Reklama

Mrożonki kupujemy nie tylko w czasie upałów. Lody nie są jedynym hitem

Polacy na produkty ze sklepowych zamrażarek wydają już 5,4 mld zł rocznie, a rynek wciąż rośnie. I to nie tylko dzięki lodom oraz nie jedynie w czasie upałów.

Publikacja: 03.07.2025 14:22

Produkty mrożone cieszą się coraz większą popularnością

Produkty mrożone cieszą się coraz większą popularnością

Foto: PAP/KEYSTONE

Produkty mrożone cieszą się coraz większą popularnością wśród polskich konsumentów, a w okresie od maja 2024 r. do kwietnia 2025 r. wartość rynku wyniosła prawie 5,4 mld zł. Porównując rok do roku, oznacza to wzrost o 10,3 proc., przy jednoczesnym wzroście ilościowym sprzedaży o 5,7 proc. – wynika z danych firmy YouGov, które "Rzeczpospolita" poznała jako pierwsza.

Czytaj więcej

Porównali ceny lodów Magnum w Polsce i Niemczech. Szokująca różnica

Mrożonki kupujemy dwa razy w miesiącu

Według YouGov w analizowanym okresie polskie gospodarstwa domowe kupiły łącznie 337 tysięcy ton produktów mrożonych, co w przeliczeniu na jedno gospodarstwo daje 25 kg rocznie. Przeciętne gospodarstwo domowe kupowało mrożonki 22 razy w roku. Niekwestionowanymi liderami rynku produktów mrożonych kupowanych do domu pod względem wartości są lody familijne, ryby oraz gotowe dania. Natomiast pod względem liczby kupujących to mrożone warzywa są numerem jeden – znalazły się w koszykach zakupowych ponad 80 proc. gospodarstw. Mrożone owoce trafiły natomiast do ponad 30 proc. gospodarstw domowych. 

– Przeciętne gospodarstwo domowe zakupiło ponad 6,9 kg mrożonych warzyw i około 2,7 kg owoców. Wśród najczęściej wybieranych warzyw znalazły się mieszanki „na patelnię”, zupy oraz szpinak, fasolka szparagowa czy włoszczyzna. W segmencie owocowym prym wiodą truskawki, które odpowiadają za ponad jedną trzecią całego wolumenu sprzedaży, a tuż za nimi plasują się maliny, wiśnie i jagody – mówi Grzegorz Mech, menedżer w YouGov. Podkreśla, że chociaż owoce mrożone miały znacznie mniejszy udział – sięgnęło po nie ponad 30 proc. Polaków – to właśnie ten segment odnotował w analizowanym okresie (maj 2024 – kwiecień 2025) najbardziej dynamiczny wzrost.

Czytaj więcej

Nestlé wypuszcza linię mrożonek dla osób przyjmujących Ozempic
Reklama
Reklama

– Liczba kupujących owoce mrożone wzrosła o prawie 3 punkty procentowe w porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej. To oznacza setki tysięcy nowych nabywców i wzrost wartości o niemal 36 proc. Takie tempo nie wynika z chwilowej promocji, ale ze świadomego wyboru konsumentów – dodaje.

Dyskonty odpowiadają za ponad połowę rynku mrożonek

Rynek wyraźnie odpowiedział na rosnące zainteresowanie mrożonkami, przede wszystkim poprzez rozwój oferty marek własnych. Według danych YouGov to właśnie produkty sygnowane markami sieci handlowych przejęły dominującą pozycję w tej kategorii. W przypadku mrożonych owoców odpowiadają już za 67 proc. sprzedaży, a w przypadku warzyw – za około 60 proc. wartości zakupów.

– Największy udział w sprzedaży całej kategorii mrożonek mają dyskonty, jego wartość osiągnęła już 54 proc. Warto jednak podkreślić także znaczenie sklepów małoformatowych, które pełnią funkcję uzupełniającą i są istotnym punktem zakupów „blisko domu” – ich udział w wartości sprzedaży to blisko 17 proc. – wyjaśnia Michał Maksymiec, dyrektor w YouGov.

Czytaj więcej

Apetyt firm na głodnych Polaków. Rynek dostaw jedzenia na zakręcie

Produkty mrożone najczęściej trafiają do koszyków rodzin, osób starszych bez dzieci (tzw. opuszczonych gniazd), a także młodszych konsumentów. – Jeszcze do niedawna mrożonki były traktowane jako dodatek lub rozwiązanie awaryjne. Teraz coraz częściej są świadomym wyborem konsumentów, którzy cenią sobie wygodę, trwałość i wartości odżywcze produktów mrożonych. Producenci i detaliści dostrzegają ten trend, ale dalszy rozwój kategorii będzie zależał od elastycznego zarządzania asortymentem – dodaje Michał Maksymiec. – Ze względu na ograniczoną przestrzeń chłodniczą w sklepach, optymalne wykorzystanie miejsca w zamrażarkach pozostaje jednym z głównych wyzwań – zauważa.

Handel
Polacy zaciskają pasa przed Świętami. Te produkty znikną z koszyków jako pierwsze
Materiał Promocyjny
MLP Group z jedną z największych transakcji najmu w Niemczech
Handel
Rynek luksusowy globalnie traci, ale w Polsce jest wyjątkowo dobrze
Patronat Rzeczpospolitej
Żywność: współpraca, regulacje i inwestycje
Handel
Rosyjskie drewno zalewa Unię, choć jest objęte sankcjami
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Handel
Na święta szykuje się skok cen. Kawa i alkohol drożeją najmocniej
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama