Zmniejszanie zawartości produktu w opakowaniu przy równoczesnym zachowaniu ceny jednostkowej to popularny sposób producentów na ukrywanie wzrostu cen. Zjawisko to, zwane downsizingiem, zazwyczaj przybiera na sile w czasach rosnącej inflacji. I najwyraźniej stało się na tyle odczuwalne, że rządy Niemiec i Francji zdecydowały się zareagować w sposób zdecydowany.
Steffi Lemke, niemiecka ministra ochrony konsumentów, chce przeciwdziałać zjawisku, proponując wprowadzenie ustawy zakazującej opakowań tego samego rozmiaru o zmniejszonej zawartości produktu, jak i większych opakowań o tej samej zawartości produktu.
Czytaj więcej
Rząd francuski pozwoli stacjom benzynowym na sprzedaż paliwa ze stratą. Wręcz na nie naciska. Obniżka cen ma pomóc walczyć z inflacją. Wcześniej taki sam zabieg zastosowano w supermarketach. I tych nacisków będzie więcej
– W ten sposób wprowadza się konsumentów w błąd – mówiła ministra w rozmowie z gazetą "Handelsblatt".
Przedstawiciele niemieckiego rządu, jak zauważa serwis retaildetail.eu, uważają również, że praktyki polegające na zwiększaniu rozmiaru opakowań przy zachowaniu tej samej zawartości są nieekologiczne.