Teoretycznie prawo do informowania w publicznych mediach o swojej działalności organizacje pożytku publicznego miały od dawna. Mówi o tym wprost ustawa o radiofonii i telewizji. W praktyce jednak przepis ten był martwy. Brakowało bowiem rozporządzenia.
W ostatnich dniach zostało ono opublikowane (DzU nr 109, poz. 638). Wejdzie w życie 30 czerwca i od tego dnia organizacje będą mogły przesyłać do TVP i PR swoje spoty.
Nie tylko o 1 proc.
Publiczne media będą też zobowiązane do przygotowywania własnych audycji na temat działalności tych organizacji. Zgodnie z rozporządzeniem te programy i w radiu, i w telewizji będą musiały zajmować co najmniej 30 minut tygodniowo.
– Każda taka minuta jest cenna. Dobrze, że przepisy zwracają uwagę na różnorodność działalności organizacji. Dzięki temu prezentowane będą różne obszary tej działalności – mówi Izabela Dembicka-Starska ze Stowarzyszenia Klon/Jawor, które prowadzi portal organizacji pozarządowych www.ngo.pl.