Spadła produkcja i eksport AGD, ale Polska nadal liderem

W 2022 r. produkcja dużego sprzętu spadła ilościowo 15 proc., do 25,8 mln. To efekt spowolnienia w wydatkach konsumpcyjnych w całej Europie, eksport spadł tam bowiem o 13 proc.

Publikacja: 09.02.2023 03:00

Spadła produkcja i eksport AGD, ale Polska nadal liderem

Foto: Adobe Stock

Spowolnienie w wydatkach konsumenckich jest faktem tak na rynkach eksportowych, jak i w kraju. Organizacja producentów AGD, czyli APPLiA Polska, w rocznym podsumowaniu działalności sektora podaje, że w 2022 r. konsumenci wydali na duże i małe AGD 17,7 mld zł, o 10 proc. więcej niż przed rokiem, co jest jednak głównie efektem kilkukrotnej podwyżki cen w ciągu roku. W ujęciu ilościowym sprzedano 7,2 mln szt. urządzeń, czyli 4 proc. mniej niż w 2021 r.

Za sektorem trudny rok, ale mimo wielu wyzwań producenci zainwestowali 2 mld zł, co jest wynikiem najwyższym w ostatnim latach, nawet porównując z okresem sprzed pandemii.

Czytaj więcej

Pralki i lodówki z Europy przerabiane na czołgi i rakiety? Rosji pomagają sąsiedzi

– W 2022 r. nastąpił wzrost cen surowców energetycznych, w tym też materiałów potrzebnych do produkcji, jak stal. Był to też rok wojny w Ukrainie. Wysokie ceny i duża niepewność sytuacji finansowej znacznie ograniczyły możliwości zakupowe potencjalnych klientów branży AGD w całej Europie – mówił Waldemar Buda, minister rozwoju i technologii.

Wartość produkcji sprzedanej wyniosła ok. 25,2 mld zł, po spadku o 4 proc. Ponad czwartą część wolumenu i wartości stanowią pralki. Urządzenia tzw. mokre – czyli pralki, zmywarki oraz suszarki do ubrań – są polską specjalnością i stanowią 60 proc. całej produkcji. W tych kategoriach co drugie urządzenie wyprodukowane w UE pochodzi z Polski – w całym dużym AGD Polska ma 40 proc. udziału w unijnej produkcji. Polska jest również największym na świecie eksporterem suszarek do ubrań i zmywarek.

– Za nami kolejny rok pełen wyzwań. Po dużych zwyżkach cen surowców i energii w całej Europie, wywołanych agresją Rosji na Ukrainę, dwucyfrową inflacją i rosnącymi stopami procentowymi, w całej Europie mocno zmalał popyt na dobra trwałe, w tym AGD – mówił Wojciech Konecki, prezes związku producentów AGD, APPLiA Polska. – Jednak wielkość produkcji w 2022 r. była na poziomie sprzed pandemii, co może sygnalizować pewną stabilizację po dwuletnim okresie rekordowych zamówień dla przemysłu – dodaje.

Czytaj więcej

Electrolux sprzedał biznes w Rosji miejscowemu kierownictwu

Producenci oczekują, że ten rok powinien przynieść poprawę sytuacji. Część, jak choćby polska Amica, upatruje swojej szansy w tym, że jest pozycjonowana cenowo jako sprzęt bardziej przystępny, co w czasie spowolnienia gospodarczego jest wielkim atutem.

– 2022 r. w branży AGD był naznaczony dużymi wyzwaniami po stronie kosztowej, przy czym obecnie obserwujemy już stabilizację czy nawet pozytywne tendencje, jak w przypadku cen stali czy frachtu. Z kolei rok 2023 wydaje się obfitować w wyzwania po stronie popytowej, co obserwowaliśmy na rynkach południa Europy już w drugiej połowie zeszłego roku – mówi Michał Rakowski, członek zarządu ds. finansowych i zasobów ludzkich Grupy Amica. – Jako producent atrakcyjnie wycenionych urządzeń możemy obserwować relatywne zwiększenie zainteresowania naszą ofertą w okresie spowolnienia – dodaje.

Spowolnienie w wydatkach konsumenckich jest faktem tak na rynkach eksportowych, jak i w kraju. Organizacja producentów AGD, czyli APPLiA Polska, w rocznym podsumowaniu działalności sektora podaje, że w 2022 r. konsumenci wydali na duże i małe AGD 17,7 mld zł, o 10 proc. więcej niż przed rokiem, co jest jednak głównie efektem kilkukrotnej podwyżki cen w ciągu roku. W ujęciu ilościowym sprzedano 7,2 mln szt. urządzeń, czyli 4 proc. mniej niż w 2021 r.

Pozostało 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Handel
Bez alkoholu nie ma w Polsce grilla
Handel
Polacy coraz chętniej kupują używane produkty. Które firmy już to zauważyły?
Handel
Rząd Orbana skarży sieć sklepów. Uważa, że został zniesławiony
Handel
W niedzielę, 28 kwietnia, sklepy otwarte. Okazja do zaopatrzenia się na majówkę
Handel
Kończy się czas wielkich promocji w sklepach. Specjalne oferty w innych kanałach
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił