Banki wydają coraz więcej kart partnerskich

Co najmniej cztery banki w najbliższych dniach zaoferują nowe karty partnerskie. Liderzy rynku nawet 80 proc. wydawanych kart oferują we współpracy z innymi

Publikacja: 03.09.2008 05:26

Banki wydają coraz więcej kart partnerskich

Foto: Rzeczpospolita

Eurobank i Multibank zaoferują nowe karty z programem lojalnościowym, a Millennium i Polbank wydadzą karty typu affinity, czyli we współpracy z organizacjami charytatywnymi – wynika z informacji zebranych przez „Rz”.

MultiBank razem z wydawnictwem Murator przygotował kartę co-brandową upoważniającą do uzyskania zniżek w ponad 300 sklepach z branży budowlano-wnętrzarskiej. Karta skierowana jest głównie do klientów zaciągających w tym banku kredyt hipoteczny. – To dopełnienie propozycji dla klientów budującym dom czy wyposażających mieszkanie. Dzięki karcie uzyskają nawet 15 proc. upustu na produkty znanych producentów – mówi Nina Kowalczyk odpowiedzialna za ten produkt w Multibanku.

Eurobank wyda kartę z siecią hipermarketów Kaufland i na razie będzie ona dostępna w kilkunastu punktach handlowych. Z kartą będzie związany program lojalnościowy. Ten bank współuczestniczy w największym programie lojalnościowym w Polsce – Premium Club, tworzonym z wieloma partnerami, m.in. Statoil, restauracjami Pizza Hut i KFC czy firmą Link4.

Karty partnerskie są coraz popularniejsze, a banki oferują je m.in. we współpracy z sieciami handlowymi, liniami lotniczymi. – Na rozwiniętych rynkach karty co-brandowe to często ponad 60 proc. portfela wydawanych przez banki kart kredytowych. W Polsce podobny lub zbliżony wskaźnik udało się osiągnąć tylko nielicznym bankom. W tym gronie są na przykład Citi Handlowy i mBank – mówi Michał Macierzyński, analityk Bankier.pl.

W mBanku prawie połowa kart kredytowych została wydana we współpracy z partnerami, a w Citi Handlowym ten odsetek sięga 80 proc. Bardzo duży udział kart co-brandowych mają banki specjalizujące się w udzielaniu kredytów konsumpcyjnych: Lukas Bank, GE Money Bank, Cetelem Bank czy Sygma Bank. To efekt bliskiej współpracy z dużymi sieciami handlowymi, a karta co-brandowa to sposób na szybkie poszerzenie bazy klientów.

Banki coraz częściej wprowadzają też karty we współpracy z fundacjami – dwie nowe pojawią się w najbliższych dniach w ofercie Millennium i Polbanku. Przedstawiciele obu banków na razie nie zdradzają szczegółów, ale Polbank zapewnia, że do karty zostanie dodana usługa, która będzie absolutną nowością na rynku.

Tego typu produkty już się zadomowiły w polskich bankach, choć sam mechanizm wspierania celów charytatywnych jest różny. Pekao wydaje kartę z Wielką Orkiestrą Świątecznej Pomocy, a za każdą operację dokonaną kartą na konto fundacji wpływa 1 zł od klienta i 1 zł od banku. Dodatkowo Pekao przekazuje na konto fundacji 50 proc. opłaty rocznej za każdą wydaną kartę.

Z kolei BZ WBK, który od 2004 r. wydaje karty kredytowe Visa Akcja Pajacyk, ma ich w portfelu już 65 tys. Polska Akcja Humanitarna otrzymuje część opłaty za wydanie karty i część prowizji uzyskiwanej przez bank przy każdej transakcji. – Tymi kosztami w żaden sposób nie jest obciążany klient. To bank dzieli się z PAH zyskami – mówi Grzegorz Adamski z BZ WBK.

To nie koniec kartowych nowości na rynku. mBank jeszcze w tym tygodniu zacznie wydawać ekskluzywną kartę platynową.

Dotąd banki wydały w Polsce ponad 8 mln kart kredytowych.

Finanse
Warren Buffett przejdzie na emeryturę. Ma go zastąpić Greg Abel
Finanse
Berkshire ze spadkiem zysków, rośnie za to góra gotówki
Finanse
Polacy niespecjalnie zadowoleni ze swojej sytuacji finansowej
Finanse
Norweski fundusz emerytalny z miliardową stratą
Finanse
TFI na zakupach, OFE wyprzedają polskie akcje