Due Diligence – kluczowy etap przy zakupie przedsiębiorstwa

Podmiot, który planuje zakup innej firmy, przed jego dokonaniem powinien przeprowadzić analizę m.in. sytuacji prawnej i finansowo-majątkowej w celu identyfikacji potencjalnych ryzyk. Dla inwestorów analiza ta może stanowić swojego rodzaju zawór bezpieczeństwa.

Publikacja: 23.11.2022 00:50

Due Diligence – kluczowy etap przy zakupie przedsiębiorstwa

Foto: Adobe Stock

Pojęcie „due diligence” wywodzi się z języka angielskiego i dosłownie tłumaczy się je jako „należyta staranność”. Do Europy trafiło ono ze Stanów Zjednoczonych, gdzie w kontekście transakcji związanych z nabywaniem spółek lub ich części było używane już na początku ubiegłego stulecia. W naszym kraju często można spotkać się raczej z określeniem audyt (prawny, finansowy) czy po prostu ocena funkcjonowania. Służy ona zidentyfikowaniu ryzyk, które są związane z działalnością wybranej spółki. Pozwala to m.in. na bliższe poznanie firmy czy na potwierdzenie lub korektę ceny spółki, której kupnem jesteśmy zainteresowani. Skutecznie przeprowadzona analiza due diligence jest podstawą każdej przemyślanej transakcji, a w dłuższej perspektywie pomaga tworzyć wartość inwestycji oraz plan działania po transakcji.

Pozostało 94% artykułu

Treść dostępna jest dla naszych prenumeratorów!

Kontynuuj czytanie tego artykułu w ramach e-prenumeraty Rzeczpospolitej. Korzystaj z nieograniczonego dostępu i czytaj swoje ulubione treści w serwisie rp.pl i e-wydaniu.

Konsumenci
Paliwo będzie droższe o 50 groszy na litrze, rachunki za gaz o jedną czwartą
Praca, Emerytury i renty
Krem z filtrem, walizka i autoresponder – co o urlopie powinien wiedzieć pracownik
Podatki
Wykup samochodu z leasingu – skutki w PIT i VAT
Nieruchomości
Jak kwestionować niezgodne z prawem plany inwestycyjne sąsiada? Odpowiadamy
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Nieruchomości
Wywłaszczenia pod inwestycje infrastrukturalne. Jakie mamy prawa?