Pułapki na pokazach garnków i pościeli

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów uznał, że przedsiębiorcy sprzedający na pokazach naczynia do gotowania i pościel wełnianą naruszyli prawa konsumentów.

Aktualizacja: 02.03.2014 11:38 Publikacja: 01.03.2014 13:30

Pułapki na pokazach garnków i pościeli

Foto: www.sxc.hu

Philipiak Polska przyznawał sobie prawo do rozwiązania umowy z konsumentem zalegającym ze spłatą bez wcześniejszego wezwania. Natomiast Senlux oraz Potenza di Lana nie informowali o prawie odstąpienia od umowy.

Konsument, który kupuje produkty na specjalnych pokazach organizowanych w sanatoriach, świetlicach, szkołach itp. zawiera umowy poza lokalem przedsiębiorcy. W związku ze szczególnym charakterem kontraktu konsument może skorzystać z prawa odstąpienia od zawartej umowy w ciągu 10 dni. Sprzedawca musi jednak powiadomić klienta o tym prawie oraz wręczyć formularz odstąpienia. Niestety, nie zawsze przedsiębiorcy wywiązują się z tego obowiązku.

Philipiak Polska

Przedsiębiorca sprzedający na pokazach naczynia do gotowania,  w umowie kupna-sprzedaży swoich produktów stosował postanowienie, które nie przewidywało obowiązku wyznaczenia kupującemu dodatkowego terminu do zapłaty, gdy zwlekał z uregulowaniem rat. Ponadto, spółka nie zwracała klientowi wpłaconych rat, gdy odstępowała od umowy z powodu niezapłacenia ceny - żądała natomiast zwrotu produktu i zastrzegała, że sprzeda go na koszt kupującego.

Zgodnie z prawem, gdy konsument zwleka z zapłatą co najmniej dwóch rat, a łączna suma zaległych rat przewyższa jedną piątą umówionej ceny, przedsiębiorca powinien wyznaczyć dodatkowy termin na uregulowanie zobowiązania i dopiero po jego upływie może odstąpić od umowy. Powinien także zwrócić dotychczas wpłacone raty, gdy odstępuje od umowy.

Warto podkreślić, że gdy klient nie płaci rat przedsiębiorca ma prawo, poza odstąpieniem od umowy, domagać się przed sądem odszkodowania z tytułu niewykonania umowy.

Zgodnie z decyzją UOKiK (Nr RŁO 54/2013Na) na Philipak Polska nałożono karę w wysokości 62 794 zł.

Potenza di Lana

Urząd wydał także decyzję dotyczącą poznańskiej spółki, która zajmuje się m.in. sprzedażą pościeli wełnianej.

Urząd ustalił, że przedsiębiorca nie wręczał konsumentom wzoru odstąpienia od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa.

Spółka zaniechała stosowania zakwestionowanej praktyki. UOKiK postanowił ukarać przedsiębiorcę za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów kwotą 11 688 zł (decyzja Nr RKR - 35/2013).

Senlux

Z kolei sprzedający pościel wełnianą, Senlux z Goleniowa m.in. zastrzegał, że nie zwraca zadatku. Brakowało jednak informacji w jakich sytuacjach - w związku z tym takie postanowienie mogło zniechęcić konsumentów do odstąpienia od umowy w ustawowym terminie 10 dni.

Ponadto we wzorcach umownych przedsiębiorca nie informował o tym, że klient ma prawo odstąpić od umowy w ciągu 10 dni, nie wręczał także specjalnego wzoru ułatwiającego rezygnację. Senlux zobowiązał się do zmiany praktyk (decyzja nr RGD. 24/2013).

Decyzje ws. spółek Philipiak Polska i Protenza di Lana nie są ostateczne, ponieważ przedsiębiorcy odwołali się do sądu.

Co zrobić jeżeli na prezentacji dokonałeś niepotrzebnego zakupu?

Od kontraktu zawartego poza lokalem przedsiębiorstwa można odstąpić bez podania jakichkolwiek przyczyn. W tym cel należy sporządzić pisemne oświadczenie i wysłać je do przedsiębiorcy w ciągu 14 dni od zawarcia umowy lub od otrzymania informacji o zawarciu umowy, jeżeli jest to termin późniejszy.

Zachowanie terminu będzie miało miejsce również wtedy, gdy wyślemy pismo w ostatnim dniu. Ważna jest data stempla pocztowego a nie moment dostarczenia przesyłki do strony umowy. W związku z tym list powinien być nadany za potwierdzeniem odbioru np. listem poleconym.

O prawie do odstąpienia od umowy powinien poinformować sprzedający na piśmie jeszcze przed jej zawarciem.

Konsument powinien otrzymać w momencie podpisania umowy wzór oświadczenia o odstąpieniu od umowy wraz z zamieszczonymi na nim danymi przedsiębiorcy i jego adresem.

Jeżeli sprzedawca nie przekaże wzoru odstąpienia, wówczas konsument powinien wysłać do przedsiębiorcy pismo na adres wskazany w umowie, w którym sprecyzuje swoje oświadczenie o odstąpieniu od umowy.

W wypadku braku informacji o możliwości odstąpienia od kontraktu w momencie zawarcia umowy termin na wniesiecie pisma, o którym mowa zaczyna biec dopiero od momentu wpłynięcia takiej informacji do konsumenta.

Co powinno znaleźć się w odstąpieniu od umowy:

Odstąpienie od umowy niweczy skutki prawne jej zawarcia tak, jakby do kontraktu nigdy nie doszło. W związku z tym powstaje konieczność wzajemnego zwrotu otrzymanych świadczeń. Oznacza, to że odstępujący od umowy konsument ma obowiązek na własny koszt zwrócić sprzedawcy towar, a sprzedawca zobowiązany jest do zwrotu zapłaconej ceny lub dokonanych przedpłat.

UOKiK informuje, że pomocy konsumentom udzielają: rzecznicy konsumentów, Inspekcja Handlowa, Federacja Konsumentów. Problemy można też zgłaszać pod adresem porady@dlakonsumentow.pl lub pod bezpłatnym numerem: 800 007 707.

Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów