Chcemy inwestować w Polsce

Thierry Deau Prezes i założyciel Meridiam Infrastructure, który współfinansował budowę A2

Publikacja: 14.12.2011 03:41

Chcemy inwestować w Polsce

Foto: Rzeczpospolita

Meridiam wy­ło­żył na budowę au­to­stra­dy do gra­ni­cy z Niem­ca­mi 150 mln eu­ro.

Thier­ry De­au:

Tak. I by­ły to do­brze wy­da­ne pie­nią­dze.

Ja­kie środ­ki chce­cie za­in­we­sto­wać te­raz? Obec­nie za­rzą­dza­my port­fe­lem o war­to­ści 2 mld eu­ro. Wła­śnie skoń­czy­li­śmy zbie­rać ko­lej­ny 1 mld eu­ro, któ­ry chce­my za­in­we­sto­wać m.in. w Eu­ro­pie Środ­ko­wej. Pol­ska jest kra­jem pierw­sze­go wy­bo­ru. Szu­ka­my do­stęp­nych pro­jek­tów.

Dla­cze­go Pol­ska?

Bo to jed­na z naj­więk­szych eu­ro­pej­skich go­spo­da­rek, z jed­nym z naj­więk­szych de­fi­cy­tów no­wo­cze­snej in­fra­struk­tu­ry w stosunku do po­trzeb. Jest też jed­ną z nie­licz­nych go­spo­da­rek eu­ro­pej­skich, któ­re się roz­wi­jają, na­wet w cza­sie kry­zy­su. Ob­ser­wu­ję roz­wój Pol­ski od 1995 ro­ku i wi­dzę, jak wie­le już się zmie­ni­ło. Ale wie­le jesz­cze jest do zro­bie­nia.

Do kie­dy mu­si­my przed­sta­wić li­stę pro­jek­tów? Bę­dzie do­brze, jeśli po­wsta­nie ona w cią­gu pięciu lat.

O ja­kich pro­jek­tach mó­wi­my?

O wszyst­kich in­we­sty­cjach re­ali­zo­wa­nych w ra­mach part­ner­stwa pu­blicz­no-pry­wat­ne- go. Mo­że­my in­we­sto­wać w lot­ni­ska, por­ty mor­skie, sze­ro­ko ro­zu­mia­ną in­fra­struk­tu­rę so­cjal­ną, czy­li szko­ły, uni­wer­sy­te­ty, po­ste­run­ki po­li­cji czy są­dy. Atrak­cyj­ne dla nas są też oczysz­cza­nie ścieków czy spa­lar­nie śmie­ci.

A pro­jek­ty ko­le­jo­we?

Jak naj­bar­dziej. Ma­my w Eu­ro­pie dwa pro­jek­ty ko­le­jo­we. Je­den to bu­do­wa szyb­kiej ko­lei we Fran­cji, ca­ły pro­jekt jest wart 8 mld eu­ro. Fi­nan­so­wa­nie zo­sta­ło za­mknię­te w czerw­cu te­go ro­ku. Ko­lej­ną in­we­sty­cją, któ­ra po­win­na zo­stać do­mknię­ta na po­cząt­ku grud­nia, jest li­nia tram­wa­jo­wa w No­ttin­gham w Wiel­kiej Bry­ta­nii. Chęt­nie an­ga­żu­je­my się w pro­jek­ty trans­por­to­we. Wzrost za­in­te­re­so­wa­nia roz­wo­jem ko­lei to no­wy trend w Eu­ro­pie. Du­żo współ­pra­cu­je­my z Eu­ro­pej­skim Ban­kiem In­we­sty­cyj­nym i Ko­mi­sją Eu­ro­pej­ską. Dla tych in­sty­tu­cji li­czy się zmniej­sze­nie emi­sji CO2. W cią­gu naj­bliż­szych lat ta­kie pro­jek­ty, bę­dą głównymi w Eu­ro­pie.

Ja­kie jest na­sta­wie­nie pol­skie­go rzą­du do współ­pra­cy z part­ne­ra­mi pry­wat­ny­mi?

Pierwsze kro­ki za­wsze są trud­ne dla każ­de­go kra­ju. To no­wy, zu­peł­nie in­ny od tra­dy­cyj­ne­go, spo­sób na za­pew­nie­nie usług pu­blicz­nych. Za­nim rząd przy­stą­pi do współ­pra­cy z part­ne­rem pry­wat­nym, mu­si ze­brać grun­tow­ną wie­dzę na ten te­mat. Pol­ska ten krok oraz pierw­sze do­świad­cze­nia ma już za so­bą i wnio­ski są po­zy­tyw­ne. Przy­kła­dem jest bu­do­wa au­to­stra­dy A2 do nie­miec­kiej gra­ni­cy – pro­jekt zre­ali­zo­wa­ny w re­kor­do­wo krót­kim cza­sie i zgod­nie ze wszyst­ki­mi mię­dzy­na­ro­do­wy­mi stan­dar­da­mi. To po­win­no skło­nić pol­ski rząd do kon­ty­nu­acji te­go tren­du.

Ja­kie naj­więk­sze trud­no­ści na­po­ty­ka­ją w Pol­sce chęt­ni do an­ga­żo­wa­nia się w PPP. Co mu­si się zmie­nić, by śro­do­wi­sko by­ło dla nich bar­dziej przy­ja­zne?

Już się zmie­nia. Mu­si wzro­snąć pew­ność rzą­du co do ko­rzy­ści pły­ną­cych z part­ner­stwa pu­blicz­no-pry­wat­ne­go. Roz­ma­wia­my na ten te­mat.

Co jest ważne dla Me­ri­diam, aby za­an­ga­żo­wać się we współ­pra­cę z rzą­dem?

Za­le­ży nam na part­ner­stwie. To dłu­go­trwa­łe mał­żeń­stwo, a nie prze­lot­na re­la­cja. Pod­pi­su­je­my kon­trakt na 30 lat, po­trze­bu­je­my przej­rzy­stych za­sad, któ­re za­pew­nia­ją po­czu­cie bez­pie­czeń­stwa. Ja­sne mu­szą być wza­jem­ne pra­wa i obo­wiąz­ki  obu stron. W kontr­ak­cie trze­ba rów­nież okre­ślić spo­sób roz­wią­zy­wa­nia ewen­tu­al­nych spo­rów, je­że­li się one po­ja­wią.  Naj­waż­niej­sze to usta­lić trwa­łe za­sa­dy współ­pra­cy, nie ­zmie­nia­ne w czasie trwa­nia kon­trak­tu.

Na świa­to­wym ryn­ku są pie­nią­dze, któ­re moż­na po­zy­skać na pro­jek­ty PPP?

Pie­nią­dze są do­stęp­ne, je­że­li jest od­po­wied­nia at­mos­fe­ra do in­we­sto­wa­nia. Pro­jek­ty in­fra­struk­tu­ral­ne re­ali­zo­wa­ne w ra­mach part­ner­stwa pu­blicz­no-pry­wat­ne­go są też do­brą oka­zją dla pol­skich fun­du­szy eme­ry­tal­nych do za­in­we­sto­wa­nia w rozwój wła­snego kraju. W ten spo­sób przy­czy­nia­ją się do po­pra­wie­nia stan­dar­du ży­cia ko­lej­nych po­ko­leń, a zgromadzone pie­nią­dze za­ra­bia­ją i na­pę­dza­ją go­spo­dar­kę.

Tym­cza­sem do Eu­ro­py do­cie­ra druga fa­la kry­zy­su. To dwie roż­ne rze­czy. Ban­ki bę­dą zmniej­szać swo­je za­an­ga­żo­wa­nie w in­we­sty­cje, ale pie­nią­dze, i to du­że, ma­ją in­we­sto­rzy in­sty­tu­cjo­nal­ni. Oni mo­gą zo­stać no­wy­mi kre­dy­to­daw­ca­mi. Na pew­no bę­dą za­in­te­re­so­wani kupowaniem ob­li­ga­cji in­fra­struk­tu­ral­nych, je­że­li ta­kie po­ka­żą się na ryn­ku.

Thier­ry Déau ukoń­czył Eco­le Na­tio­na­le des Ponts et Chaussées w Pa­ry­żu.

W 1994 r. zwią­zał się z Egis Pro­jects, gdzie za­rzą­dzał pro­jek­tami in­fra­struk­tu­ral­nymi, a od 2001 r. był jego prezesem. W 2004 r. roz­po­czął tworzenie Me­ri­diam, któ­rym za­rzą­dza do dziś.

Meridiam wy­ło­żył na budowę au­to­stra­dy do gra­ni­cy z Niem­ca­mi 150 mln eu­ro.

Thier­ry De­au:

Pozostało jeszcze 98% artykułu
Finanse
Warren Buffett przejdzie na emeryturę. Ma go zastąpić Greg Abel
Finanse
Berkshire ze spadkiem zysków, rośnie za to góra gotówki
Finanse
Polacy niespecjalnie zadowoleni ze swojej sytuacji finansowej
Finanse
Norweski fundusz emerytalny z miliardową stratą
Finanse
TFI na zakupach, OFE wyprzedają polskie akcje
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem