Amerykański sezon zakupów świątecznych od lat przebiega według ściśle ustalonych zasad. Zaraz po Święcie Dziękczynienia przypada Czarny Piątek (w tym roku 28 listopada) czy otwarcie sezonu, na które sklepy przygotowują specjalne oferty i obniżki cen nawet o 70 proc.
Jednak zaraz po weekendzie w USA miało miejsce kolejne handlowe wydarzenie czyli Cyber Monday. W ten dzień rabatami klientów wabią sklepy internetowe i z roku na rok robią to coraz skuteczniej.
Z danych firmy badawczej ComScore wynika, że podczas tegorocznego, który przypadł 1 grudnia, wydatki wzrosły 17 proc. do 2,04 mld dol. W czasie Czarnego Piątku wydatki w internecie wyniosły 1,5 mld dol. zatem konsumenci przyzwyczaili się do nowego zwyczaju i coraz chętniej kupują właśnie w internecie.
ComScore podaje, że od 1 listopada do Cyber Monday Amerykanie w sumie wydali w e-sklepach i na serwisach aukcyjnych 26,7 mld dol., 16 proc. więcej niż w tym samym okresie rok wcześnej.
- Internetowy sezon zakupów idzie bardzo dobrze i nawet przekracza już i tak optymistyczne prognozy – wyjaśnia Emeritus Gian Fulgoni, szef rady nadzorczej ComScore. – Widać również, że zwyczaje konsumenckie zmieniają się coraz szybciej czego dowodem są choćby możliwości telefonów, wykorzystywanych także podczas tradycyjnych zakupów – dodaje.