Inflacja mocno uderzy w świąteczne wydatki

Aż 88 proc. polskich domów z powodu wysokich wzrostów cen zmieni plany związane ze świątecznymi wydatkami.

Publikacja: 19.12.2021 11:13

Inflacja mocno uderzy w świąteczne wydatki

Foto: Adobe Stock

Zbliżająca się do 10 proc. inflacja oraz ogłaszane ogromne podwyżki opłat za prąd czy gaz powodują, że większość gospodarstw domowych musi zacisnąć pasa.

Ceny produktów codziennego użytku stale rosną - niektóre pozycje nawet o kilkadziesiąt procent. Konsumenci w sklepach wydają coraz więcej, przynosząc do domu coraz mniej zakupów. W ankiecie przeprowadzonej przez aplikację Moja Gazetka, agregującą oferty promocyjne z sieci handlowych wynika, że aż 87,9 proc. osób przyznało, że wzrost cen będzie miał wpływ na to, jak w tym roku będą wyglądały święta w ich domach. 75,4 proc. w efekcie zapowiada, że będzie szukać promocji, a 51,1 proc. kupować tańsze produkty. 44,1 proc. po prostu kupi mniej jedzenia i mniej prezentów.

Czytaj więcej

"PiS=Drożyzna" w Sejmie. Koalicja Obywatelska rozwiesiła transparent

Przedświąteczne zakupy dla wielu osób zawsze były powodem do stresu. - Z naszego badania wynika, że aż 64,1 proc. osób w tym roku stresuje się świątecznymi zakupami bardziej niż rok temu - mówi Tomasz Machniak, współzałożyciel aplikacji Moja Gazetka.

Od maja aż o 10 pkt. proc. do już 73 proc. wzrosła liczba osób zapowiadających będzie kupowało mniej i szukało oszczędności podczas większych zakupów tak produktów, jak i usług – wynika również z październikowego badania Corona Mood firmy GfK.

To oczywiście deklaracje, ale zapowiedź oszczędności u progu sezonu świątecznych zakupów to dla branży handlowej nie najlepsza wiadomość. Konsumenci w badaniu zapowiadają szukanie tańszych zamienników czy zwracanie większej uwagi na promocje.

Handel
Niemiecki koncern chciałby odkupić swój rosyjski biznes. Stawia warunki
Handel
Rosja: Chcesz kupić jajko? Musisz pokazać paszport
Handel
Bruksela walczy z „szybką modą” i chce zakazać spalania niesprzedanych ubrań
Handel
Rząd twierdzi, że pomaga dzieciom, ale VAT-u nie chce obniżyć
Handel
Załamanie sprzedaży: elektronika w dołku, mniejsze wydatki na dom
Handel
Coraz rozważniej robimy zakupy online