Sprzedaż tego typu produktów rośnie mocniej niż cały rynek, co pokazują dane CPS GfK, które „Rzeczpospolita” poznała pierwsza. Wynika z nich, że rynek produktów FMCG z licencjonowanymi grafikami postaci z bajek, filmów i seriali w okresie od maja 2023 r. do kwietnia 2024 r. wart był 482 mln zł. Oznacza to wzrost o ponad 17 proc. w porównaniu z analogicznym okresem rok wcześniej. Tego typu produkty są zazwyczaj z półki premium, zatem skoro konsumenci chcą za nie płacić więcej, są bardziej optymistyczni, jeśli chodzi sytuację finansową. Rynek w ostatnich 12 miesiącach urósł bowiem, wg danych NielsenIQ, o 7,6 proc. wartościowo.
Postaci z bajek pomagają
– To niejedyny wskaźnik świadczący o ich rosnącej popularności. W ostatnim roku liczba kodów kreskowych dla tych artykułów wzrosła aż o 20 proc. – mówi Jakub Dubniak, konsultant w Consumer Panel Services GfK. –Głównymi nabywcami są rodziny z dziećmi, chociaż można dostrzec rosnące zainteresowanie również wśród innych grup demograficznych – zwłaszcza bezdzietnych osób do 34. roku życia – dodaje. Z analiz CPS GfK wynika, że 58 proc. takich produktów jest kupowanych w dyskontach.
Czytaj więcej
W tym roku sport dostarcza emocji nie tylko widzom przed ekranami. Firmy prowadzące sklepy ze sprzętem i odzieżą sportową liczą na poprawę wyników po kolejnym roku próby.
– Wokół największych produkcji powstają nie tylko kolekcjonerskie linie gadżetów (kubki, plakaty, etui na okulary, kosmetyczki, torby, magnesy, bidony itp.), ubrań (np. koszulki, czapeczki, skarpetki,), ale również artykuły papiernicze, planszówki i oczywiście zabawki – mówi Karol Czupryński, dyrektor handlowy w Empiku. Firma zaznacza, że w tym ostatnim segmencie trendy wyznaczają od jakiegoś czasu właśnie bohaterowie seriali i filmów popularnych na platformach streamingowych. Popularność utrzymują od dawna „Koci Domek Gabi” czy „Psi patrol”. – Rynek cały czas ewoluuje i produkty sygnowane popularnymi bohaterami czy motywami mają obecnie pokrycie we wszystkich liczących się kategoriach zabawek, począwszy od klocków, poprzez pluszaki, lalki czy pojazdy – dodaje.