Przykładowo – kiedy będziemy wracać z pracy samochodem i okaże się, że buty do biegania, które ostatnio spodobały nam się w internecie, właśnie stały się dostępne w pobliskim sklepie, nasz podłączony do sieci samochód powiadomi nas o możliwości ich zakupu w tej lokalizacji, a następnie wytyczy trasę do miejsca, gdzie będziemy mogli je odebrać, a wszystko to jeszcze w drodze do domu.
Jeszcze bardziej płynne i bezpieczne płatności dzięki tokenizacji
Z pomocą może tu przyjść tokenizacja. Polega ona na ukryciu i pozbawieniu wartości wrażliwych danych dotyczących karty. W ramach rozwiązania Visa Token Service 16-cyfrowy numer rachunku Visa zastępowany jest cyfrowym tokenem, który odszyfrować może tylko Visa – w ten sposób dane dotyczące rachunku są chronione i nie mogą wpaść w niepowołane ręce.
Wykorzystanie tokenów do realizacji płatności bez fizycznej obecności karty doprowadziło w pierwszym kwartale 2023 roku do 3-proc. wzrostu liczby zatwierdzonych transakcji oraz spadku liczby oszustw o 30 proc.2.
Tokenizacja jest istotna do zapewnienia konsumentom wygodnego, płynnego i bezpiecznego doświadczenia płatniczego. Tokeny mogą być „wbudowane” w urządzenia, aplikacje, portfele elektroniczne lub powstać przy zapisywaniu danych karty w internetowym sklepie sprzedawcy (card on file), ograniczając zakłócenia płynności w przypadku większości transakcji. Dzisiaj umożliwiają one płacenie telefonem czy urządzeniami z funkcją płatniczą i prostsze, bezpieczniejsze zakupy w sieci. W przyszłości dzięki nim płatność zainicjować będzie mogło prawie dowolne urządzenie – na przykład inteligentny samochód czy lodówka.
Tokenizacja to także technologia stojąca za Visa Mobile, nową metodą płacenia w internecie. Klienci, którzy chcą zapłacić za pomocą Visa Mobile, muszą podać swój numer telefonu, a następnie zatwierdzić transakcję w swojej aplikacji bankowej – jeśli dany bank udostępnił to rozwiązanie – albo w aplikacji Visa Mobile.
Płatność w tle
Tokenizacja sprawia, że wszystko może stać się urządzeniem płatniczym. Wróćmy do naszego inteligentnego samochodu. Przy zakupie butów jego rola ograniczyła się do logistyki, ale samochód – podobnie jak każde inne połączone z siecią urządzenie – mógłby umożliwić nam sfinalizowanie transakcji w ramach jednego, bardziej płynnego, wygodnego i bezpiecznego procesu płatności.