To dotacja do wartego ponad 1,1 mld zł projektu spółki pn. „Budowa linii produkcyjnej nowatorskiego małego silnika benzynowego" realizowanego w zakładzie w Bielsku-Białej. Inwestycja ma przynieść 400 nowych miejsc pracy w regionie. Celem projektu jest uruchomienie produkcji nowoczesnego silnika spalinowego o pojemności około 900 cm3. Ma to być możliwe dzięki zakrojonej na szeroką skalę inwestycji w środki trwałe, umożliwiającej wdrożenie nowoczesnych rozwiązań technologicznych opracowanych przez działy badawczo-rozwojowe grupy Fiat. W ramach inwestycji mają być zastosowane najnowsze rozwiązania w zakresie technologii produkcji. Fabryka spółki Fiat Powertrain Technologies Poland będzie jedyną tego typu wytwarzającą dwucylindrowe silniki benzynowe o pojemności około 900 cm3 w grupie Fiat w Europie.
Niestety jest dopiero siódma zgoda Brukseli dla tzw. dużego projektu, a więc przedsięwzięcia o wartości przekraczającej 50 mln euro (z VAT) o dużym znaczeniu dla polskiej gospodarki finansowanego z programu „Innowacyjna gospodarka" (działanie 4.5). Takich dużych projektów przedsiębiorstw jest obecnie 22 (do niedawna było ich 23). Dotychczas Bruksela wydała jednak tyko osiem decyzji. Siedem projektów zaakceptowała, a jeden odrzuciła. Poza Fiatem wcześniej zgodę Komisji Europejskiej na unijne dofinansowanie otrzymały duże inwestycje: Brembo, Kronospan OSB, Pilkington Automotive Poland, HS Wrocław, Pittsburgh Glass Works Poland oraz Bridgestone Poznań. Bruksela nie zgodziła się natomiast na dotację dla przedsięwzięcia spółki Green Source Poland, która planowała wybudowanie w Kostrzynie nad Odrą (w Lubuskim) zakładu produkcji składników do wytwarzania biopaliw. Spółka wnioskowała o grant w wysokości 142,4 mln zł.
Na zgodę Brukseli na dofinansowanie wciąż czeka jeszcze piętnaście pozostałych dużych inwestycji firm. Są to głównie przedsięwzięcia polskich fili zagranicznych koncernów, w tym m.in. projekty Samsunga, IBM, Volkswagena, Goodrich Aerospace Poland i General Motors.
Wszystkie tzw. duże projekty są zatwierdzane bezpośrednio przez Komisję Europejską w drodze specjalnych decyzji (finansowanie mniejszych inwestycji zatwierdza się na szczeblu krajowym lub regionalnym). Są to projekty wymagające dużych nakładów (te 23 inwestycje miały kosztować 10 mld zł), ale też przynoszące dużo nowych miejsc pracy. Wraz z odrzuconym projektem Green Source Poland miało ich przybyć 8140. Po jego usunięciu planowane jest utworzenie ok. 7950. miejsc pracy, a planowane nakłady inwestycyjne to ok. 9,8 mld zł.