Te dane dobitnie pokazują, że rodzima branża handlu internetowego nie jest przygotowana na ekspansję za granicę.
Z danych Forrester wynika, że aż 84 proc. internautów na świecie kupuje online za granicą. Wartość handlu transgranicznego w Europie przekroczy 40 mld euro do 2018 r. Według Izby Gospodarki Elektronicznej E-commerce Polska już 45 proc. Polaków co najmniej raz dokonało zakupu w zagranicznym sklepie internetowym. Pomimo szeregu działań UE oraz instytucji stymulujących wzrost branży e-commerce, sklepy internetowe w dalszym ciągu z dużą rezerwą podchodzą jednak do ekspansji na zewnętrznych rynkach. Potwierdzają to ostatnie badania przeprowadzone na zlecenie Sociomantic Labs. Pokazują, że e-sklepy sprzedają głównie w jeżyku polskim. Nieliczne firmy, które dokonały tłumaczenia strony, wybrały język angielski. 54,5 proc. z nich poprzestało tylko na jednej wersji językowej serwisu. Spośród 45,5 proc. sklepów internetowych, które zdecydowało się na więcej wersji językowych witryny, poza angielskim, wybierano również język niemiecki (22,7 proc. badanych), francuski (22,7 proc.) lub rosyjski (13,6 proc.).
Brak otwarcia na ekspansję zagraniczną, odzwierciedla również bardzo niski odsetek sklepów internetowych posiadających swoje witryny na zagranicznych domenach – z tego rozwiązania korzysta zaledwie 6 proc. badanych e-biznesów. Jeżeli już e-sklep decyduje się na takie rozwiązanie, to najchętniej wybiera domenę .eu (56 proc.) oraz .com (44 proc.).
Jak pokazują wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie Sociomantic Labs, jedynie 6,6 proc. sklepów internetowych umożliwia konsumentom transakcje zakupowe w innej walucie niż w polskich złotych. Najczęściej proponowanymi opcjonalnie walutami są dolary, euro oraz funty. Zdarza się, że taką możliwość proponują nawet te firmy, które nie przetłumaczyły swoich witryn na inne wersje językowe.