Potrójne ceny w promocjach. Duża zmiana dla konsumentów weszła w życie

Po miesiącach opóźnień obowiązuje bardzo korzystna dla konsumentów unijna dyrektywa Omnibus. Dla firm to dodatkowe obowiązki, koszty i kontrole.

Publikacja: 02.01.2023 15:17

Potrójne ceny w promocjach. Duża zmiana dla konsumentów weszła w życie

Foto: Adobe Stock

Dyrektywa weszła w życie w maju 2022 r., więc polscy konsumenci odczują nowe prawo sporo później niż inni. Główna zmiana dotyczy zmiany sposobu informowania o promocjach – obok ceny aktualnej i tej przed rabatem konsument ma poznać także najniższą cenę produktu z ostatnich 30 dni.

- Nowe przepisy mają zapobiec rzekomym promocjom – mówił minister rozwoju i technologii Waldemar Buda.

Handlowcy bowiem stosowali takie wybiegi jak podnoszenie cen tuż przed zaplanowaną promocją by w efekcie rabat wyglądał bardziej imponująco. Najwięcej pojawiało się ich zwłaszcza w sezonie wyprzedaży, ale również np. Czarny Piątek zaczął był kojarzony głównie z mocno naciąganymi promocjami, zwłaszcza w handlu internetowym.

Czytaj więcej

Koniec ze sztucznym podnoszeniem cen. Omnibus uderzy w fałszywe promocje

Z tej perspektywy zmiana jest zatem ogromna, choć nie jedyna. - Komisja Europejska dostrzegła kilka zagrożeń dla konsumenta, którym postanowiła zaradzić. Chodzi głównie o kupowanie opinii przez przedsiębiorców czy podwyższanie ceny towaru przed wprowadzeniem promocji, np. z okazji Black Friday – mówi Patrycja Sass-Staniszewska, prezes Izby Gospodarki Elektronicznej. - Kolejna zmiana dotyczy udostępniania opinii o produktach. Każdy przedsiębiorca, który umożliwia dostęp do wystawionych przez konsumentów opinii o produktach będzie musiał umieścić przy nich informację, czy i w jaki sposób zapewnia, aby publikowane opinie pochodziły od konsumentów, którzy używali lub nabyli dany produkt czy usługę – dodaje.

Duże platformy i sieci są do tych rozwiązań przygotowane i to często już od miesięcy stosują nawet nowe rozwiązania. Z małymi sprzedawcami bywa rożnie, wielu w ostatniej chwili wdrażało stosowne rozwiązania, wiązało się to dla nich także z dodatkowymi kosztami od co najmniej kilku tysięcy złotych.

Teraz pojawia się także ryzyko nowych kontroli ze strony Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który będzie nadzorował stosowanie nowego prawa.

Dyrektywa weszła w życie w maju 2022 r., więc polscy konsumenci odczują nowe prawo sporo później niż inni. Główna zmiana dotyczy zmiany sposobu informowania o promocjach – obok ceny aktualnej i tej przed rabatem konsument ma poznać także najniższą cenę produktu z ostatnich 30 dni.

- Nowe przepisy mają zapobiec rzekomym promocjom – mówił minister rozwoju i technologii Waldemar Buda.

Pozostało 82% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Handel
Polacy coraz chętniej kupują używane produkty. Które firmy już to zauważyły?
Handel
Rząd Orbana skarży sieć sklepów. Uważa, że został zniesławiony
Handel
W niedzielę, 28 kwietnia, sklepy otwarte. Okazja do zaopatrzenia się na majówkę
Handel
Kończy się czas wielkich promocji w sklepach. Specjalne oferty w innych kanałach
Handel
Żabka szuka franczyzobiorców na ukraińskich portalach
Materiał Promocyjny
Wsparcie dla beneficjentów dotacji unijnych, w tym środków z KPO