Spowolnienie w wydatkach konsumenckich jest faktem tak na rynkach eksportowych, jak i w kraju. Organizacja producentów AGD, czyli APPLiA Polska, w rocznym podsumowaniu działalności sektora podaje, że w 2022 r. konsumenci wydali na duże i małe AGD 17,7 mld zł, o 10 proc. więcej niż przed rokiem, co jest jednak głównie efektem kilkukrotnej podwyżki cen w ciągu roku. W ujęciu ilościowym sprzedano 7,2 mln szt. urządzeń, czyli 4 proc. mniej niż w 2021 r.
Za sektorem trudny rok, ale mimo wielu wyzwań producenci zainwestowali 2 mld zł, co jest wynikiem najwyższym w ostatnim latach, nawet porównując z okresem sprzed pandemii.
Czytaj więcej
Armenia i Kazachstan importują obecnie zaskakująco dużo lodówek i pralek. Większość urządzeń poch...
– W 2022 r. nastąpił wzrost cen surowców energetycznych, w tym też materiałów potrzebnych do produkcji, jak stal. Był to też rok wojny w Ukrainie. Wysokie ceny i duża niepewność sytuacji finansowej znacznie ograniczyły możliwości zakupowe potencjalnych klientów branży AGD w całej Europie – mówił Waldemar Buda, minister rozwoju i technologii.
Wartość produkcji sprzedanej wyniosła ok. 25,2 mld zł, po spadku o 4 proc. Ponad czwartą część wolumenu i wartości stanowią pralki. Urządzenia tzw. mokre – czyli pralki, zmywarki oraz suszarki do ubrań – są polską specjalnością i stanowią 60 proc. całej produkcji. W tych kategoriach co drugie urządzenie wyprodukowane w UE pochodzi z Polski – w całym dużym AGD Polska ma 40 proc. udziału w unijnej produkcji. Polska jest również największym na świecie eksporterem suszarek do ubrań i zmywarek.