Due Diligence – kluczowy etap przy zakupie przedsiębiorstwa

Podmiot, który planuje zakup innej firmy, przed jego dokonaniem powinien przeprowadzić analizę m.in. sytuacji prawnej i finansowo-majątkowej w celu identyfikacji potencjalnych ryzyk. Dla inwestorów analiza ta może stanowić swojego rodzaju zawór bezpieczeństwa.

Publikacja: 23.11.2022 00:50

Due Diligence – kluczowy etap przy zakupie przedsiębiorstwa

Foto: Adobe Stock

Pojęcie „due diligence” wywodzi się z języka angielskiego i dosłownie tłumaczy się je jako „należyta staranność”. Do Europy trafiło ono ze Stanów Zjednoczonych, gdzie w kontekście transakcji związanych z nabywaniem spółek lub ich części było używane już na początku ubiegłego stulecia. W naszym kraju często można spotkać się raczej z określeniem audyt (prawny, finansowy) czy po prostu ocena funkcjonowania. Służy ona zidentyfikowaniu ryzyk, które są związane z działalnością wybranej spółki. Pozwala to m.in. na bliższe poznanie firmy czy na potwierdzenie lub korektę ceny spółki, której kupnem jesteśmy zainteresowani. Skutecznie przeprowadzona analiza due diligence jest podstawą każdej przemyślanej transakcji, a w dłuższej perspektywie pomaga tworzyć wartość inwestycji oraz plan działania po transakcji.

Pozostało 94% artykułu

Treść dostępna jest dla naszych prenumeratorów!

Kontynuuj czytanie tego artykułu w ramach e-prenumeraty Rzeczpospolitej. Korzystaj z nieograniczonego dostępu i czytaj swoje ulubione treści w serwisie rp.pl i e-wydaniu.

Konsumenci
Uwaga na truskawki z wirusem i sałatkę z bakterią. Ostrzeżenie GIS
Praca, Emerytury i renty
Wolne w Wielki Piątek - co może, a czego nie może zrobić pracodawca
Sądy i trybunały
Pijana sędzia za kierownicą nie została pouczona. Sąd czeka na odpowiedź SN
Sądy i trybunały
Manowska pozwała Bodnara, Sąd Najwyższy i KSSiP. Żąda dużych pieniędzy
Konsumenci
Bank cofa się w sporze z frankowiczami. Punkt dla Dziubaków