Wydali 50 mln zł na reklamę i wychodzą z Polski. Krótka historia upadku Shopee

Dawno żadna firma zagraniczna nie wchodziła z takim hukiem z Polski. W rok wydała ponad 50 mln zł na reklamę, niemal co trzeci Polak coś na Shopee kupił, ale sprzedaż już zaczęła spadać.

Publikacja: 13.01.2023 11:15

Wydali 50 mln zł na reklamę i wychodzą z Polski. Krótka historia upadku Shopee

Foto: Bloomberg

Informacje, najpierw nieoficjalne o tym, że Shopee kończy 13 stycznia działalność w Polsce, zostały najpierw przyjęte z niedowierzaniem. Gdy stało się to już oficjalne emocje wzrosły, także na giełdzie. Kurs Allegro poszedł w górę momentami nawet ponad 7 proc., dzisiaj też rośnie.

Czytaj więcej

Shopee wycofuje się z Polski. Koniec irytujących reklam

- Firma planowała nowe akcje promocyjne oraz wsparcia sprzedaży. Nawet w polskim biurze nikt nie wiedział o takich planach centrali - mówi nam jeden ze współpracowników.

Symptomy kłopotów narastały choć firma wciąż wydawała krocie na marketing. Według ostrożnych szacunków sektora w ciągu roku było to ponad 50 mln zł - nie cennikowo, tylko realnie.

Shopee to największa platforma e-commerce w Azji południowo-wschodniej. W Europie nieznana, ale zmasowaną ekspansję zaczęła także we Francji i Hiszpanii - z tych rynków wycofała się już w 2022 r.

Czytaj więcej

Polskie firmy zyskały platformy do ekspansji

- Pierwsze oznaki porażki w Polsce było widać już maju, kiedy zmasowana kampania reklamowa nie przyniosła znaczącego wzrostu liczby osób faktycznie kupujących, a raczej zirytowała internautów. Wprawdzie firma pozyskiwała nowych klientów, którzy robili zakupy na próbę, ale wielu z nich nigdy już nie wróciło - mówi Agnieszka Górnicka, prezes Inquiry. - Historia Shopee świadczy o niezrozumieniu dynamiki polskiego rynku, a w szczególności niebywale silnej pozycji Allegro. Powielono wzorce stosowane na rynkach azjatyckich, które nie przystawały do potrzeb polskiego rynku - dodaje.

Dane pokazują, że z miesiąca na miesiąc odsetek osób, które coś na Shopee kupiły spadał. Szczytowy był listopad, nawet w grudniu wynik był już sporo słabszy.

Teraz o kłopotach z rozliczeniami z platformą alarmują też sprzedawcy, którzy często mają mieć kłopoty z wypłatą swoich środków. Czekamy na stanowisko firmy w tej sprawie.

Więcej w poniedziałkowym wydaniu "Rzeczpospolitej".

Handel
Wielkie plany LPP. Firma zainwestuje w 2025 r. 3,5 mld zł
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Handel
Co po elektrykach i koniakach
Handel
Cena wigilijnych pierogów i barszczu rośnie najmocniej od kilku lat
Handel
Znowu szykują się drogie święta. Co zdrożało najmocniej?
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Handel
Wojna handlowa wpędza sklepy w długi