Dostęp do mediów dla organizacji pożytku publicznego

Organizacje pożytku publicznego zyskają dostęp do TVP i Polskiego Radia. Wreszcie opublikowano rozporządzenie, które to realnie umożliwi

Publikacja: 07.06.2011 04:45

Dostęp do mediów dla organizacji pożytku publicznego

Foto: Fotorzepa, BS Bartek Sadowski

Teoretycznie prawo do informowania w publicznych mediach o swojej działalności organizacje pożytku publicznego miały od dawna. Mówi o tym wprost ustawa o radiofonii i telewizji. W praktyce jednak przepis ten był martwy. Brakowało bowiem rozporządzenia.

W ostatnich dniach zostało ono opublikowane (DzU nr 109, poz. 638). Wejdzie w życie 30 czerwca i od tego dnia organizacje będą mogły przesyłać do TVP i PR swoje spoty.

Nie tylko o 1 proc.

Publiczne media będą też zobowiązane do przygotowywania własnych audycji na temat działalności tych organizacji. Zgodnie z rozporządzeniem te programy i w radiu, i w telewizji będą musiały zajmować co najmniej 30 minut tygodniowo.

– Każda taka minuta jest cenna. Dobrze, że przepisy zwracają uwagę na różnorodność działalności organizacji. Dzięki temu prezentowane będą różne obszary tej działalności – mówi Izabela Dembicka-Starska ze Stowarzyszenia Klon/Jawor, które prowadzi portal organizacji pozarządowych www.ngo.pl.

6,7 tys.

organizacji rywalizuje o 1 proc. podatku

Dodatkowo w okresie poprzedzającym składanie zeznań podatkowych media publiczne będą przygotowywać audycje informujące o możliwości przekazywania 1 proc. podatku dochodowego od osób fizycznych.

Od 1 stycznia do 30 kwietnia codziennie zostanie zarezerwowane co najmniej sześć minut. Przepisy są tu zresztą dużo bardziej precyzyjne: w godzinach między 6.00 a 12.00 musi to być co najmniej dwie minuty, tyle samo między 12.00 a 18.00 oraz po jednej minucie w pasmach między 18.00 a 22.00 i 22.00 a 2.00 w nocy. Więcej, bo dziewięć minut na dobę, media mają przeznaczyć na emisję materiałów dostarczonych przez same organizacje (będzie to odpowiednio: trzy minuty, trzy, dwie i jedna minuta).

W Polsce działa kilka tysięcy organizacji, tak więc dla wszystkich czasu z pewnością nie starczy. – Będą musiały przedstawiać swoje informacje w sposób maksymalnie atrakcyjny, aby się przebić

– przewiduje Dembicka-Starska. – Przepisy nakładają na media publiczne obowiązek sprawozdawczości, dlatego za jakiś czas będzie można ocenić, w jaki sposób wywiązują się one z nowych zadań i czy przestrzegają limitów – dodaje.

9 minut na dobę przeznaczą media na emisję spotów przygotowanych przez organizacje pożytku publicznego

Pierwotnie ustawa o radiofonii i telewizji, dając organizacjom prawo informowania o działalności, przewidywała jedynie możliwość wydania rozporządzenia wykonawczego, które określiłoby szczegółowe zasady takiej współpracy. Akt ten nie został wydany i TVP często odmawiała organizacjom przekazującym spoty. W 2008 r. interweniował nawet w tej sprawie rzecznik praw obywatelskich.

Powolna KRRiT

W marcu 2010 r. zmieniły się przepisy i nałożono na Krajową Radę Radiofonii i Telewizji obowiązek wydania rozporządzenia. Ponieważ nic się nie działo, gdański Ośrodek Analiz Polityczno-Prawnych złożył w połowie maja skargę na tę opieszałość. – Działalność organizacji pożytku publicznego znajduje w Polsce wiele przeszkód, a ta była kolejna – tłumaczył Łukasz Mackiewicz z zarządu OAPP.

– Projekt rozporządzenia był konsultowany z nadawcami i z organizacjami pożytku publicznego, co zajęło sporo czasu. W połowie roku zmienił się też skład KRRiT, co też zapewne miało wpływ na tok prac nad rozporządzeniem – wyjaśnia Katarzyna Twardowska, rzecznik prasowy KRRiT.

Masz pytanie, wyślij e-mail do autora s.wikariak@rp.pl

Czytaj też:

 

Zobacz

»

Teoretycznie prawo do informowania w publicznych mediach o swojej działalności organizacje pożytku publicznego miały od dawna. Mówi o tym wprost ustawa o radiofonii i telewizji. W praktyce jednak przepis ten był martwy. Brakowało bowiem rozporządzenia.

W ostatnich dniach zostało ono opublikowane (DzU nr 109, poz. 638). Wejdzie w życie 30 czerwca i od tego dnia organizacje będą mogły przesyłać do TVP i PR swoje spoty.

Pozostało 87% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów