Ministerstwo Zdrowia twierdzi, że fundacja Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy może przekazać pompy insulinowe szpitalom w formie darowizny. W odpowiedzi na dzisiejszy artykuł Rzeczpospolitej, biuro prasowe resortu zamieściło komunikat na stronie internetowej, z którego wynika, że WOŚP może podjąć takie działania bo nie jest przedsiębiorcą produkującym lub prowadzącym obrót produktami refundowanymi. Urzędnicy uzasadniają dalej, że w myśl ustawy refundacyjnej tylko takie podmioty nie mogą dokonywać darowizn i stosować jakichkolwiek form zachęty odnoszących się do produktów refundowanych.
Dodatkowo, zdaniem Ministerstwa Zdrowia, zakaz dotyczy wyłącznie produktów refundowanych i nie obejmuje swym zakresem produktów nierefundowanych – nawet jeśli te odnoszą się do leków refundowanych. -Ministerstwo wydając ten komunikat najprawdopodobniej pomyliło uchwalonej ustawy refundacyjnej z treścią projektu z października 2010 r ( wówczas art. 46 ust. 3). Projektowane przepisy rzeczywiście precyzowały, że zachęt nie mogą stosować podmioty zajmujące się produkcją i obrotem lekami- zauważa Tomasz Kaczyński, prawnik z kancelarii Domański Zakrzewski Palinka. Zaznacza, że zapis ten został w trakcie prac parlamentarnych zmodyfikowany i ostateczna treść art. 49 ust. 3 zakazuje komukolwiek stosowania przedmiotowych zachęt. Co oznacza, że krąg podmiotów nie mogących stosować zachęt nie jest wcale ograniczony tylko do przedsiębiorców, ale odnosi się do wszystkich zainteresownych w tym np. organizacji pożytku publicznego. Podobnego zdania jest Mariusz Ignatowicz, dyrektor departamentu prawa farmaceutycznego w PricewaterhouseCoopers.
- Czytając dokładnie przepisy można stwierdzić, że jakiekolwiek darowizny na rzecz szpitali związane z lekami refundowanymi są zabronione. Komunikat ministerstwa jest próbą ratowania sytuacji o wątpliwej skuteczności w- stwierdza Ignatowicz. Komunikaty i interpretacje MZ nie mają żadnej mocy prawnej. Nie są w żaden sposób wiążące dla organów administracji ani dla sądów powszechnych. Dlatego nie wiążą też inspekcji farmaceutycznej, która za nie zastosowanie się do zapisu może nałożyć karę w wysokości 100 krotności przekazanej zachęty.
Co więcej, na to że krąg krąg podmiotów nie mogących stosować zachęt związanych z lekami refundowanymi wskazuje też art. 50 ust. 1 pkt 4 ustawy refundacyjnej. Zgodnie z nim karze za naruszenie zakazu podlega każdy, kto stosuje zakazane formy zachęty.