Wykorzystanie kobiecego ciała w reklamie bielizny jest uzasadnione

Reklama KappAhla, która zaprezentowała kolekcję inspirowaną powieścią 50 Twarzy Greya, mieści się w ramach przyjętych norm etycznych i nie przekracza dopuszczalnych granic obyczajowości.

Publikacja: 10.03.2014 12:23

Reklama bielizny KappAhl, inspirowana książką "50 Twarzy Greya", mieści się w ramach przyjętych norm

Reklama bielizny KappAhl, inspirowana książką "50 Twarzy Greya", mieści się w ramach przyjętych norm etycznych.

Foto: www.sxc.hu

To sedno niedawnej uchwały Zespołu Orzekającego Komisji Etyki Reklamy, podjętej w związku ze skargą konsumenta wniesioną przeciwko spółce KAPPAHL POLSKA, która dotyczyła reklamy telewizyjnej prezentującej damską bieliznę (nr uchwały: ZO 10/14).

Skarżąca zarzuciła KappAhl, iż przedmiotowa reklama spółki prezentująca nową kolekcję bielizny narusza dobre obyczaje i naraża osoby nieletnie na styczność z silnymi bodźcami erotycznymi.

- Reklama KappAhla inspirowana powieścią erotyczną "Fifty Shades of Grey", emitowana jest o różnych porach m.in. w niedzielę o godzinie 15:30, czyli w czasie chronionym, gdy do telewizji mają swobodny dostęp dzieci. Główną rolę gra w niej kobieta ubrana w erotyczną bieliznę, jej rola ogranicza się do seksownego wyglądu i erotycznego poruszania się. Skandaliczne jest dla mnie emitowanie takiej reklamy, do której dostęp mają dzieci - podniosła w skardze konsumentka (sygn.  K/139/13).

Ze smakiem i w sposób zwyczajowo przyjęty

W pisemnej odpowiedzi na zarzuty skarżącej spółka podkreśliła, iż celem kampanii reklamowych firmy jest informowanie klientów o produktach, które mogą nabyć w sklepach. - Dalecy jesteśmy od uprzedmiotawiania kobiet, szczególnie, iż to właśnie one w dużej mierze są naszymi klientkami.

- Jako producent i dystrybutor odzieży, w tym również bielizny damskiej, prowadzimy działania reklamowe promujące różnorodne produkty. Pokazywanie modelek ubranych tylko w bieliznę jest nie tylko powszechne w reklamie produktów bieliźnianych, ale również adekwatne do rodzaju oferowanego produktu. Reklamowanie produktów odzieżowych, w tym bielizny, na modelkach jest rzeczą naturalną, wręcz oczekiwaną przez naszych klientów. Dodatkowo przekaz i charakter reklamy nie wykraczają poza zwyczajowo przyjęte normy w branży bieliźnianej. Celem kampanii jest pokazanie pięknej, ekskluzywnej kolekcji bielizny, zaprojektowanej przez kobiety dla kobiet. W przypadku reklamy będącej przedmiotem sprawy, modelka ubrana jest w zabudowaną, nieprześwitującą bieliznę, zakrywającą intymne części ciała, których pokazywanie w reklamie publicznej jest niedozwolone. Sposób poruszania się modelki, gesty czy przyjmowane pozy nie różnią się znacząco od innych reklam bielizny - stwierdziła spółka.

- Odbiorcami reklam KappAhl są kobiety powyżej 30 roku życia. Nie umieszczamy reklam w magazynach ani kanałach telewizyjnych przeznaczonych dla dzieci. Ponieważ jednak zdajemy sobie sprawę, iż reklama wizerunkowa w telewizji bądź w prasie może być widziana również przez osoby niepełnoletnie, dlatego też nasze kreacje tworzone są w oparciu o obowiązujące zasady i normy etyczne - dodała.

Dobrze zakamuflowany przekaz

Również Zespół Orzekający nie dopatrzył się w przedmiotowej reklamie naruszenia norm Kodeksu Etyki Reklamy zarzucanych przez konsumentkę.

Zdaniem składu orzekającego wykorzystanie kobiecego ciała w reklamie bielizny było uzasadnione.

- Spółka KappAhl zaprezentowała w spocie kolekcję inspirowaną powieścią 50 Twarzy Greya, co czytelnikom powieści może nasuwać pewne skojarzenia z jej treścią, ale jest to przekaz na tyle zakamuflowany, że mieści się w ramach przyjętych norm etycznych i nie przekracza dopuszczalnych granic obyczajowości. Natomiast dla osób, które nie czytały wspomnianej książki (w tym dzieci) reklama nie nasuwa skojarzeń o bardziej erotycznym charakterze niż inne reklamy bielizny - zaznaczył Zespół.

- Przedmiotowa reklama była zatem prowadzona w poczuciu odpowiedzialności społecznej oraz zgodnie z dobrymi obyczajami - dodał

Ponadto w opinii Zespołu reklama mieści się w ramach przyjętych norm etycznych i nie zagraża fizycznemu, psychicznemu lub moralnemu dalszemu rozwojowi dzieci lub młodzieży.

Niemniej jednak spółka poinformowała, iż kampania reklamowa wykorzystująca skarżony spot reklamowy, została zakończona 12 listopada 2013 r. i w przyszłości spółka nie zamierza powtórnie wykorzystywać tego spotu do promocji swoich produktów.

To sedno niedawnej uchwały Zespołu Orzekającego Komisji Etyki Reklamy, podjętej w związku ze skargą konsumenta wniesioną przeciwko spółce KAPPAHL POLSKA, która dotyczyła reklamy telewizyjnej prezentującej damską bieliznę (nr uchwały: ZO 10/14).

Skarżąca zarzuciła KappAhl, iż przedmiotowa reklama spółki prezentująca nową kolekcję bielizny narusza dobre obyczaje i naraża osoby nieletnie na styczność z silnymi bodźcami erotycznymi.

Pozostało 89% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów