Reklama

Wydali 50 mln zł na reklamę i wychodzą z Polski. Krótka historia upadku Shopee

Dawno żadna firma zagraniczna nie wchodziła z takim hukiem z Polski. W rok wydała ponad 50 mln zł na reklamę, niemal co trzeci Polak coś na Shopee kupił, ale sprzedaż już zaczęła spadać.

Publikacja: 13.01.2023 11:15

Wydali 50 mln zł na reklamę i wychodzą z Polski. Krótka historia upadku Shopee

Foto: Bloomberg

Informacje, najpierw nieoficjalne o tym, że Shopee kończy 13 stycznia działalność w Polsce, zostały najpierw przyjęte z niedowierzaniem. Gdy stało się to już oficjalne emocje wzrosły, także na giełdzie. Kurs Allegro poszedł w górę momentami nawet ponad 7 proc., dzisiaj też rośnie.

Czytaj więcej

Shopee wycofuje się z Polski. Koniec irytujących reklam

- Firma planowała nowe akcje promocyjne oraz wsparcia sprzedaży. Nawet w polskim biurze nikt nie wiedział o takich planach centrali - mówi nam jeden ze współpracowników.

Symptomy kłopotów narastały choć firma wciąż wydawała krocie na marketing. Według ostrożnych szacunków sektora w ciągu roku było to ponad 50 mln zł - nie cennikowo, tylko realnie.

Shopee to największa platforma e-commerce w Azji południowo-wschodniej. W Europie nieznana, ale zmasowaną ekspansję zaczęła także we Francji i Hiszpanii - z tych rynków wycofała się już w 2022 r.

Reklama
Reklama

Czytaj więcej

Polskie firmy zyskały platformy do ekspansji

- Pierwsze oznaki porażki w Polsce było widać już maju, kiedy zmasowana kampania reklamowa nie przyniosła znaczącego wzrostu liczby osób faktycznie kupujących, a raczej zirytowała internautów. Wprawdzie firma pozyskiwała nowych klientów, którzy robili zakupy na próbę, ale wielu z nich nigdy już nie wróciło - mówi Agnieszka Górnicka, prezes Inquiry. - Historia Shopee świadczy o niezrozumieniu dynamiki polskiego rynku, a w szczególności niebywale silnej pozycji Allegro. Powielono wzorce stosowane na rynkach azjatyckich, które nie przystawały do potrzeb polskiego rynku - dodaje.

Dane pokazują, że z miesiąca na miesiąc odsetek osób, które coś na Shopee kupiły spadał. Szczytowy był listopad, nawet w grudniu wynik był już sporo słabszy.

Teraz o kłopotach z rozliczeniami z platformą alarmują też sprzedawcy, którzy często mają mieć kłopoty z wypłatą swoich środków. Czekamy na stanowisko firmy w tej sprawie.

Więcej w poniedziałkowym wydaniu "Rzeczpospolitej".

Handel
Kurs LPP blisko historycznego szczytu. Sceptyczka podniosła wycenę
Handel
Miliardy na znane marki, czyli ABG buduje masę przed IPO
Handel
Donald Trump wzywa UE do nałożenia 100-proc. ceł na Chiny i Indie
Handel
Założyciel CCC: Już się nie potknę, jestem za blisko biznesu
Handel
Donald Trump ubiega się o utrzymanie ceł przez Sąd Najwyższy. Prosi o „szybką decyzję”
Reklama
Reklama