Jak podaje Polska Rada centrów Handlowych (PRCH) w marcu 2022 r. odwiedzalność centrów handlowych mierzona liczbą klientów na 1 mkw. powierzchni najmu wyniosła 99,7 proc. poziomu z marca 2019 r. Z kolei obroty w centrach handlowych w lutym 2022 r. były już tylko o 5 proc. niższe w stosunku do lutego 2019 r.

Pod koniec kwietnia branżowa organizacja handlowców ZPPHiU podała, że w marcu 2022 r. w porównaniu do 2019 r. liczba klientów spadła o 49 proc. ZPPHiU monitoruje odwiedzalność w centrach handlowych na terenie całego kraju, korzystając z raportów Proxi.cloud i danych pozyskanych od firm członkowskich.

Teraz z kolei PRCH podaje, że w marcu w podziale na kategorie produktów najlepsze wyniki odnotowały żywność i usługi. Ich obroty wzrosły odpowiednio o 45,8 proc. i 35,9 proc., porównując do lutego 2019 r. Najlepsze wyniki osiągnęły największe centra handlowe (powyżej 60 tys. mkw. najmu), gdzie obroty były jedynie 0,3 proc. niższe niż w lutym 2019 r. Z kolei średniej wielkości centra handlowe (20-40 tys. mkw.) odnotowały spadek obrotów o 11,6 proc. w stosunku do lutego 2019 r.

– Bardzo nas cieszy, że Polacy wraz ze zniesieniem limitów osób w placówkach handlowych chętnie wrócili do zakupów stacjonarnych w centrach handlowych i zachowań zakupowych sprzed pandemii. Jednoznacznie wskazują na to wyniki odwiedzalności galerii handlowych za marzec, które prezentujemy w oparciu o Footfall Density Index - mówi Krzysztof Poznański, dyrektor zarządzający Polskiej Rady Centrów Handlowych. - To reprezentatywne dane pochodzące z systemów kamer liczących klientów z dokładnością sięgającą 98 proc. Dane są zbierane w ponad 120 obiektach handlowych o łącznej powierzchni powyżej 4,5 mln mkw., co stanowi 35 proc. rynku centrów handlowych w Polsce. Gromadzi i analizuje je globalna firma audytorska PwC – dodaje.

Czytaj więcej

Pandemię przetrwają tylko najsilniejsze centra handlowe

Z danych na temat obrotów w centrach handlowych, analizowanych w oparciu o Turnover Index, wynika, że w lutym 2022 r. były one o 5 prof. niższe niż dwa lata wcześniej. Są to wyniki raportowane wynajmującym bezpośrednio przez najemców, zawsze po zamknięciu danego miesiąca i weryfikowane przez PwC, stąd miesięczne opóźnienie w ich publikacji w stosunku do danych nt. odwiedzalności. Organizacja podaje iż przyczyn niższych, lutowych obrotów można wymienić kilka - to efekt szoku spowodowanego gwałtownie rosnącą inflacją i wzrostu kosztów życia, co spowodowało, że klienci kupują ostrożniej i częściej sięgają po produkty pierwszej potrzeby. Stąd znaczący wzrost obrotów w kategorii żywność. Podwyżki cen mediów, nowe przepisy podatkowe, które zmniejszyły pensje Polaków oraz wyższe raty kredytów spowodowały ograniczenie konsumpcji części produktów i odroczenie decyzji zakupowych na późniejszy okres.