Sprzedaż piwa spada, cierpią na tym najmocniej małe sklepy

Alkohol i papierosy to główne źródła przychodu dla najmniejszych placówek, oba się coraz bardziej kurczą. Sklepy walczą rosnącą ofertą, ale zyski nie wrócą.

Publikacja: 10.07.2022 21:00

Sprzedaż piwa spada, cierpią na tym najmocniej małe sklepy

Foto: Adobe Stock

W sklepach o powierzchni do 300 mkw. piwo stanowi 12 proc. obrotów pod względem wartości i 24 proc. – liczby transakcji – wynika z najnowszych danych firmy analitycznej CMR. W ujęciu wartościowym wyżej stoją tylko papierosy, ale piwo nie ma sobie równych w liczbie transakcji.

Małe sklepy są zdecydowanym liderem, jeśli chodzi o znaczenie sprzedaży używek, więc zmiany w popycie szczególnie mocno uderzają w ich pozycję. Supermarkety mają 3,5 proc. udziału piwa w sprzedaży i ok. 12 proc. w liczbie transakcji.

Ubywa klientów

Tymczasem w tym roku, według danych obejmujących okres do końca kwietnia, sprzedaż piwa jest 4,2 proc. niższa niż przed rokiem. Odpowiedzią handlu jest rozbudowa oferty: w tym okresie przybyło ponad pięć wariantów piwa na sklep. W 2018 r. było ich siedem na sklep, a obecnie normą jest oferta ponad 20 wariantów smakowych.

Także piw bezalkoholowych, ponieważ ta kategoria rozwija się szczególnie szybko. Ich udział przekracza w ujęciu rocznym 4 proc. sprzedaży piwa, a w sezonie letnim nawet ok. 6 proc.

– Zgodnie z prognozami i wzorem państw Europy Zachodniej piwa bezalkoholowe będą stale rosnąć. Eksperci szacują, że odpowiadać to będzie nawet za 10 proc. rynku. W ofercie producentów pojawiają się nawet pozycje piw 0 proc. dla sportowców – mówi Małgorzata Olczak, szefowa sprzedaży w aplikacji Listonic.

Ta aplikacja zakupowa podaje, że w okresie od czerwca do sierpnia 2021 r. na listach zakupów pojawiało się ono o 20 proc. częściej niż rok wcześniej. W czerwcu zainteresowanie wzrosło o dodatkowe 7 proc., podczas gdy zainteresowanie zwykłym piwem nie zmieniło się.

Jednak ta rosnąca kategoria sytuacji ogólnej nie zmieni. – Widzimy spadek impulsowych zakupów, duże sklepy takich klientów wpadających po jeden produkt nam nie odbierały, ale dyskonty już tak – przyznaje jedna z sieci małoformatowych.

Czytaj więcej

Piwo weszło w trzeci sezon kryzysu

Przybywa problemów

– Branża piwna boryka się z coraz większymi problemami, w tym z rosnącymi cenami towarów i surowców potrzebnych do produkcji. Mówi też o agresywnej polityce państwa w kwestii akcyzy. Spada również sprzedaż piwa w Polsce. Dlatego produkt musi drożeć – mówi Krzysztof Łuczak, główny ekonomista Grupy BLIX. – Co gorsza, wkrótce może być naprawdę drogi. Polacy dawno takich cen w sklepach nie widzieli. I dlatego, w mojej opinii, muszą przygotować się na dalsze znaczące podwyżki nie tylko samego piwa, ale ogólnie używek – dodaje.

– W małych sklepach i supermarketach piwa bezalkoholowe już w 2020 r. prześcignęły piwa smakowe w udziale ilościowym. Podatek cukrowy wprowadzony w 2021 r. oraz podwyżka akcyzy w 2022 r. zmniejszyły dynamikę tej grupy produktów – mówi Roman Szymanda z CMR. – Już w połowie 2021 r. ponad połowa sprzedaży piw bezalkoholowych opierała się na cenie ponad 3,49 zł za butelkę, podczas gdy rok wcześniej ponad 65 proc. nie przekraczało tej bariery – dodaje. Ostatnie miesiące to dalszy wzrost cen i w kwietniu 2022 średnia cena butelki przekraczała już 4 zł.

– Powiększająca się liczba piwnych wariantów, w tym rozwój oferty browarów rzemieślniczych, dostępnych już nie tylko w wyspecjalizowanych sklepach i supermarketach, ale również w dyskontach i sklepach małoformatowych, może świadczyć o tym, że konsument zwraca się w stronę jakości zamiast ilości – mówi Małgorzata Olczak.

Czytaj więcej

Producenta piwa cieszy włączenie puszek do systemu kaucji, ale martwi liczba operatorów

W sklepach o powierzchni do 300 mkw. piwo stanowi 12 proc. obrotów pod względem wartości i 24 proc. – liczby transakcji – wynika z najnowszych danych firmy analitycznej CMR. W ujęciu wartościowym wyżej stoją tylko papierosy, ale piwo nie ma sobie równych w liczbie transakcji.

Małe sklepy są zdecydowanym liderem, jeśli chodzi o znaczenie sprzedaży używek, więc zmiany w popycie szczególnie mocno uderzają w ich pozycję. Supermarkety mają 3,5 proc. udziału piwa w sprzedaży i ok. 12 proc. w liczbie transakcji.

Pozostało 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Handel
Sieci handlowe otwierają sklepy sezonowe w wakacje. Jakie stawki oferują?
Handel
Sprawa LPP i Hindenburga. Prokuratura zabrała głos
Handel
Nastroje się poprawiają, ale wciąż obawiamy się wzrostu cen w sklepach
Handel
Polskie marki idą za granicę mimo konkurencji z Chin
Akcje Specjalne
Firmy chcą działać w sposób zrównoważony
Handel
Groźba grzywny zaszkodziła akcjom sieci Carrefour
Materiał Promocyjny
Sztuczna inteligencja może być wykorzystywana w każdej branży