podstawa prawna: art. 90 i 91 ustawy z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (DzU z 2015 r., poz. 1392)
podstawa prawna: art. 87 i art. 88 ustawy z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (DzU z 2015 r., poz. 1445)
Nie każdą darowiznę można odliczyć
Przedmiotem działalności gospodarczej spółki była m.in. produkcja tworzyw sztucznych oraz materaców. Po kontroli skarbowej zakwestionowano odliczenie przez spółkę od dochodu darowizny na rzecz jednego ze stowarzyszeń. Organ kontroli skarbowej stwierdził, że przekazana przez spółkę kwota nie jest darowizną na cele publiczne, gdyż działalność stowarzyszenia, wbrew twierdzeniom spółki, że stanowi działalność badawczo-rozwojową z elementami działań proekologicznych, nie mieści się jednak w sferze zadań publicznych. Z treści przesłanych przez stowarzyszenie pism wynikało, że otrzymane fundusze były niezbędne do realizacji statutowych działań, mających m.in. na celu przystosowanie produkcji pianek poliuretanowych do rosnących wymagań ekologicznych.
Sprawą zajął się Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu, który przypomniał, że warunkiem odliczenia darowizny jest dokonanie jej na cele realizowane jako działalność pożytku publicznego. Nie każde działanie, które przynosi pozytywne efekty w jednym z obszarów wymienionych w art. 4 ustawy z 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, podejmowane z uwzględnieniem korzystnych efektów w tym obszarze, jest działalnością pożytku publicznego. Nie stanowi realizacji zadań ze sfery tych publicznych działalność, której tylko skutkiem dodatkowym, drugorzędnym lub przypadkowym są określone korzyści w sferze publicznej.
Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z 18 listopada 2009 r. sygn. I SA/Wr 1365/09
Działalność pożytku publicznego
Jest to działalność społecznie użyteczna, prowadzona przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych. Do katalogu tych zadań ustawa nowelizująca dodała również działalność na rzecz integracji cudzoziemców oraz udzielania nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego.
Konieczne elementy programu
Roczny program współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego powinien zawierać:
- cel główny i cele szczegółowe programu,
- zasady współpracy,
- zakres przedmiotowy,
- formy współpracy,
- priorytetowe zadania publiczne,
- okres realizacji programu,
- sposób realizacji programu,
- wysokość środków planowanych na ten cel,
- sposób oceny realizacji programu,
- informację o sposobie tworzenia programu oraz o przebiegu konsultacji,
- tryb powoływania i zasady działania komisji konkursowych do opiniowania ofert w otwartych konkursach ofert.