Dostęp do mediów dla organizacji pożytku publicznego

Organizacje pożytku publicznego zyskają dostęp do TVP i Polskiego Radia. Wreszcie opublikowano rozporządzenie, które to realnie umożliwi

Publikacja: 07.06.2011 04:45

Dostęp do mediów dla organizacji pożytku publicznego

Foto: Fotorzepa, BS Bartek Sadowski

Teoretycznie prawo do informowania w publicznych mediach o swojej działalności organizacje pożytku publicznego miały od dawna. Mówi o tym wprost ustawa o radiofonii i telewizji. W praktyce jednak przepis ten był martwy. Brakowało bowiem rozporządzenia.

W ostatnich dniach zostało ono opublikowane (DzU nr 109, poz. 638). Wejdzie w życie 30 czerwca i od tego dnia organizacje będą mogły przesyłać do TVP i PR swoje spoty.

Nie tylko o 1 proc.

Publiczne media będą też zobowiązane do przygotowywania własnych audycji na temat działalności tych organizacji. Zgodnie z rozporządzeniem te programy i w radiu, i w telewizji będą musiały zajmować co najmniej 30 minut tygodniowo.

– Każda taka minuta jest cenna. Dobrze, że przepisy zwracają uwagę na różnorodność działalności organizacji. Dzięki temu prezentowane będą różne obszary tej działalności – mówi Izabela Dembicka-Starska ze Stowarzyszenia Klon/Jawor, które prowadzi portal organizacji pozarządowych www.ngo.pl.

Reklama
Reklama

6,7 tys.

organizacji rywalizuje o 1 proc. podatku

Dodatkowo w okresie poprzedzającym składanie zeznań podatkowych media publiczne będą przygotowywać audycje informujące o możliwości przekazywania 1 proc. podatku dochodowego od osób fizycznych.

Od 1 stycznia do 30 kwietnia codziennie zostanie zarezerwowane co najmniej sześć minut. Przepisy są tu zresztą dużo bardziej precyzyjne: w godzinach między 6.00 a 12.00 musi to być co najmniej dwie minuty, tyle samo między 12.00 a 18.00 oraz po jednej minucie w pasmach między 18.00 a 22.00 i 22.00 a 2.00 w nocy. Więcej, bo dziewięć minut na dobę, media mają przeznaczyć na emisję materiałów dostarczonych przez same organizacje (będzie to odpowiednio: trzy minuty, trzy, dwie i jedna minuta).

W Polsce działa kilka tysięcy organizacji, tak więc dla wszystkich czasu z pewnością nie starczy. – Będą musiały przedstawiać swoje informacje w sposób maksymalnie atrakcyjny, aby się przebić

– przewiduje Dembicka-Starska. – Przepisy nakładają na media publiczne obowiązek sprawozdawczości, dlatego za jakiś czas będzie można ocenić, w jaki sposób wywiązują się one z nowych zadań i czy przestrzegają limitów – dodaje.

Reklama
Reklama

9 minut na dobę przeznaczą media na emisję spotów przygotowanych przez organizacje pożytku publicznego

Pierwotnie ustawa o radiofonii i telewizji, dając organizacjom prawo informowania o działalności, przewidywała jedynie możliwość wydania rozporządzenia wykonawczego, które określiłoby szczegółowe zasady takiej współpracy. Akt ten nie został wydany i TVP często odmawiała organizacjom przekazującym spoty. W 2008 r. interweniował nawet w tej sprawie rzecznik praw obywatelskich.

Powolna KRRiT

W marcu 2010 r. zmieniły się przepisy i nałożono na Krajową Radę Radiofonii i Telewizji obowiązek wydania rozporządzenia. Ponieważ nic się nie działo, gdański Ośrodek Analiz Polityczno-Prawnych złożył w połowie maja skargę na tę opieszałość. – Działalność organizacji pożytku publicznego znajduje w Polsce wiele przeszkód, a ta była kolejna – tłumaczył Łukasz Mackiewicz z zarządu OAPP.

– Projekt rozporządzenia był konsultowany z nadawcami i z organizacjami pożytku publicznego, co zajęło sporo czasu. W połowie roku zmienił się też skład KRRiT, co też zapewne miało wpływ na tok prac nad rozporządzeniem – wyjaśnia Katarzyna Twardowska, rzecznik prasowy KRRiT.

Masz pytanie, wyślij e-mail do autora s.wikariak@rp.pl

Reklama
Reklama

Czytaj też:

 

Zobacz

»

Reklama
Reklama

Teoretycznie prawo do informowania w publicznych mediach o swojej działalności organizacje pożytku publicznego miały od dawna. Mówi o tym wprost ustawa o radiofonii i telewizji. W praktyce jednak przepis ten był martwy. Brakowało bowiem rozporządzenia.

W ostatnich dniach zostało ono opublikowane (DzU nr 109, poz. 638). Wejdzie w życie 30 czerwca i od tego dnia organizacje będą mogły przesyłać do TVP i PR swoje spoty.

Pozostało jeszcze 87% artykułu
Reklama
Praca, Emerytury i renty
Opiekujesz się chorym rodzicem? Sprawdź, kiedy przysługuje zasiłek opiekuńczy
W sądzie i w urzędzie
Czy poświadczony notarialnie odpis wystarczy do wpisu w księdze? Wyrok trzech sędziów SN
Praca, Emerytury i renty
Rząd samodzielnie ustali wysokość minimalnego wynagrodzenia w 2026 roku
Prawo karne
Czy Braun dopuścił się „kłamstwa oświęcimskiego"? Prawnicy nie mają wątpliwości
Praca, Emerytury i renty
Będzie więcej dni wolnych na opiekę nad dzieckiem? Minister odpowiada
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama