Według nowych zasad, aby otrzymać unijne pieniądze zamiast wielu odrębnych oświadczeń wystarczy jedna zbiorcza deklaracja. Chodzi o długą listę dokumentów wymaganych przy składaniu wniosków o płatność. Obecnie przedsiębiorca składając  wniosek o wypłatę dotacji (tzw. płatność pośrednią) podczas realizacji projektu internetowego musi składać całą gamę dokumentów jako załączniki. Co to za dokumenty?

Na przykład oświadczenia o przyjęciu środków trwałych, o kwalifikowalności wydatków czy o wypłaceniu wynagrodzeń personelowi zaangażowanemu w realizację projektu. Ponadto przedsiębiorca musi też jako załączniki składać dokumenty związane z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych np. kopie deklaracji ZUS RCX lub RCA oraz deklaracji ZUS DRA.

- Wszystkie te oświadczenia i inne załączniki w tym dotyczące ZUS zostaną zastąpione jedną zbiorczą deklaracją – wyjaśnia Patrycja Zielińska, wiceprezes PARP. – Sami przygotujemy jej wzór i udostępnimy przedsiębiorcom na stronie internetowej agencji – wtóruje Radosław Runowski, dyrektor Departamentu Wsparcia e-Gospodarki w PARP. Jak zakładają przedstawiciele PARP uproszczenia te pozwolą na skrócenie czasu zatwierdzania wniosków o płatność i tym samym szybszą wypłatę dofinansowania.

To ważne uproszczenie dla firm, bo projekty internetowe finansowane z „Innowacyjnej gospodarki" (działanie 8.1) realizują głównie młodzi przedsiębiorcy stawiający dopiero swoje pierwsze kroki w biznesie. Bardzo często narzekają oni, że aby otrzymać pieniądze muszą przedstawiać stosy dokumentów. Teraz będzie ich mniej. To także ułatwienie dla agencji, gdyż jej pracownicy nie będą już musieli weryfikować dokumentów z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych co jest niezwykle długotrwałe.

Uproszczenia będą obowiązywały od drugiego, dodatkowego  konkursu w tym roku, który zostanie ogłoszony z końcem października. Będą też dotyczyły przedsiębiorców już realizujących e-projekty dofinansowane we wcześniejszych naborach jeśli pozostały im do złożenia co najmniej dwa wnioski o płatność i wyrażą oni chęć skorzystania z uproszczeń. Aby skorzystać z ułatwień będzie jednak konieczna zmiana warunków umowy o dofinansowanie, a to będzie wiązało się z zawarciem aneksu do umowy. Przedsiębiorcy, którzy wyrażą chęć podpisania aneksu będą proszeni o złożenie w Regionalnej Instytucji Finansującej stosownego oświadczenia. Prowadzi to do nieco zabawnego wniosku, że przedsiębiorcy będą musieli oświadczyć, że chcą składać mniej oświadczeń.