Mazowsze to województwo, któremu na lata 2007-2013 przyznano najwięcej pieniędzy unijnych (blisko 1,9 mld euro) na realizację regionalnego programu operacyjnego. Do końca lutego br. rozdzielono już prawie 83 proc. tej puli. Co udało się zrobić za te pieniądze?
Obwodnice i pociągi
Sporą część euro, zresztą jak i w pozostałych województwach, przeznaczono na inwestycje transportowe. Przykładowo, spółka Warszawska Kolej Dojazdowa za 284,1 mln zł (z czego 109,6 mln zł to dofinansowanie) zakupiła kolejowy tabor pasażerski do obsługi połączeń regionalnych na linii Warszawskiej Kolei Dojazdowej w Warszawskim Obszarze Metropolitalnym. Kupiono 14 nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych. To tabor nowej generacji i specjalnej konstrukcji. Są to pojazdy dwukierunkowe, wyposażone w dwie kabiny maszynisty. W efekcie poprawiła się jakość oferowanych pasażerom usług. Skrócono czasy przejazdów i zwiększono liczbę pociągów. Pasażerowie zyskali też większy komfort jazdy. Wnętrza pojazdów są klimatyzowane i dostosowane do podróży osób niepełnosprawnych, rodziców z małymi dziećmi oraz turystów podróżujących z rowerami. Obniżona podłoga ułatwia wsiadanie i wysiadanie. Dla bezpieczeństwa podróżnych wagony wyposażono w monitoring. W pociągach zamontowano też automaty biletowe i nowe kasowniki elektroniczne. Pociągi kursują na wszystkich liniach Warszawskiej Kolei Dojazdowej. Linia kolejowa WKD biegnie z dworca Warszawa Śródmieście WKD przez Pruszków, Komorów i Podkowę Leśną do Grodziska Mazowieckiego z odgałęzieniem do Milanówka. Przyrost liczby podróżnych korzystających z regionalnego transportu publicznego, wspartego z programu, oszacowano na 299,74 tys. osób.
Z europejskich pieniędzy przeznaczonych na transport skorzystały też Siedlce, w których kosztem 50,5 mln zł (w tym prawie 43 mln to dotacja) wybudowano wewnętrzną obwodnicę miasta. Połączyła ona drogi wylotowe w kierunkach: Warszawa, Łomża, Białystok, Terespol, Lublin, Garwolin i przejęła ruch tranzytowy przebiegający przez miasto w kierunkach północ – południe, północ – zachód i północ – wschód. Droga jest uzupełnieniem istniejącej obwodnicy drogi krajowej A2 rozprowadzającej ruch tranzytowy w kierunkach wschód – zachód. Wzdłuż całej drogi powstała ścieżka rowerowa.
Ogółem dotychczas na Mazowszu oznakowano lub wytyczono 108 km ścieżek rowerowych, wybudowano 540 przejść dla pieszych i 247 km chodników. Zmodernizowano też 506 skrzyżowań i wybudowano 3 300 sztuk urządzeń bezpieczeństwa ruchu, a co najważniejsze wybudowano 105 km nowych dróg, a 928 km przebudowano.
Arena Legionowo
Z dotacji skorzystało też podwarszawskie Legionowo, w którym kosztem 34,2 mln zł (w tym 17,6 mln zł z Unii) wybudowano regionalne centrum sportu i aktywnej rekreacji ze zintegrowanym systemem ścieżek rowerowych. Powstał całoroczny, wielofunkcyjny obiekt o charakterze sportowo-rekreacyjnym z punktem IT i centrum obsługi rowerzysty, z wypożyczalnią rowerów oraz połączeniem obiektu ścieżkami rowerowymi z najważniejszymi punktami miasta i okolicznymi trasami rowerowymi. Obiekt spełnia wymagania europejskie dotyczące organizacji międzynarodowych imprez sportowych wyższego szczebla, ale też i imprez wystawienniczych. W centrum mieszczą się: pełnowymiarowa hala sportowa, siłownia, sala fitness, ścianka wspinaczkowa oraz punkt odnowy biologicznej m.in. z sauną, wanną lodową i jacuzzi. Na hali sportowej z widownią dla 2 tys. osób (1485 miejsc siedzących stałych oraz 544 miejsc siedzących na trybunach rozsuwanych) odbywają się masowe imprezy sportowe. W kwietniu (13-14) w hali odbędzie się finałowy turniej Pucharu Polski mężczyzn 2013 w piłce ręcznej.