Najwięcej skarg na spóźnione samoloty

Ponad 3 tys. spraw obsłużyło w ubiegłym roku Europejskie Centrum Konsumenckie w Polsce.

Publikacja: 28.02.2014 08:23

Najwięcej skarg na spóźnione samoloty

Foto: www.sxc.hu

Gdy sprzedawca z innego państwa Unii Europejskiej wprowadzi w błąd polskiego konsumenta, ten nie jest bezradny. Potwierdzają to statystyki spraw, jakimi w 2013 r. zajmowało się Europejskie Centrum Konsumenckie (ECK).

W sumie do polskiego ECK wpłynęły 1472 skargi na przedsiębiorców. To niewiele mniej niż w 2012 r., gdy odnotowano 1484 skargi. Zauważalna jest jednak stabilizacja, ponieważ jeszcze w 2011 r. konsumenci skarżyli się na praktyki sprzedawców czy usługodawców 1031 razy.

W 2013 r. ECK otrzymał też 1493 zapytań. Czyli ECK zajmowało się prawie 3 tys. spraw (skargi i zapytania).

Centrum pomaga rozstrzygać spory między polskimi konsumentami i zagranicznymi przedsiębiorcami. Pomaga też wtedy, gdy obywatel z innego państwa unijnego ma problem z polską firmą.

Piotr Stańczak, dyrektor ECK w Polsce, przyznaje, że jest zadowolony z wyników. Wskazuje, że ilość spraw, jakie trafiły do ECK, przekroczyła średnią Sieci Europejskich Centrów Konsumenckich.

W całej Unii Europejskiej liczba skarg i zapytań wzrosła. W 2013 r. było ich o 11 proc. więcej niż rok wcześniej. Łącznie ponad 80 tys.

Konsumenci najczęściej skarżą się na nieprzestrzeganie ich praw podczas korzystania z usług transportowych. Spośród nich najwięcej dotyczy przewozów lotniczych (18,3 proc.), a najmniej wynajmu samochodów (4,5 proc.).

Na drugim miejscu pod względem liczby skarg i zapytań uplasowały się sprawy związane z reklamacjami urządzeń gospodarstwa domowego. Miejsce na podium zajęły też usługi i towary związane ze sportem, rekreacją czy kulturą.

Powodem kłopotów konsumentów w Unii Europejskiej jest też dostawa przesyłek – 15,4 proc. spraw. Problemy związane z reklamacjami uszkodzonych produktów stanowiły 12,4 proc. skarg i zapytań. Na trzecim miejscu znalazły się sprawy związane z niezgodnością towaru z umową sprzedaży. Takie problemy stanowiły 10 proc. zgłoszeń konsumentów.

Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów