Dla menedżera liczy się nie tylko premia i awans

Co trzeci przedstawiciel kadry kierowniczej planuje zmianę pracodawcy.

Publikacja: 22.02.2013 01:38

Dla menedżera liczy się nie tylko premia i awans

Foto: Flickr

Wymierne (i przeliczane na zarobki) postępy w karierze są ważne, ale przede wszystkim liczy się rozwój własnych kompetencji menedżerskich. Tak twierdzi większość, bo ośmiu  na dziesięciu uczestników najnowszego badania ICAN Institute wydawcy polskiej edycji „Harvard  Business Review", które objęło 333 przedstawicieli kadry kierowniczej w Polsce.

37 proc. menedżerów ocenia, że działania  rozwojowe z inicjatywy firmy nie zwiększyły ich kompetencji

Przekładanie rozwoju nad postępy kariery to nie wyraz poprawności politycznej, ale efekt kalkulacji biznesowej. Menedżerowie zdają sobie sprawę z tego, że dziś muszą liczyć się z dużą zmiennością swej sytuacji  zawodowej – w tym coraz krótszym stażem na stanowisku i koniecznością podejmowania coraz to nowych wyzwań. Według badań portalu Pracuj.pl kadra zarządzająca bardziej niż szeregowi pracownicy obawia się o swoją przyszłość – aż 62 proc. prezesów i dyrektorów pesymistycznie ocenia szanse na znalezienie nowej pracy.

Kompetencje na piątkę

Te szanse  rosną wraz z kompetencjami. Jak wynika z badania ICAN Institute, większość  przedstawicieli polskiej kadry kierowniczej wysoko ocenia swe umiejętności, zwłaszcza te związane ze zrozumieniem biznesu, orientacją  na klienta czy podejmowaniem decyzji. Gorzej jest z innowacyjnością, rozwojem osobistym czy zarządzaniem zespołem – tutaj menedżerowie najrzadziej wystawiali sobie piątki i szóstki. Za to ponad połowa z nich ocenia, że w ciągu minionego roku rozwinęła umiejętności menedżerskie. Często robili to na własną rękę – korzystając ze specjalistycznych czasopism i książek oraz inwestując w studia podyplomowe (47 proc.). Tylko co czwarty twierdzi, że mógł liczyć na znaczące wsparcie pracodawcy – dwa razy więcej menedżerów uważa, że firma nie dba o ich rozwój.

Dla czterech na dziesięciu przedstawicieli kadry kierowniczej brak wsparcia firmy to zresztą główna bariera w rozwoju kompetencji menedżerskich.  Większym problemem jest tylko brak czasu, na który narzeka najwięcej (56 proc.) menedżerów.

W tę barierę nie wierzy Tomasz Bogus, prezes Banku Pocztowego, partnera badania. – To tak jak z inwestycją; trzeba sobie po prostu zaplanować czas poświęcony na rozwój i potem realizować plan – podkreślał Bogus, który kadrę menedżerską swego banku objął od kilku lat kompleksowym programem edukacyjnym – z warsztatami, coachingiem i mentoringiem.

Budować lojalność

Badanie potwierdza, że o rozwój swej kadry kierowniczej najlepiej dbają duże firmy, zwłaszcza te zagraniczne. Z kolei wśród pracodawców, którzy nie zwracają na to  uwagi, dominują mniejsze krajowe spółki. – Rozwój menedżerów to także metoda budowania lojalności i przywiązania do firmy – podkreśla Mariusz Smoliński, dyrektor ICAN Research, zwracając uwagę, że brak rozwojowego wsparcia ze strony pracodawcy jest dla części menedżerów istotnym argumentem za zmianą pracodawcy.

W ciągu tego roku planuje ją co trzeci z badanych – głównie przedstawiciele kadry kierowniczej zagranicznych spółek, którzy np. nie widzą w obecnej firmie szans na rozwój. Pracodawcy, którzy o ten rozwój dbają, nie tylko inwestują w szkolenia – bardzo ważne są też nauka w praktyce, konferencje menedżerskie czy coaching.

Andrzej Borczyk, dyrektor HR w Microsoft Polska, podkreśla, że w jego firmie 70 proc. kompetencji zdobywa się w trakcie pracy (m.in. poprzez awanse poziome), 20 proc. w ramach mentoringu i coachingu, a tylko 10 proc. w ramach szkoleń. Istotne jest też dopasowanie programu do strategii.

– Nie można rozmawiać o rozwoju menedżerów bez uwzględniania tego, na jakim etapie rozwoju jest firma, jakich kompetencji potrzebuje i jakich będzie potrzebowała  w najbliższym czasie – zaznacza Tomasz Bogus.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki a.blaszczak@rp.pl

Wymierne (i przeliczane na zarobki) postępy w karierze są ważne, ale przede wszystkim liczy się rozwój własnych kompetencji menedżerskich. Tak twierdzi większość, bo ośmiu  na dziesięciu uczestników najnowszego badania ICAN Institute wydawcy polskiej edycji „Harvard  Business Review", które objęło 333 przedstawicieli kadry kierowniczej w Polsce.

37 proc. menedżerów ocenia, że działania  rozwojowe z inicjatywy firmy nie zwiększyły ich kompetencji

Pozostało 88% artykułu
Finanse
Polacy ciągle bardzo chętnie korzystają z gotówki
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Finanse
Najwięksi truciciele Rosji
Finanse
Finansowanie powiązane z ESG to korzyść dla klientów i banków
Debata TEP i „Rzeczpospolitej”
Czas na odważne decyzje zwiększające wiarygodność fiskalną
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Finanse
Kreml zapożycza się u Rosjan. W jeden dzień sprzedał obligacje za bilion rubli