jest niezgodne z art. 2 ust. 1 Kodeksu Etyki Reklamy.

.... formalnie nie

W pisemnej odpowiedzi na skargę spółka Polkomtel stwierdziła przede wszystkim, że nie jest sygnatariuszem kodeksu etyki reklamy, jak również nigdy nie zobowiązywała się do jego stosowania.

Reklama
Reklama

Zdaniem spółki bezpodstawne jest czynienie Polkomtel zarzutu, że naruszył kodeks, którego nie miał obowiązku stosować.

- Co więcej, przepisy prawa powszechnie obowiązującego nie zawierają sankcji nawet za niestosowanie się do kodeksów dobrych praktyk przez podmioty, które zobowiązały się je przestrzegać. Sankcjonowane jest wyłącznie nieprzestrzeganie kodeksu dobrych praktyk, do którego przedsiębiorca dobrowolnie przystąpił, jeżeli przedsiębiorca ten informuje w ramach, praktyki rynkowej, że jest związany kodeksem dobrych praktyk - jako zakazana praktyka rynkowa stanowiąca działanie wprowadzające w błąd - stwierdziła spółka. I dodała, że niedopuszczalne jest ocenianie działań Polkomtela jako naruszających postanowienia kodeksu etyki reklamy.

... merytorycznie również nie

Spółka uznała także, iż pod względem merytorycznym również nie naruszałaby postanowień kodeksu, nawet gdyby musiała stosować się do jego postanowień, bowiem w skardze nie zostały wskazane jakiekolwiek konkretne postanowienia KER, które rzekomo spółka naruszyła wykorzystując kwestionowaną reklamę.

Ponadto - w ocenie Polkomtela - analiza przesłanych 6 skarg jednoznacznie wskazuje, że w rzeczywistości jest to jedna skarga złożona kilkakrotnie.

... a zatem naruszenia nie było

Zespół Orzekający przychylił się do stanowiska spółki i w uchwale wydanej 17 grudnia 2013 r. stwierdził, iż przedmiotowa reklama była prowadzona w poczuciu odpowiedzialności społecznej oraz zgodnie z dobrymi obyczajami  (uchwała nr ZO 135/13).

W jego ocenie, reklama nie zachęca do nieodpowiedzialnych zachowań. Tym samym skład orzekający nie dopatrzył się w przedmiotowej reklamie naruszenia art. 2 ust. 1 Kodeksu Etyki Reklamy, ani też utrwalania negatywnych wzorców społecznych.

Reklama
Reklama

Przypomniał przy tym, że obecnie przyjmuje się model konsumenta świadomego i rozważnego, który nie odbiera reklam bezkrytycznie.

Do Komisji wpłynęło sześć skarg, których przedmiotem była reklama telewizyjna Internetu domowego sieci Plus GSM (sygn. K/112/13/01-06).

Skarżący zarzucili reklamodawcy - spółce Polkomtel, że pokazywanie młodej dziewczyny, która urządzając nowe mieszkanie z uśmiechem na twarzy opowiada o tym jak rozstała się ze swoim chłopakiem i zaczyna wszystko od nowa - ma nowe mieszkanie i przy okazji zmieniła również operatora internetowego - jest promowaniem stylu życia bez zobowiązań oraz traktuje drugiego człowieka w sposób przedmiotowy.

Pozostało jeszcze 83% artykułu
Reklama
Sądy i trybunały
Plan ministra Żurka na reaktywację KRS. Konstytucjonalista: nielegalne działanie
Nieruchomości
Sąd Najwyższy wydał ważny wyrok ws. zasiedzenia służebności przesyłu
Dobra osobiste
Tekst Onetu o Grand Hotelu. Są szczegóły procesu Karola Nawrockiego przeciwko portalowi
Prawo w Polsce
Karol Nawrocki chce zmienić ustrój. Są nieoficjalne informacje o nowej konstytucji
Podatki
Od anonimowych donejtów trzeba płacić podatek. Fiskus bez litości dla streamerów
Reklama
Reklama